اقتصادی

وزارت صمت به‌دنبال کاهش اثرپذیری بازار خودرو از نوسانات نرخ ارز است

پس از انتشار مطلبی با عنوان افزایش 10 تا 60 میلیونی قیمت خودرو در خبرگزاری یومیر، مرکز ارتباطات وزارت حریم خصوصی توضیحاتی را ارائه کرد.

به گزارش یومیر، وزارت امنیت در توضیحی در خصوص گزارش یومیر با عنوان افزایش 10 تا 60 میلیونی قیمت خودرو در یک ماه که در تاریخ 1/9/1301 منتشر شد، اعلام کرد: در دوره یک ماهه آبان 1401 پژو 207 اتوماتیک MC در بازار آزاد از 480 به 515 میلیون تومان افزایش قیمت داشته است و این گزارش تغییرات قیمتی یک نسخه از پژو 207 به 60 میلیون را محاسبه می کند که از خط تولید ایران خودرو حذف شده است. و از سال گذشته در سبد محصولات این خودروساز باقی نمانده است. در گروه خودروسازی سایپا افزایش قیمت 30 میلیون تومانی به خودرو ساینا نسبت داده شده که از 205 به 223 میلیون تومان (افزایش 18 میلیون تومانی) رسیده است.

لازم به ذکر است در پایان دوره مورد بررسی یعنی 9 آبان، خودروی شاهین به عنوان مجهزترین و گران ترین محصول سایپا به قیمت 375 میلیون تومان در بازار آزاد معامله شد، ضمن اینکه خودروی مذکور فروخته شد. با همین قیمت در هفته اول تیرماه سال جاری در بازار معامله می شود. علاوه بر بررسی جزییات آخرین گزارش خبرگزاری یومیر، تحولات بازارها در سال‌های اخیر نشان می‌دهد که نوسانات نرخ ارز در کوتاه‌مدت باعث به هم خوردن وضعیت تعادل و بروز بی‌ثباتی در بازار می‌شود. بازار. کالاهای سرمایه ای و کالاهای مصرفی بادوام از جمله بازار خودرو. تغییرات نرخ ارز در بازار آزاد (غیررسمی) به عنوان عاملی موثر در مدیریت انتظارات تورمی و تعادل بازار ایفای نقش می کند، بنابراین کنترل این متغیر کلیدی اقتصادی برای حفظ ثبات بازار برای انواع کالاها و خدمات از جمله مهم است. بازار خودرو

با وجود این مشاهده، وزارت صنعت، معدن و تجارت دولت سیزدهم که متولی سیاست گذاری و نظارت بر حسن اجرای برنامه ها در صنعت خودرو است، بر دو راهکار کلیدی برای کاهش کارایی بازار خودرو تمرکز کرده است. از نوسانات نرخ ارز؛ استراتژی هایی که طرف عرضه را تقویت می کند و دسترسی آسان تر مصرف کنندگان به محصولات خودروسازان را ایجاد می کند. اولین راهبرد برنامه ریزی و نظارت بر «افزایش تولید، تجاری سازی و فروش محصولات خودروسازان» است که گزارش پژوهشکده پولی و بانکی از وضعیت صنعت بورس در آنلاین 1401 به خوبی نشان می دهد که خودرو و صنعت قطعات یدکی با رشد 24 درصدی تولید نسبت به مدت مشابه سال گذشته پیشتاز رشد تولید در بین تمامی صنایع فهرست شده است. لذا برای تقویت و حفظ مسیر مذکور در داخل رشد خودروسازان تلاش خواهد شد.

راهبرد دوم «خروج محصولات خودروسازان از فرآیند قرعه کشی» است که با جدیت در حال پیگیری است و از پایان امسال با توجه به افزایش تولید گروه خودروسازی سایپا، تمامی محصولات خودروی مذکور تولیدکنندگان از فرآیند قرعه کشی حذف شده اند. نمونه ای از تاثیر این سیاست کاهش نوسان قیمت خودروهای کوئیک و شاهین از گروه خودروسازی سایپا نسبت به محصولات ایران خودرو است. از این رو وزارت صنعت، معدن و تجارت با پیگیری برنامه‌هایی که منجر به رشد تولید می‌شود، تلاش می‌کند محصولات باقی‌مانده خودروسازان را از روند قرعه‌کشی خارج کند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا