اقتصادی

وزیر صمت سامانه جدیدی برای فروش خودرو معرفی کرد

در حالی که وعده‌ها لغو قرعه‌کشی خودرو را تایید می‌کرد، وزیر صنعت، معدن و تجارت امروز از سامانه‌های جدیدی خبر داد که برای شفاف‌سازی روند عرضه خودرو، فروش همه خودروها به «سامانه یکپارچه فروش» منتقل می‌شود. لغو لاتاری خودرو با استحکام در دستور کار وزارت صمت قرار می گیرد.

به گزارش یومیر، نخستین بار در اوایل آذرماه سال گذشته بود که وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به برنامه های پیش بینی شده اعلام کرد در سال 1401 عرضه خودرو مطابق تقاضا خواهد بود و به این ترتیب قرعه کشی خودروها حذف شود.

به گفته وزیر محرمانه و همچنین خودروسازان، برنامه ریزی ها به گونه ای است که تولید خودرو در سال 1401 افزایش می یابد و از این افزایش تولید، قرعه کشی خودرو نیز حذف می شود.

سپس در اسفندماه سال گذشته فاطمی امین اعلام کرد: از اواسط سال 1401 قرعه کشی به تدریج حذف می شود. البته اینطور نیست که از ابتدای سال 1401 قرعه کشی نداشته باشیم. برای تولید هنوز در حال رشد است و به دور از تقاضا. اما وقتی ماشین کافی و مطابق با تقاضا باشد، دیگر انگیزه برای اقدام مطرح نیست. صحبت های وزیر صنعت، معدن و تجارت کاملا واضح بود اما بلافاصله پس از اجرای اولین برنامه های خودروسازان در سال جدید، بسیاری از رسانه ها موجی را به راه انداختند که نباید پدیده ای به نام «قرعه کشی خودرو» داشته باشد. “در سال جدید؟

در پی موج این موج، در روزهای پایانی فروردین، معاون حمل و نقل صنعت حمل و نقل در وزارت صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه تولید یک میلیون و 400 هزار خودرو منجر به حذف قرعه کشی می شود، تاکید کرد: وزیر صمت اعلام کرد اعلام کرد این خودرو متناسب با تقاضا تولید می شود، بنابراین نیازی به ساماندهی این بازار از طریق راهکارهایی مانند قرعه کشی نیست. سایپا و سایر خودروسازان برنامه های خود را در این زمینه خواهند داشت.

اما شفاف سازی ها به همین جا ختم نشد و چند روز بعد در جلسه ای موضوع به تفصیل مورد بررسی قرار گرفت. معاون بازاریابی و فروش این گروه صنعتی در این جلسه ضمن تاکید بر اینکه قیمت گذاری زیر قیمت تمام شده هر محصولی پس از افزایش طولانی مدت تقاضا برای خودروهای پرتیراژ منجر به تقاضای سوداگرانه می شود، اعلام کرد. فاصله از قیمت کارخانه آنها تا قیمت بازار. اما با افزایش کافی در عرضه، تقاضای سوداگرانه کاهش می یابد و روند قرعه کشی به تدریج حذف می شود.

واگذاری فروش کلیه خودروها به سامانه یکپارچه فروش

سه شنبه شب مصادف با عید سعید فطر، سیدرضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت: تمامی خودروسازان اعلام کردند. از 18 اردیبهشت هر گونه پیشنهاد خودرو فقط از طریق سامانه متمرکز قرعه کشی انجام می شود. برای ایجاد شفافیت، عرضه عادلانه تر برای همه خودروهای تولیدی.

وی در بخشنامه ای به سازمان حمایت تصریح کرد: تا زمان ایجاد تعادل در عرضه و تقاضای خودرو، تمهیدات لازم برای قرعه کشی متمرکز خودرو تا ساعت 25 از سوی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان فراهم شود. 1401 و کلیه خودروسازان از 1401/1 2/18 هرگونه عرضه خودرو را با هماهنگی این سازمان و تنها از طریق سامانه متمرکز قرعه کشی انجام دهند تا ضمن ایجاد شفافیت مطلوب، عرضه عادلانه تری به کلیه خودروهای تولیدی ارائه شود.

