اقتصادی

۵ دلیل گرانی خودرو/ قیمت های کاذب به زودی کاهش می یابد – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری آنلاین، وزارت صنعت، معدن و تجارت در گزارشی به بررسی دلایل بی نظمی در بازار خودرو پرداخته است. سال ها اخیری پرداخت و اعلام کرد: مشکل بازار خودرو کشور از سال 1396 وجود داشته و دلایل زیر در چند سال اخیر تلاطم در بازار خودرو ایجاد کرده است.

1- کاهش تولید خودروسازان داخلی از سال 1396 به نیمی از سال 1395 و عدم تلاش دولت قبل برای رفع مشکلات این صنعت در حالی که دولت سیزدهم در سال گذشته عرضه و تولید خودرو را افزایش داد.

2- تولید خودروهای ناقص و دپوی آنها در پارکینگ خودروسازان که به دلیل نقص و ناقص بودن امکان عرضه به بازار وجود نداشت.

3- تبدیل ماشین به کالای سرمایه ای. تحت شرایط ناشی از متغیرهای کلان اقتصادی کشور و شرایط تورمی.

4- هجوم دلالان به این بازار به دلیل قیمت گذاری اجباری محصولات از خودروسازان داخلی و تفاوت ایجاد شده در بازار و رونق سفته بازی.

5- عدم وجود اهرم های لازم برای اخذ مالیات از درآمدهای اتفاقی و درآمدهای بادآورده ناشی از سفته بازی (به دلیل عدم تصویب آن در مجلس).

عوامل ذکر شده باعث شد مشکل خودرو از سال 1396 تا پایان سال گذشته به بن بست تبدیل شود. از اواخر سال گذشته با اجرای برنامه های تحول وزارت سکوت در سال جاری تاکنون، تحویل خودرو بیش از 50 درصد افزایش داشته است و جریان تولید در سال جاری عملا تثبیت شده است.

از سوی دیگر از شهریور ماه سال جاری عملا تولید خودروهای ناقص متوقف شده و خودروهای انبار شده در پارکینگ ها به صفر رسیده است.

بنابراین یکی از عوامل و عارضه مزمنی که بیش از چهار سال بازار خودروی کشور را مختل کرد؛ کاملا درمان شد، اما موضوع بازار خودروی کشور جنبه های دیگری هم دارد.

پس از افزایش تولید و سپس با اجرای طرح فروش موفق از طریق سیستم یکپارچه خودرو؛ یکی از محصولات خودروسازان پس از چهار سال از قرعه کشی حذف شد و عملاً دیگری نیازی به ادامه طرح نداشت، زیرا تنها عرضه یک خودروساز در قرعه کشی باقی مانده بود و تاکنون نیمی از ظرفیت تولید محصولات خودروسازان از مرحله قرعه کشی حذف و در بورس کالا عرضه می شود.

در چند ماه گذشته طرح عرضه خودرو در بورس کالا مورد آزمایش قرار گرفت و با اعلام شرایط تحویل از سوی وزارتخانه به عنوان یکی از روش های قیمت گذاری و تحویل خودرو به بازار پذیرفته شد. سکوت که علاوه بر افزایش تولید خودروسازان و ضوابط وزارت صنعت، معدن و تجارت و شرکت بورس کالای ایران برای پاسخگویی به تقاضای مصرف کنندگان واقعی به اجرا درآمد.

شرایط تحویل خودرو در مقابل کالا

به منظور تنظیم بازار، عرضه محصولات خودروسازان در بورس کالا باید با شرایط زیر صورت پذیرد:

1- حداقل عرضه هر محصول در هر دوره 2000 عدد می باشد محصول برای دو شرکت بزرگ خودروسازی و حداقل 500 دستگاه برای سایر شرکت های خصوصی.

2- شرکت های خودروسازی موظفند لیست خریداران محصولات را در 48 ماه گذشته قبل از هر عرضه به بورس کالا اعلام کنند تا کلیه افراد فهرست تجمیعی فوق الذکر و همچنین خریداران دوره های قبل در بورس کالا. (در صورت موجود بودن اطلاعات در سازمان بورس) شامل خرید نمی شود. در هر نسخه جدید حذف می شود.

3- خودروسازان موظف به انجام تعهدات قانونی (از قبیل طرح جوانان جمعیت، اسقاط خودرو و …) مربوط به عرضه در بورس هستند.

4- خودروسازان موظفند طبق مجوزهای فروش اعطایی در خصوص عرضه اولیه برنامه ریزی لازم را به گونه ای انجام دهند که تخلفی از تعهدات قبلی و یا تعهدات معوق جدید آنها صورت نگیرد.

5- هرگونه تحویل خودرو فراتر از مجوز اخذ شده یا مشتقات مالی مربوط به خودرو اعم از گواهی سپرده، معاملات پیش‌فرض و معاملات نکول موازی و یا هر نوع اوراق یا اوراق بهادار با پشتوانه دارایی (ABS) بر اساس خودرو در بورس کالا. تا بر تعهدات آتی هر خودروساز تأثیر می گذارد، مستلزم اخذ مجوز از وزارت صنعت، معدن و تجارت است.

در همین راستا، با توجه به عدم رعایت بند اول این بخشنامه در تحویل کالای گروه بهمن در روز دوشنبه 30 آذرماه، نماینده صنعت حمل و نقل در وزارت صنعت، معدن و تجارت ارسال کرد. طی نامه ای به مدیرعامل شرکت بورس کالای ایران، لغو معاملات آن روز و رعایت کلیه شرایط بخشنامه به خودروسازان ابلاغ شد.

کمیته معاملات شرکت بورس کالای ایران به دلیل عدم رعایت شرایط رقابتی و میانگین قیمت یکی دیگر از محصولات گروه بهمن در روز چهارشنبه سوم آذرماه معاملات آن روز را تایید نکرد.

از این رو دستگاه های حاکمیتی ناظر و تنظیم کننده بازار فیزیکی کالای خودرو با رصد و بررسی دقیق نحوه عرضه خودرو در بورس از تمامی امکانات و توان خود برای مقابله با شکل گیری تقاضای کاذب در بازار دوگانه استفاده می کنند. قیمت “. و افزایش قیمت برای جلوگیری از بروز رفتارهای انحصاری و شبه انحصاری باید پس از عرضه خودرو در بورس کالا جلوگیری شود.

افزایش 17 درصدی نرخ دلار منجر به افزایش 9 درصدی قیمت خودرو شد

با بررسی تغییرات قیمت خودرو و ارز در شش ماه اخیر از سوی دیگر می توان به همبستگی افزایش قیمت خودرو در بازار به دلیل افزایش قیمت ارز پی برد.

همچنین روند تغییرات دلار و خودروهای دو مدل ایران خودرو و سایپا در شش ماه گذشته نسبت به قیمت تیرماه امسال حکایت از آن دارد. دلار در دسامبر 17 درصد نسبت به جولای افزایش یافت و در نتیجه قیمت خودرو 9 درصد افزایش یافت. بنابراین انتظار می رود اقدامات گسترده ای از سوی این وزارتخانه انجام شود سکوت با احتساب تسهیل واردات خودرو، به زودی شاهد کاهش قیمت های کاذب در بازار خواهیم بود.

دکمه بازگشت به بالا