عمومی

نخستین ویرایش کتاب گینس – یومیر

در چنین روزی در آگوست 1955، اولین نسخه کتاب رکوردهای جهانی گینس در انگلستان منتشر شد و بیش از آنچه ناشر آن انتظار داشت توجه عمومی را به خود جلب کرد. از آن زمان تا کنون هر ساله ویرایش جدیدی از این کتاب با تغییر سوابق و ثبت نام ها و رکوردهای جدید منتشر می شود و به روایتی این کتاب یکی از پرفروش ترین کتاب های زمان ماست.

به گزارش یومیر اعتماد نوشت: “طبق گزارش سایت history.com، ایده نیاز به کتاب برای ثبت بهترین رکوردها به ابتدای همان دهه یعنی به پاییز 1951 برمی گردد. هیو بیور، مدیرعامل گینس، (یک قدیمی شرکتی که قدمت آن به اواسط قرن هجدهم بازمی‌گردد) با گروهی از دوستان خود به یک سفر شکار به منطقه‌ای در جنوب شرقی ایرلند رفتند. آنها می‌خواستند فنچ‌ها را شکار کنند، اما همه در این کار شکست خوردند. بحث دوستانه اما داغ بین آنها در مورد اینکه آیا فنچ سریعترین پرنده است یا نه، برخی از آنها گفتند که این پرنده از همه پرندگان سریعتر است و برخی دیگر از باقرقره نام بردند.

چون بحث به نتیجه نرسید، تصمیم گرفتند برای یافتن پاسخ به کتاب های مرتبط با این موضوع مراجعه کنند، اما در هیچ کتابی چیزی که به دنبالش بودند، نیافتند. چون اصلا کسی به این سوال جواب نداده بود. بیور معتقد بود که همیشه در گروه‌های دوستانه وارد چنین بحث‌هایی می‌شود و کتابی که حاوی پاسخ همه این سؤالات باشد برای حل این اختلافات دوستانه بسیار مفید است. او با دو برادر به نام های راس و نوریس مک ویرتر تماس گرفت و پس از توضیح این ایده آنها را استخدام کرد. این دو برادر یک موسسه تحقیقاتی کوچک در لندن داشتند و کارشان جمع آوری اطلاعات و اسناد دقیق برای روزنامه ها و آگهی دهندگان بود. بیور کتابی را که در ذهن داشت با کمک مک ویرترها گردآوری کرد.

او ابتدا می خواست این کتاب را به صورت رایگان توزیع کند و از آن برای تبلیغ شرکتش استفاده کند، اما در عمل مشخص شد که چقدر به چنین کتابی نیاز است و افراد زیادی حاضرند برای خرید آن هزینه کنند. از این رو در چاپ های بعدی روی جلد کتاب قیمت گذاشت و به جای توزیع رایگان از پاییز شروع به فروش کرد. کتاب رکورد پرفروش شد و در پایان همان سال (یعنی تا زمستان) رکورد فروش را شکست و سال بعد در چند کشور دیگر مانند آمریکا منتشر شد. مؤسسه مک ویرتر افراد زیادی را استخدام کرد و آنها را به کشورهای مختلف فرستاد تا اطلاعات بیشتری در مورد موضوعات دیگر جمع آوری کنند. از اطلاعات جدید جمع آوری شده، نسخه دیگری از کتاب تهیه شد و این روند تا امروز ادامه دارد.

نسخه 2022 کتاب رکوردهای گینس در 100 کشور به 23 زبان منتشر شده است و بیش از 53000 رکورد را فهرست می کند. ناگفته نماند که هاگ بور در سال 1967 درگذشت، اما شرکت او تا پایان قرن عنوان کتاب رکورد را در اختیار داشت و سپس آن عنوان را به یک گروه کانادایی به نام گروه جیم پتیسون در سال 2001 فروخت. راس مک ویرتر نیز سردبیر این کتاب بود. کتاب تا اواسط دهه هفتاد و پس از ترور وی توسط جمهوری خواهان ایرلندی، برادرش نوریس مسئولیت را به دست گرفت. نوریس نیز در سال 1986 درگذشت.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا