اجتماعی

پول متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان، آماده است/رتبه‌بندی فرهنگیان از ابتدای امسال محاسبه می شود

به گفته رئیس سازمان برنامه و بودجه ، هیچ گونه نگرانی در مورد تعدیل حقوق بازنشستگی نظامی ، ایالتی و تأمین اجتماعی در سال جاری وجود ندارد و منابع لازم برای آن تأمین شده است. در همین راستا ، به زودی لایحه مربوط به تعدیل دائمی حقوق بازنشستگی به مجلس ارائه خواهد شد.

به گزارش یومیر ، محمدباقر نوبخت در اینستاگرام زنده خود صحبت کرد و درباره موضوعات مختلف از جمله تعدیل حقوق بازنشستگی و رتبه بندی فرهنگیان توضیحاتی ارائه داد.

تصمیمات اخیر در مورد تعدیل حقوق بازنشستگی

رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اینکه تعدیل حقوق بازنشستگان بر اساس ماده 30 قانون برنامه ششم توسعه در دستور کار است ، گفت: نمایندگان مستمری بگیران طبق فرمول ذکر شده توانستند این فرمول را دنبال کنند اما یک فرمول نمی تواند تمام ابعاد را برآورده کند و بنابراین مکملی برای کسی که می تواند کاستی ها را برطرف کند ارائه شد.

وی ادامه داد: با مفاد لایحه و مصوبات بودجه ، دلایل تناسب در قانون بودجه آورده شده است و در آخرین جلسه ای که با نمایندگان بازنشستگان داشتیم ، از ما خواسته شد موضوع حداکثر 10٪ فاصله را مطرح کنیم بین حقوق بازنشستگی و کارمندان “یک قانون دائمی شوید. بنابراین ، تصمیم بر این شد که در مدت زمان بسیار کوتاهی یک کارگروه برای تهیه لایحه و ارائه آن به مجلس به صورت فوری تشکیل شود.

نوبخت اعلام کرد آنچه که در سال 1399 برای بازنشستگان سربازی و کشوری پیش بینی کرده بودیم به طور کلی انجام شده است. برای امسال مشکلی در این زمینه و تأمین مالی آن وجود ندارد و مطمئناً در آینده لایحه تصویب قانون تناسب بازنشستگی را پیش بینی و ثبت خواهیم کرد.

داستان مستمری بگیران تأمین اجتماعی

وی همچنین با اشاره به وضعیت اواخر سال گذشته و اعتراض بازنشستگان تأمین اجتماعی توضیح داد: براساس قانون بودجه 50 هزار میلیارد تومان برای تعدیل حقوق بازنشستگی پیش بینی شده كه 32 هزار میلیارد تومان برای مستمری بگیران اجتماعی و 18 هزار میلیارد تومان برای مستمری بگیران بودجه در نظر گرفته شده است. مستمری بگیران نظامی و کشوری که ما در سازمان برنامه و بودجه از این مبلغ به طور کامل برای مستمری بگیران نظامی و کشوری استفاده می کردیم و تأثیر آن محسوس بود ، اما در مورد 32000 میلیارد تومان برای مستمری بگیران اجتماعی ، مسئولان مربوطه حدود 30 هزار نفر بودند. آنها درصدی اختصاص دادند و در نتیجه ، بازنشستگان این بخش احساس کردند که حقوق کمتری دریافت می کنند.

1 تریلیون پوند برای مستمری بگیران در تأمین اجتماعی

رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه برای حل مشکل مستمری بگیران اجتماعی در پایان سال گذشته 6000 میلیارد تومان در اختیار این سازمان قرار دادیم ، افزود: برای امسال به جای 32000 میلیارد تومان ، 90،000 میلیارد تومان برای تنظیم حقوق بازنشستگان مورد انتظار

وی گفت: آنچه برای ما مهم است این است كه وزارتخانه مربوطه بتواند منابعی را كه در اختیار بازنشستگان تأمین اجتماعی قرار داده است ، به روشی راضی كننده توزیع كند. به همین دلیل من به وزیر کار ، رفاه و تأمین اجتماعی پیشنهاد کردم که با دعوت از نمایندگان این بخش ، منابع را دریافت و در جهت تخصیص منابع گام بردارد.

رتبه بندی فرهنگیان از ابتدای سال 1400 محاسبه می شود

نوبخت در ادامه به جایگزینی شخصیت های فرهنگی اشاره کرد و گفت که این لایحه از قبل در دستور کار است و پیش بینی های لازم در زمان ارائه پیشنهاد بودجه امسال انجام شده است. بنابراین جای نگرانی در این مورد وجود ندارد و آنچه مورد نیاز است اجرا خواهد شد.

وی یادآور شد: اجرای رتبه بندی فرهنگیان از ابتدای سال 1400 خواهد بود و در صورت اعمال یک یا دو ماه تأخیر ، مطمئناً معوقه های معوقه از ابتدای فروردین محاسبه و پرداخت می شود.

مشاوره برای انطباق حقوق وزارت بهداشت و علوم

رئیس سازمان برنامه و بودجه همچنین به موضوع تناسب برای وزارت علوم اشاره کرد و گفت: از سال گذشته به درخواست مکرر کادر پزشکی و کارمندان اداری از وزارت بهداشت ، امکان استفاده از پیشنهادات ویژه وجود داشت در فصل 10 قانون مدیریت مدنی. این پرداخت باعث اختلاف در پرداخت از دانشگاه های وزارت علوم و همچنین علوم پزشکی شد. باید تنظیماتی انجام می شد.

وی ادامه داد: در هر صورت افرادی که در یک وضعیت قرار دارند از جمله امکانات و رشته ها باید پرداخت های مناسبی داشته باشند. بنابراین ، مقررات در قانون بودجه برای حل این اختلاف پیش بینی شده است.

نوبخت همچنین گفت: طی جلسات اخیر با اعضای هیئت علمی در وزارت علوم و وزارت بهداشت ، ما به دنبال فرمولی برای این سازگاری هستیم و در رابطه با آن اقدام می شود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا