عمومی

وقتی سیف کارشناس ارزی صداوسیما می‌شود

موضوع میز اقتصاد امروز به «تجارب مدیریت ارز» اختصاص داشت و ولی ا… سیف رئیس سابق بانک مرکزی مهمان و کارشناس این قسمت از بخش میز اقتصاد بود.

ایسناپلاس: خیلی اتفاق افتاده و گاهی دیده ایم که فردی به اصول خاصی پایبند نیست اما افراد دیگر را به رعایت آن اصول دعوت می کند.

اواخر دسامبر 1999 بود که بخش جدیدی با عنوان “میز اقتصادی” به بخش اخبار اضافه شد. ساعت 14:00 در کانال 1 به بررسی مشکلات و معضلات اقتصادی در جامعه. با دعوت از افراد متخصص در آن زمینه.

موضوع میز اقتصاد امروز خبر 14 به «آزمایشات مدیریت ارز» و ولی اختصاص دارد. سیف رئیس سابق بانک مرکزی در این قسمت از بخش میز اقتصاد مهمان و کارشناس بود.

بی شک نقد کارشناسانه به سیاست های ارزی و قیمت دلار این روزها از رسانه ملی وظیفه و انتظار همه مخاطبان این رسانه است اما حضور سیف; فردی که در سال های 95 و 96 مبادلات ارزی قابل توجهی انجام داد، یک مورد فراموش شده در رزومه او بود.

البته ولی… سیف در دادگاه ویژه رسیدگی به اخلال در نظام اقتصادی نیز به دلیل سهل انگاری در دوران تصدی خود در بانک مرکزی، آنطور که القاصی مهراد از دادسرای عمومی و انقلاب تهران به قوه قضائیه گفت: شورا در اردیبهشت سال گذشته پرونده ولی الله سیف، مدیرکل سابق بانک مرکزی را ارسال کرد. 92 تا 97) رسیدگی به اخلال در نظام اقتصادی را به دادگاه ویژه ابلاغ کرد. به گزارش القاصی آنلاین، دادستان تهران در نتیجه تخلفات و قصورهای رئیس سابق بانک مرکزی، علاوه بر اخلال در نظام اقتصادی، 30 میلیارد و 200 میلیون دلار منابع ارزی و … 60 تن ذخایر طلا نابود شده است.

القاسمهر در ارائه گزارشی از آخرین وضعیت پرونده مداخلات ارزی مقامات ارشد کشور در سال های 95 تا 97 اظهار داشت: در سال های 95 تا 97 نه تنها قوانین مربوط به نظام ارزی کشور، بلکه تکالیف قانونی نیز نقض شده است. لازمه تصویب مداخله ارزی و فروش سکه طلا در شورای پول و اعتبار برای پرداخت منابع ارزی به نیازمندان واقعی و جلوگیری از تشکیل بازار واسطه ای و دلالی برای این منابع نیز رعایت نشد. . یکی از پرونده های مهمی که در دادسرای تهران به آن رسیدگی شد و پرونده را با کیفرخواست به دادگاه فرستادیم، پرونده مداخله ارزی است.

به نظر می رسد حضور سیف در برنامه سفره اقتصادی تحت عنوان تجربیات مدیریت ارز بیش از انتقال تجربه مدیریتی باشد. انتقال تجربه فقدان رهبری حکایت کسانی است که خودشان به اصول پایبند نیستند، اما دیگران را به پیروی از همان اصول و ارزش ها دعوت می کنند.

البته در این میان ناگفته نماند; با وجود افزایش قیمت ارز در چند روز گذشته، تغییر رئیس کل بانک مرکزی و ورود ارز نیمایی به بازار تا حدودی جو را متعادل کرده و به گفته اکثر فعالان عرصه اقتصادی، گامی مثبت در راستای مدیریت ارزی کشور. از این رو؛ در حالی که قصد داریم درخواست مجازات سیف را در دادگاه ویژه رسیدگی به اغتشاشگران نظام اقتصادی نادیده بگیریم، پیش داوری ها در مورد مدیریت جدید ارزی غیرحرفه ای و غیرحرفه ای است.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا