عمومی

ناشنیده‌هایی درباره اسطوره مینیاتور ایران

از همان لحظه چشم باز كردن ، نقش و نگارهاي فرش دستباف ايراني را ديد و روح و روان او با اين الگوها و رنگ ها عجين بود. اولین نمونه ای که از استاد نقاشی خود آموخت ، کشیدن آهو بود. وقتی به خانه رفت ، 200 طرح گوزن را با اشتیاق نقاشی کرد.

به گزارش یومیر ، “خراسان” در ادامه نوشت: پسر تاجر فرش معروف ، اما او برای استقلال داشتن می خواست استاد و مرید استاد شود. آنقدر برای استاد رنگ بسیار زیاد بود که کف دست های خود را مالش داد ، و حالا او با همان دستان از جادو استفاده می کند تا طرح های اصلی ایجاد کند. تولد 91 سالگی شما استاد فرشچیان مبارک باد.

ترجیح هنر بر سیاست

پروفسور محمود فرشچیان در مصاحبه ای که در برنامه “هزاردستان” در اکتبر 1999 از شبکه نسیم پخش شد ، گفت که او پیشنهاد وزارت فرهنگ را در ابتدای انقلاب پذیرفته و ترجیح داده است در دنیای هنر بماند و وارد نشود. سیاست. فرشچیان دریچه جدیدی را به هنر اسلامی – ایرانی گشود و منجر به پیشنهاد تأسیس دانشگاه هنرهای اسلامی – ایرانی فرشچیان در سال 2004 توسط فرهنگستان هنر برای شورای عالی انقلاب فرهنگی شد. این دانشگاه که هدف آن تبدیل شدن به یک مرکز علمی آموزشی برای هنرهای سنتی و اصیل اسلامی – ایرانی است ، در 21 اکتبر 2009 افتتاح شد و هم اکنون در سه شاخه هنر سنتی (نقاشی) ، هنر صنعتی (صنایع دستی و فرش) و معماری.

هنر در خدمت دین و ادب است

نخل طلای ایتالیا ، مدال طلای جشنواره بین المللی هنر آمریکا ، اولین کلاس هنری و تصویر ماندگار ایران در سال 1380 ، تنها یکی از جوایز و افتخارات استاد محمود فرشچیان در ایران و جهان است . با شنیدن نام محمود فرشچیان ، بیشتر ایرانیان یاد دو شاهکار “نگهبان گوزن” و “عصر عاشورا” افتادند ، اما فرشچیان هنر خود را فراتر از دین در خدمت ادبیات باستان این کشور به کار برد ، که آثار او را می توان در تصاویر او. او شاهنامه فردوسی ، دیوان حافظ و رباعیات خیام را دید. نقاشی “شمس و مولانا” نیز با الهام از شعر مولانا ساخته شده و هم اکنون در موزه کاخ سعدآباد تهران نگهداری می شود. استاد درباره این نقاشی گفته است: “من در خلق این نقاشی از شعر” من از شیاطین و کسالت و شوهرم خسته شده ام “الهام گرفته ام و سعی کرده ام از رنگهایی در آن استفاده کنم که بیانگر وضعیت معنوی مولوی و جذابیت رومیس به خورشید خوب است. “نمایش”.

به صدای درونی گوش دهید

دیدن “عصر عاشورا” و لرزیدن غیرممکن است؛ به قول سعدی: “که هرچه از روح بیرون آید ، ناگزیر در قلب خواهد نشست.” استاد فرشچیان به معنای واقعی کلمه این اثر را از صمیم قلب نقاشی کرده و ناگفته نماند که چنین کاری همیشه حرفی برای گفتن دارد و به خودی خود یک امامزاده مستقل است.

فرشچیان درباره “عصر عاشورا” گفت که او آن را در سن 44 سالگی بدون هیچ فکر قبلی و در روز عاشورا ترسیم کرده است. وی همچنین در مورد طراحی حرم امام رضا (ع) می گوید که آن را بدون هیچ گونه پیش طراحی و برنامه ای طراحی کرده است و افزود که بدون داشتن سابقه طراحی حرم ، تنها حس درونی خود را عملی کرده است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا