اجتماعی

نقش موثر به‌ هم ریختگی تعادل تنوع زیستی بر شیوع ویروس کرونا

همزمان با روز جهانی محیط زیست (5 ژوئن ، 17 ژوئن) که امسال با تمرکز بر تنوع زیستی ، کارشناس تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: “مشکلاتی مانند شیوع تاج ویروس ناشی از عدم تعادل در تنوع زیستی است.”

اصغر مبارکی در مصاحبه با یومیر وی با استناد به شعار امسال برای روز جهانی محیط زیست “تنوع زیستی ؛” خواستار نابودی بیشتر گونه ها و از بین رفتن طبیعت شد. “وی گفت:” اگر تعادل تنوع زیستی حفظ شود ممکن است تاج ویروس پخش نشود ، اما ببینید چقدر ما پرداخت تهدید تنوع زیستی. “

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: بقای جامعه بشری بستگی به تنوع زیستی دارد اما متأسفانه موضوع مهم جهل و عدم درک صحیح از ارزش و اهمیت تنوع زیستی است. اگر درک درستی از تنوع زیستی نداشته باشیم ، نمی توانیم اقدامات لازم را برای محافظت از آن انجام دهیم.

مبارک تعریف ساده ای از تنوع زیستی را بیان کرد و گفت: همه اشکال مهم روی زمین تنوع زیستی است که می تواند شامل گونه های مختلف گیاهان ، حیوانات ، مهره داران ، اشیاء بی جان و زیستگاه آنها باشد. تنوع زیستی در سه سطح ژنتیکی ، بومی و زیست محیطی بیان شده است و هر کدام وضعیت خاص خود را دارند ، یعنی. تنوع ژنتیکی ، تنوع چند گونه ، اکوسیستم ها و اکوسیستم های متعدد در یک جمعیت گونه هر یک از معیارهای تنوع زیستی هستند.

وی با اشاره به اینکه هر سطح از تنوع زیستی برای طبیعت و انسان عملکردهای متفاوتی دارد ، گفت: گونه های مختلف از جمله مستقیم و غیرمستقیم کارکردهای متفاوتی دارند. کارکردهای مستقیم تنوع زیستی برای انسان ها شامل ماهیگیری و برداشت ماهی ، گیاهان و سایر حیواناتی است که برای غذا استفاده می شوند و عملکرد غیرمستقیم تنوع زیستی در زندگی بشر شامل گردشگری ، کاربردهای دارویی و فرهنگی گونه ها است.

این کارشناس تنوع زیستی افزود: اکوسیستم ها و اکوسیستم ها در سطوح بالاتری از تنوع زیستی قرار دارند. اکوسیستم ها برای انسان انواع مختلفی از کارکردهای حمایتی ، ایمنی ، نظارتی و فرهنگی از قبیل تهیه چوب ، تولید و تنظیم اکسیژن هوا و غیره دارند که همه اینها خدماتی هستند که لایه ها یا گروه های مختلفی از تنوع زیستی را برای انسان فراهم می کنند.

مبارکی در ادامه با اشاره به اینکه جمعیت انسانی جهان در طی 50 سال گذشته اکنون دو برابر شده است ، افزود: با افزایش جمعیت تجارت و ساخت و ساز چهار برابر شده است. به این ترتیب ، انسانها برای رسیدن به الگوی و الگوی مصرف فعلی خود به زمین بیشتری از زمین نیاز دارند ، بنابراین فشار زیادی روی کره زمین وجود دارد که تهدید یا مختل در مناطق طبیعی یا تنوع زیستی است.

وی افزود: طبیعت یک سیستم پیچیده و بسیار شکننده است ، به این معنی که می توانید یک گونه یا زیستگاه را در یک مکان نابود کنید و اثرات آن را نبینید ، اما در سال های آینده یا جای دیگر اثرات آن را مشاهده خواهید کرد ، بنابراین انسان باید سعی در متنوع سازی داشته باشد. ” به زیست شناسی آسیب نرسانید زیرا این تنوع زیستی است که زندگی انسان را پایدار ساخته است.

تغییر زیستگاه یکی از مهمترین چالش ها در حفظ تنوع زیستی است

در مورد بزرگترین چالش ها در زمینه حفظ تنوع زیستی ، کارشناس تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: “حفاظت از تنوع زیستی یکی از مسئولیت های ذاتی سازمان حفاظت از محیط زیست و سایر نهادها از جمله جهاد کشاورزی ، جنگل ها ، مراتع و آبخیزداری و تا حدودی سازمان شیلات است.” در این زمینه ، آژانس حفاظت از محیط زیست دانمارک به منظور حفاظت از تنوع زیستی و بهبود وضعیت آن ، به طور مستقیم برای محافظت از گونه های مختلف و زیستگاه های آنها عمل می کند.