بر اساس اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزیر صمت بر اساس همین قاعده «لغو تدریجی قرعه‌کشی‌های خودرو» را از برنامه‌های جدی این وزارتخانه اعلام کرد و تاکنون طرح‌ها در همین راستا و ایجاد تدوین شده است. یک سیستم یکپارچه فروش خودرو بر این اساس است.

همچنین در اجرای بند «5» دستور هشت ماده رئیس جمهور (شمول نامه شماره 16189 مورخ 15 اسفند 1400) نحوه تحویل خودرو، برای ایجاد شفافیت و افزایش رضایت عمومی که اصلاح لازم و شفافیت تا تعادل بین عرضه و تقاضا برای خودرو که می تواند به لغو تدریجی قرعه کشی منجر شود، تمهیدات لازم برای قرعه کشی متمرکز خودرو توسط سازمان حمایت مصرف کننده و تولیدکننده تا 2 اردیبهشت ماه مهیا می شود و تمامی خودروها تولیدکنندگان از 6 اردیبهشت با هماهنگی این سازمان و صرفاً از طریق سامانه متمرکز قرعه کشی با ایجاد شفافیت مطلوب، عرضه عادلانه تری را به کلیه خودروهای تولیدی ارائه می کنند.

نکته ای که باید به آن اشاره کرد این است که در حال حاضر تنها برخی از خودروسازان اقدام به فروش خودرو به صورت موازی از طریق قرعه کشی می کنند که ضمن شفاف سازی روند فروش خودروی خود، سایر خودروسازان را ملزم به ارائه خودرو از طریق «سیستم یکپارچه فروش خودرو» می کند.

واضح است که اصلاح ساختار یک فرآیند صنعتی در موضوعی مانند تولید خودرو، فرآیندی یک شبه یا یک ماهه نیست، بلکه فرآیندی حداقل میان مدت است و نیازمند برنامه ریزی، تحویل قطعات و آماده سازی است. خط تولید برای افزایش تولید; اگرچه به دلیل حساسیت این مشکل این اتفاق افتاده است، اما فرد قصد دارد در کمترین زمان این کار را انجام دهد، اما باز هم روندی زمان بر خواهد داشت.

با توجه به اینکه حذف قرعه کشی فروش خودرو تا پایان اصلاح ساختار چند ماه به طول می انجامد و با توجه ویژه وزیر صمت به حفظ حقوق مصرف کننده در دوره انتقال، تصمیم گرفته شد روند قرعه کشی خودرو در نمایندگی اصلاح شود و گمانه زنی ها در گروهی خاص جلوگیری کردند و خودروهای تولیدی به دست خریداران مناسب می رسد.

بنابراین با دستور وزیر صمت مقرر شده است از این پس فروش خودرو از طریق قرعه کشی در شرکت های خودروسازی انجام نشود، بلکه در سامانه یکپارچه فروش خودرو و به صورت شفاف انجام شود.

تاکید می شود افزایش تولید خودرو راهبرد اصلی وزارت صمت است اما شفافیت در عرضه خودرو (چه قرعه کشی و چه غیر قرعه کشی) مسیر دیگری است که همه خودروسازان باید طی کنند. به عبارت دیگر شفافیت فرآیند تحویل خودرو از دیگر مواردی است که مانع از تضییع حقوق مصرف کننده می شود. بنابراین، وزارت محرمانگی وظیفه خود می داند که عرضه شفاف خودروها را انجام دهد.

واضح است که مردم از عرضه غیرشفاف خودرو ناراضی هستند و عرضه فعلی آن باعث شده است تا واسطه ها و دلالان در بازار دخالت کنند. بنابراین هدف از ابلاغ دستور به سازمان حمایت مصرف‌کننده و تولیدکننده صرفاً جلوگیری از تضییع حقوق مردم در این مدت محدود، ادامه روند قرعه‌کشی و حفظ حقوق خریداران واقعی است و مراحل قرعه‌کشی مرحله‌ای خواهد بود. بیرون.”
انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا