عمومی

پسته نباید حتماً در پیمان ارزی باشد – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار آنلاین ، حسین جلالی سه شنبه شب در دیدار مجازی با برخی از اعضای مجلس یازدهم اظهار داشت: “متأسفانه محصول ارزشمند پسته در پیمان ارز است و صادرات آن دشوار است بنابراین دولت باید از کشاورزان پسته حمایت کند.”

وی افزود: می توان تفاهم نامه ای را بین بانک مرکزی و گمرک منعقد کرد تا در ازای صادرات پسته ، ارز خارجی وارد نشود و در عوض کالاهای مورد نیاز به کشور وارد شود.

جلالی گفت: “مصرف داخلی پسته 20٪ کم است و باید پسته های باقی مانده صادر شود.”

وی تصریح کرد: مارک پسته متعلق به رفسنجان است ، اما متأسفانه به دلیل اینکه این محصول در معاملات ارزی است ، کشاورزان سال گذشته نتوانستند پسته خود را صادر کنند.

منتخب رفسنجان و انار در مجلس یازدهم ادامه داد: “امسال وضعیت صادر نمی شود و 300000 تن پسته ممکن است روی زمین بماند و باعث ایجاد آفات شود. از طرف دیگر دولت اصرار دارد که ارز حاصل از صادرات پسته نصف شود و یا شکل بگیرد. برای پاکی و کالاها باید وارد شود.

جلالی خاطرنشان کرد: شناسایی و بررسی مشکلات و آسیب دیدگان کشاورزان می تواند به صادرات کمک کند: “یکی از متقاضیان پسته ایران ، چین است ، بنابراین نباید بازار جهانی پسته را از دست دهیم .در صورت سهل انگاری ، ایالات متحده بازار جهانی پسته را به دست خواهد گرفت. ” این برای ایران مضر خواهد بود.

وی عنوان کرد: دولت باید به کشاورز کمک کند تا به زمین نیفتد ، پسته نباید در پیمان ارز باشد و ارز حاصل از صادرات این محصول باید به حساب دولت برود که این به ضرر کشاورز است.

نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس یازدهم گفت: خوشبختانه موضوع واردات کالا بدون انتقال ارز فرصت جدیدی برای صادرات پسته است.

وی ادامه داد: در صورت ایجاد جلسه‌ای با بانک مرکزی و گمرک ایران برای انعقاد تفاهم نامه در مورد واردات کالا در ازای ارز از صادرات پسته ، امکان واردات کالاها بدون انتقال ارز وجود دارد. این را وارد کنید و دیگر نیازی به انتقال پول به حساب بانکی مرکزی ندارید.

دکمه بازگشت به بالا