وی ادامه داد: بزرگترین مشکل و عوامل تهدیدآمیزی که در حفاظت از تنوع زیستی با آنها روبرو هستیم تخریب ، دگرگونی و دگرگونی زیستگاه ها از طریق فعالیت هایی از قبیل ساخت و ساز جاده ، معدن ، جنگل زدایی ، توسعه کشاورزی ، توسعه شهری و آلودگی است. منابع آبی وجود دارد که تهدیدی را ایجاد می کند و به طور مستقیم گونه ها و زیستگاه های کشور را تحت تأثیر قرار می دهد. بنابراین ، مبارزه با این تهدیدها یکی از بزرگترین چالش های ما در جهت حفظ تنوع زیستی است.

آتش سوزی جنگل می تواند زیستگاه های طبیعی را از بین ببرد

مبارکی در پاسخ به سؤالات یومیر در مورد خسارتهایی که آتش سوزی جنگلها می تواند به تنوع زیستی کشور وارد کند ، اظهار داشت: آتش سوزی که در بیرون از وضعیت طبیعی رخ می دهد تهدیدی بسیار جدی برای تخریب زیستگاههای طبیعی به شمار می رود و ممکن است نتیجه این آتش سوزی ها باشد. “” برخی از گونه ها و زیستگاه های ما را از دست می دهیم.

وی ادامه داد: اگر یک درخت یا علفزار یا یک منطقه طبیعی دیگر از بین برود ، توانبخشی آن بویژه منطقه زاگرس و درختان بلوط آن که به زمان زیادی برای رشد نیاز دارند ، دشوار است و هر یک از درختان و هر نگهبان سایت است. زیستگاه های طبیعی زندگی گونه خاصی است که قطعاً تأثیر مستقیمی بر تنوع زیستی دارد. اگر این زیستگاه ها در اثر آتش سوزی مانند آتش سوزی از بین بروند و یا از بین بروند ، برای بازسازی آنها زمان لازم است و به سرمایه گذاری ، مراقبت و محافظت ویژه مالی نیاز دارد.

تغییر الگوهای مصرف نقش بسیار مهمی در حمایت از تنوع زیستی ایفا می کند

کارشناس تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست با تأکید بر اینکه برای درک بهتر تنوع زیستی باید از مراقبت و حساسیت بیشتری برای حفظ آن استفاده شود ، گفت: هر غذایی از جمله نان ، گوشت ، ماهی و غیره بستگی به تنوع زیستی دارد اگر تنوع زیستی از بین رود. نمی توان آن را به راحتی جبران کرد ، بنابراین اکنون باید برای حفظ آن تلاش کنیم و اکنون باید مراقب تنوع زیستی و زیستگاه های طبیعی باشیم تا آنها ناپدید نشوند.

مبارکی ادامه داد: تغییر الگوی مصرف نقش بسیار مهمی در حمایت از تنوع زیستی ایفا می کند و اکنون الگوی مصرف در جهت صحیح پیش نمی رود. تخریب زیستگاه ها ، تولید زباله و ایجاد اختلال در اثر فعالیت های ما در طبیعت ، فاضلاب یا پلاستیک که وارد رودخانه ها و اقیانوس ها می شوند باعث می شود همه ما تمایل یا تمایلی به آسیب دیدن طبیعت نداشته باشیم. یک دکمه سیگار ، روشن کردن آتش و قطع درخت می تواند تنوع زیستی را از بین ببرد.

وی همچنین خاطرنشان کرد: ویرانی های مداوم در آینده عواقب بیشتری را به دنبال خواهد داشت که قابل تحمل یا جبران آن نیست: “محافظت از زیستگاه های طبیعی ما بسیار مهم است زیرا آنها مناطقی از زندگی حیوانات و بقای حیوانات هستند ، بنابراین باید حرکت کنیم. مناطق.” بگذارید توجه بیشتری به جنگل ها ، کوه ها ، رودخانه ها و دریاچه ها در کشور داشته باشیم و از برداشت بیش از حد گونه ها و زیستگاه هایی که در برخی مناطق باعث ایجاد خسارت به طبیعت می شود بپردازیم زیرا جبران این خسارات در سالهای آینده بسیار دشوار خواهد بود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا