عمومی

موافقت اولیه برای اختصاص منابع ارزی به لاستیک‌سازی خرم‌آباد – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

خبرگزاری آنلاین – گروه استانی: کارخانه تایر خرم آباد یکی دیگر از پروژه های نیمه تمام شهرستان خرم آباد در حوزه صنعت محسوب می شود، پروژه ای که در صورت اجرا و تکمیل آن می تواند زمینه اشتغال مناسبی را برای جوانان مرکز لرستان فراهم کند.

این در حالی است که «تیرسازی» و هزاران شغلی که قرار بود برای مردم لرستان ایجاد کند، امروز خاطره ای بیش نیست. یک رویا در سال 93 در سفر رئیس جمهور به لرستان عنوان بزرگترین پروژه صنعتی لرستان در اذهان جوانان بیکار این استان نقش بست.

لاستیک سازی خرم آباد قرار بود در مدت 36 ماه به اتمام برسد اما امروز پس از گذشت حدود 8 سال به صورت زمینی خالی در پای خرم آباد نمایان است و اکنون منتظر تکمیل آن توسط دولت سیزدهم است. .

توافق اولیه برای تخصیص منابع ارزی پروژه

فرهاد جواهر فروش استاندار لرستان از تصمیم تعداد کمی صندوق توسعه ملی در خصوص تصویب منابع ارزی طرح لاستیک خرم آباد تحت پوشش بانک ملی در نشستی با مدیرعامل بانک ملی ایران اعلام کرد.

رویای از دست رفته ایجاد 1000 شغل/چرخ‌سازی تایر هنوز صاف است!

وی در همین راستا از اولین موافقت مدیرعامل بانک ملی برای اجرایی شدن آن خبر داد.

استاندار لرستان حجم سرمایه گذاری این پروژه را هفت هزار میلیارد تومان عنوان کرد.

جواهر فروش وی بیان کرد: این پروژه در سال 1393 آغاز شده و پیشرفت فیزیکی آن در حال حاضر حدود 20 درصد است.

وی ادامه داد: مصوبه در دسترس قرار دادن منابع آن از مصوبات سفر رئیس جمهور به استان در سال گذشته است.

استاندار لرستان گفت: این طرح در صورت اجرا برای 1500 نفر اشتغال مستقیم ایجاد می کند.

رویای از دست رفته ایجاد 1000 شغل/چرخ‌سازی تایر هنوز صاف است!

تحریم ها مانع از تحویل ارز این پروژه شده بود

این سخنان در حالی مطرح می شود که بهمن جعفری، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان در رابطه با این پروژه به آنلاین گفت: یکی از مصوبات دولت تدبیر و امید در سال 1393، احداث واحد صنعتی با ظرفیت است. 50 هزار تن انواع لاستیک سبک و سنگین در شهرستان خرم آباد بود.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه اجرای این مصوبه به سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران محول شد و این سازمان با مشارکت بخش خصوصی به نسبت 81 به 19 تصمیم به تاسیس شرکت جدید گرفت. در این رابطه و متعاقباً شرکت را تأسیس و جواز تأسیس را اخذ نمود. زمینی را از سازمان صنعت، معدن و تجارت استان در شهرک صنعتی شماره 3 خرم آباد خریداری کردند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان ادامه داد: این زمین به مساحت 60 هکتار در دسترس قرار گرفت و در نهایت با تامین منابع مالی با نمایندگی بانک صنعت و معدن 197 میلیون دلار تسهیلاتی برای این طرح صنعتی از محل صندوق توسعه ملی تصویب شد.

رویای از دست رفته ایجاد 1000 شغل/چرخ‌سازی تایر هنوز صاف است!

جعفری ادامه داد: در مرحله قرارداد و تحویل اسناد متأسفانه بحث تحریم های شدید مطرح شد و بحث جذب پول برای این طرح رد شد.

او گفت که در سال بعد قرارداد قیمت بین صندوق توسعه ملی و بانک صنعت و معدن لغو شد.وی افزود: در نهایت برای تامین منابع ارزی مورد نیاز پروژه با مشکلاتی مواجه شد که نقطه عطف پروژه نیز بود.

شروع پروژه در فاز اول با ظرفیت 600 هزار حلقه لاستیک

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان در ادامه سخنان خود تاکید کرد: سرمایه گذاران این طرح و همکاران ما در سازمان گسترش و نوسازی صنایع تصمیم گرفتند تا زمان تامین ارز مورد نیاز، فعلا فاز اول با ظرفیت تولید 600 هزار حلقه لاستیک در سال با سرمایه گذاری استارت 500 میلیارد تومان از منابع خصوصی و 170 میلیارد تومان ریال.

جعفری بیان کرد: در سفر اخیر رئیس بانک صنعت و معدن به لرستان و پیگیری استاندار مقرر شد تشکیل پرونده و پذیرش و تایید 170 میلیارد ریال به صورت انجام شود. در اسرع وقت منجر به انعقاد قرارداد و شروع اجرای فاز اول شود.

بر اساس این گزارش، احداث کارخانه لاستیک خرم آباد جزو 12 پروژه کلیدی سفر دولت سیزدهم به لرستان در حوزه صنعت است که باید دید با توافق اولیه برای تخصیص منابع ارزی، این پروژه که در حال حاضر 20 درصد پیشرفت فیزیکی دارد. فعال و عملیاتی می شود یا خیر.

دکمه بازگشت به بالا