اقتصادی

لیر تقویت شد – یومیر

لیر ترکیه پس از انصراف بانک مرکزی از افزایش نرخ بهره ، قدردانی کرد.

بانک مرکزی ترکیه اعلام کرد که نرخ بهره را بدون تغییر 8.25٪ نگه خواهد داشت. این تصمیم که شاید در ماه های اخیر تحت تأثیر فشارهای تورمی بر لیره بی تأثیر نبود ، در حالی صورت گرفت که شماری از فعالان بازار انتظار داشتند نرخ بهره دوباره کاهش یابد. در نتیجه ، هر دلار در آخرین دور معاملات ارزی در استانبول با 0.31 درصد کاهش به 7.399 لیر رسید. لیر ترکیه همچنان در ابتدای سال ضعیف است و تنها در شش ماه حدود 20 درصد از ارزش خود را در برابر دلار از دست می دهد. از زمان تصدی مدیریت جدید بانک مرکزی ، نرخ بهره کاهش یافته است ، اما شماری از کارشناسان و نهادهای بین المللی نسبت به واکنش بیش از حد هشدار داده اند.

از سوی دیگر ، وادار کردن بانک مرکزی به تزریق ارزهای خارجی به بازار باعث شده است که ذخایر ارزی ترکیه تا پایان هفته دوم آگوست به پایین ترین سطح خود در 15 سال برسد. تاکنون بانک مرکزی ترکیه در کل 45.38 میلیارد دلار داشته است. دلار در ذخایر ارزی ، از جمله بدهی و بدهی ، دارای ذخایر خالص خارجی تنها 28.73 میلیارد دلار است. دلار به گفته فعالان ارز ، بانک مرکزی از زمان آغاز بازار برای حفظ ثبات نسبی لیره ، حدود 35 میلیارد دلار به بازار ارز تزریق کرده است.

کارشناسان می گویند اگر ترکیه نتواند به منابع جدید ارزی وارد شود ، باید منتظر پیامدهای جدی در بازار ارز باشد ، به خصوص اکنون که کاهش پی در پی نرخ بهره در این کشور بر توانایی بانک مرکزی در اجرای سیاست های حمایت گرایی بسیار تأثیر گذاشته است.

ارزش پول ملی ترکیه از سال 2018 در برابر اسکناس ایالات متحده 45٪ کاهش یافته است. در برابر سایر ارزهای اصلی ، نرخ ارز 8.70 لیر به ازای یورو و 9.627 لیر در هر پوند اعلام شد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا