بین الملل

هواداران «محمود الصرخی» در دام سازمان اطلاعات عراق

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری آنلاین یومیر، سازمان اطلاعات و تحقیقات فدرال عراق امروز (سه شنبه) اعلام کرد که دستگیری و محاکمه «یک گروه مذهبی افراطی که به ارزش های دینی و خاندان پیامبر(ص) توهین می کند» را آغاز کرده است.

به گزارش پایگاه خبری السومریه نیوز، در این بیانیه آمده است که سرویس اطلاعاتی وزارت کشور عراق عملیات گسترده ای را برای بازداشت عناصر یک گروه افراطی که به ارزش های دینی توهین می کنند و به دنبال تخریب قبور متبرکه هستند، آغاز کرده است.

سازمان اطلاعات عراق نیز از دستگیری 6 نفر از این افراد در پی یک عملیات اطلاعاتی دقیق خبر داد و اعلام کرد که آنها در صدد برانگیختن شورش در میان مردم استان های بصره، کربلا و میسان در جنوب عراق بودند.

همزمان، فائق زیدان، رئیس شورای عالی قضایی عراق از نیروهای امنیتی عراق خواست تا هر چه سریعتر حامیان محمود الصرخی را در تمام استان های عراق دستگیر کنند.

در همین راستا رئیس پلیس استان بابل نیز دستور تعطیلی تمامی مساجد، حسینیه ها و ادارات وابسته به محمود الصرخی در این استان را صادر کرد.

داستان چیه؟

جنجال جدید از آنجا آغاز شد که علی موسی اکول کاظم المسعودی، خطیب مسجد الفتح المبین در شهر حمزه غربی در استان بابل، یکی از حامیان محمود الصرخی، خواستار شد. خطبه های نماز جمعه در مسجد در روز جمعه. تمامی زیارتگاه ها، مقبره ها و مقبره های پیامبران، امامان و مذهبی ها ویران شد. این امر با محکومیت و اعتراض شدید مردمی و سیاسی در عراق همراه شد و علاوه بر تظاهرات و تجمعات در مقابل دفاتر جماعت الصرخی، موجی از اعتراضات در شبکه های اجتماعی به راه افتاد.

در همین راستا روز گذشته رسانه های عراقی از تظاهرات ساکنان معترض منطقه الحمزه بابل و بسته شدن تمامی دفاتر جماعت الصرخی به دستور رئیس پلیس این استان خبر دادند. پس از تجمع اعتراضی اهالی الحمزه در مقابل دفتر جماعت الصرخی، نیروهای پلیس بابل دست به دامان معترضان شده و به خواسته های آنان پاسخ دادند.

همچنین تعدادی از اهالی شهر قاسم در استان بابل با حمله به مقر جماعت الصرخی در این شهر، آن را به آتش کشیدند و بدین ترتیب به سخنان خطیبی که خواستار تخریب مقابر و زیارتگاه های این شهر شده بود، پاسخ دادند. امامر.

شب گذشته تعدادی از اهالی استان ذی قار در مرکز این استان یعنی شهر الناصریه به دفتر الصرخی در این شهر حمله کرده و به آن اعتراض کردند.

اما شاید شدیدترین واکنش را مقتدی صدر نشان داد. رهبر فراکسیون صدر دیروز به محمود الصرخی هشدار داد که نهایتاً ظرف سه روز علی موسی عقل را تبرئه کند، در غیر این صورت شخصاً مبتنی بر دین، وجدان و قانون خواهد بود و عرف معقول جامعه وارد عمل خواهد شد. وی تاکید کرد که ترویج افکار فاسد در جامعه عراق نباید نادیده گرفته شود.

«محمود الصرخی» در سال 2003 و پیش از سرنگونی رژیم صدام، دیکتاتور مخلوع عراق، ناگهان ظاهر شد و خود را یکی از مراجع دینی عراق همتراز با آیت الله العظمی معرفی کرد. الصرخی علیرغم اینکه وزن علمی نداشت، خود را شاگرد آیت الله شهید محمدباقر صدر و آیت الله سیستانی معرفی کرد و در سال 2003 (در سن 40 سالگی) در عراق فعالیت خود را با ادعای مرجعیت آغاز کرد. . او مدعی آیت الله است و آیت الله در فقه شیعه فردی است که به مرحله اجتهاد رسیده است اما هیچ مرجع و آیت اللهی شهادت نداده است که به این مرحله رسیده است.

گفتنی است، حامیان «محمود الصرخی» یکی از عاملان اصلی حمله به کنسولگری ایران در کربلای معلی در آبان ماه ۱۳۸۸ بودند.

انتهای پیام/




این را به صفحه اول پیشنهاد دهید

دکمه بازگشت به بالا