بین الملل

ورود ایران به بازار ارائه خدمات دانش‌بنیان ونزوئلا

معاون سازمان توسعه تجارت خبرداد؛

معاون توسعه تجارت بین الملل سازمان توسعه تجارت از ورود ایران به بازار خدمات دانش بنیان ونزوئلا خبر داد و گفت: در کمیسیون مشترک دو کشور موانع توسعه و ارائه خدمات فنی و فنی بررسی شد.

به گزارش گروه دانش و فناوری خبرگزاری آنا، سید احمدرضا علایی طباطبایی، معاون توسعه تجارت بین الملل سازمان توسعه تجارت درباره نشست کمیسیون مشترک ایران و ونزوئلا و تاثیر آن بر تجارت بین دو کشور گفت. ، گفت: اگر از سابقه همکاری دو کشور مطلع باشیم، همکاری های تجاری و اقتصادی بر سایر همکاری ها غلبه داشته است.

وی افزود: یک دهه است که وارد بازار ونزوئلا شده ایم و این حضور بیشتر بر حضور ارائه دهندگان خدمات متمرکز بوده تا صادرات محصول. این شرکت ها در ساخت و ساز، ساخت کارخانه های مختلف از جمله لبنیات، خودروسازی و … ورود خوبی داشتند که اگر در حال حاضر فعالیت آنها ارزیابی شود، نتایج خوبی را نشان می دهد.

معاون توسعه تجارت بین الملل سازمان توسعه تجارت با اشاره به اینکه یکی از اهداف کمیسیون مشترک بررسی موانع و مشکلات توسعه خدمات فنی و مهندسی است، افزود: نتیجه این جلسه حضور است. شرکت های خدمات فنی و مهندسی بیشتر در ونزوئلا. در 2 سال گذشته البته خدمات دانش بنیان نیز به سرفصل خدمات صادراتی ما به این کشور اضافه شده است که شاهد برگزاری نمایشگاه مربوط به خدمات دانش بنیان در کاراکاس بودیم.

وی حوزه فعالیت این شرکت های دانش بنیان را خدمات دارویی، تجهیزات پزشکی، سلول های بنیادی، درمان بیماران سرطانی عنوان کرد و با توجه به دلیل رقم پایین مبادلات تجاری با ونزوئلا، اظهار داشت: آمار رسمی که وجود دارد این است. به دلایل مختلف دور از واقعیت شماره شرکت رسمی ما نباید ملاک باشد. صادرات و واردات ما با ارقامی که گمرک اعلام می کند متفاوت است.

معاون توسعه تجارت بین الملل سازمان توسعه تجارت در پاسخ به این سوال که آیا حجم مبادلات تجاری با ونزوئلا مطلوب است یا خیر؟ وی تصریح کرد: با شرایط ایده آل فاصله داریم اما شیب عملکردی دو سال اخیر قابل قبول است.

وی درباره ظرفیت های موجود برای همکاری ایران و ونزوئلا گفت: اگر به ترکیب پروژه های تکمیل شده نگاه کنید، متوجه می شوید که اجرای تعهدات مالی ونزوئلا با مشکلی مواجه شده است که در دستور کار کمیسیون مشترک برای تصمیم گیری قرار دارد.

علایی در خصوص تعداد بدهی ونزوئلا به شرکت‌های ایرانی خاطرنشان کرد: می‌توان گفت در مقایسه با رقم رسمی که به عنوان حجم مبادلات تجاری اعلام شده، کمی کمتر از یک میلیارد دلار بدهی دارند.

وی تسویه خدمات در مقابل کالا را یکی از راهکارهای رفع این مشکل خواند و افزود: در جلسه آینده کمیسیون مشترک به این موضوع رسیدگی خواهد شد. تهاتر به یک سازوکار استاندارد در دولت سیزدهم تبدیل شده و روش، کارگزاری و زمینه های تسویه از قبل مشخص شده است.

معاون توسعه تجارت بین الملل سازمان توسعه تجارت گفت: تسویه به دو کشور کمک می کند بدون نگرانی از تعهدات مالی با کمک های متقابل نیازهای خود را برآورده کنند.

وی حجم کل صادرات خدمات فنی و مهندسی را حدود 2.3 میلیارد دلار عنوان کرد و افزود: این رقم با ظرفیت موجود مطابقت ندارد زیرا ظرفیت ما 10 برابر این رقم است.

علایی در خصوص فعالیت شرکت های حمل و نقل عادی گفت: مشکلی که در حمل و نقل دریایی با سایر کشورها به ویژه ونزوئلا داریم به دو قسمت تشکیل شرکت های کشتیرانی که در اولویت شرکت ها نیست و منظم بودن تقسیم می شود. بزرگترین مشکل ما نبود ترافیک منظم در این شرکت حمل و نقل است. وقتی این خط منظم کار نمی کند، بین بودن و نبودن آن خط تفاوتی وجود ندارد.

وی تصریح کرد: این وظیفه دولت هاست که برای آن دسته از شرکت هایی که ایجاد شرکت های کشتیرانی معمولی برای احداث این خطوط به صرفه اقتصادی نیستند، مشوق هایی را در نظر بگیرند.

معاون توسعه تجارت بین الملل سازمان توسعه تجارت افزود: مذاکرات متولیان امر برای انتخاب شرکت کشتیرانی و تهیه بسته تشویقی در حال انجام است و به زودی اتفاق خواهد افتاد. این رویداد سودآور مستلزم اجماع نهادهای مختلف است.

وی در خصوص قراردادهای بین‌المللی با ونزوئلا نیز اظهار داشت: در قراردادهایی که شرکت‌های خصوصی طرف قرارداد بوده‌اند، قرارداد محقق نشده نداریم، بیش از 30 پروژه ساختمانی، کشتی‌سازی و خودروسازی به‌عنوان تولید مشترک تعریف شده و در حال انجام است. اجرا شود. .

علایی در خصوص صدور ضمانت نامه گفت: با ضمانت شرکت های خدمات فنی و مهندسی برای ارائه به طرف های خارجی مشکل داریم و در مورد ونزوئلا به دلیل تحریم ها و شرایط اقتصادی برای این امر دوبرابر شده است. . کشور. برای جبران این موضوع، راه‌های جایگزین از جمله مکانیسم‌های مالی جایگزین LC مانند صندوق ضمانت را آغاز کردیم.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا