اجتماعی

احتیاط‌ هایی درباره حساسیت به واکسن کرونا

مشاهده برخی عوارض جانبی پس از دریافت واکسن کرونا طبیعی است. با این حال ، درصد کمی از افراد ممکن است واکنشهای آلرژیک خفیف یا شدید داشته باشند که قطعاً نیاز به مراقبت دارند.

به گزارش یومیر ، در حالی که از مردم خواسته می شود از علائم شایع یا غیر معمول واکسیناسیون مطلع باشند ، حساسیت به واکسن ، اگرچه در موارد نادر نادر است ، اما می تواند به عارضه ای جدی تبدیل شود و منجر به واکنش های شدید در فرد شود. بنابراین ، مهم است که از قبل نحوه تشخیص علائم و زمان درخواست کمک از متخصص را بدانید.

در صورت بروز واکنش آلرژیک بعد از اولین دوز واکسن چه اتفاقی می افتد؟

تایمز ایندیا برخی از پاسخ های این کارشناس به برخی از سوالات در مورد احتمال واکنش آلرژیک به واکسن کرونا را به شرح زیر گزارش کرده است:

چه چیزی یک واکنش آلرژیک را مشخص می کند و چقدر شایع است؟

واکنش آلرژیک به واکسن کووید -19 یا هر واکسن دیگر زمانی اتفاق می افتد که بدن به یکی از ترکیبات واکسن حساس است و در نتیجه واکنش ناخوشایندی منجر به آنافیلاکسی می شود.

اگرچه تعیین اینکه چه کسی می تواند بعد از واکسیناسیون به این بیماری مبتلا شود آسان نیست ، اما افرادی که آلرژی قبلی دارند ، بیشتر در معرض خطر هستند.

از آنجا که واکنشهای آلرژیک فوری نیاز به مراقبت فوری دارد ، مهم است که افراد (با سابقه آلرژی) حداقل نیم ساعت پس از واکسیناسیون از نظر واکنشهای آلرژیک احتمالی تحت نظر باشند.

آیا واکنش آلرژیک با عوارض جانبی جدی متفاوت است؟

اگرچه هر دو عوارض جانبی مهمی پس از واکسیناسیون محسوب می شوند و نیاز به مراقبت پزشکی دارند ، واکنشهای آلرژیک کمی با عوارض جانبی جدی متفاوت است.

هنگامی که واکسن تزریق می شود ، یک عارضه جانبی جدی یک واکنش جدی و اغلب تهدید کننده زندگی است ، و چیزی که یک عارضه جانبی جدی را از یک آلرژی متمایز می کند ، خود واکنش است ، بنابراین آلرژی یک واکنش فوری از سیستم ایمنی است که بلافاصله رخ می دهد و مدت کوتاهی پس از تزریق ، اما عوارض جانبی ممکن است برای مدت طولانی رخ دهد.

به عنوان مثال ، لخته شدن خون یک عارضه “جدی” محسوب می شود و می تواند 7 تا 20 روز پس از واکسیناسیون ایجاد شود. علاوه بر این ، این واکنشهای آلرژیک و فوری معمولاً خیلی شدید نیستند و با چند داروی به موقع قابل درمان هستند.

در صورت حساسیت فرد واکسینه شده چه باید بکند؟

از آنجا که زمان و وقوع واکنش های آلرژیک به واکسیناسیون قابل پیش بینی نیست ، مهم است که همه از علائم احتمالی آگاه باشند. با این حال ، اگر چند دقیقه پس از واکسیناسیون عارضه جانبی جدی رخ داد ، فوراً به پزشک خود اطلاع دهید.

واکنش آلرژیک فوری ممکن است تا 4 ساعت پس از واکسیناسیون ایجاد شود. بنابراین ، باید هوشیار بود. در موارد خفیف ، درمانگر می تواند مشکل را با آنتی هیستامین ها درمان کند ، اما در موارد شدید ، درمان در بیمارستان ضروری است. به این ترتیب ، لازم است در اسرع وقت به درمانگر اطلاع داده شود تا از پیشرفت علائم آلرژی جلوگیری شود.

علائم آلرژیک چیست که باید از آنها آگاه باشید؟

– واکنش های پوستی

– فشار خون پایین

– تعریق

احساس ضعف ، نبض سریع ، سرگیجه و غش

– تهوع و استفراغ

– گیجی و سردرد

خس خس سینه ، تنفس از طریق بینی ، مشکل در تنفس ، سرفه

ایست قلبی ناگهانی (بسیار نادر)

عوامل خطر برای واکنش آلرژیک چیست؟

برخی از افراد ممکن است مستعد عوارض جانبی جدی و واکنش های آلرژیک به واکسن ها باشند ، از جمله:

افرادی که قبلا واکنش آنافیلاکتیک داشته اند

سابقه آسم و آلرژی

– حساسیت به یکی از ترکیبات واکسن ها

آیا با وجود واکنش آلرژیک امکان تزریق دوز دیگری وجود دارد؟

حساسیت بیش از حد می تواند بسیاری از افراد را نسبت به دوز دوم شک کرده یا از آن بترسد ، به خصوص اگر بعد از اولین دوز واکسن واکنش آلرژیک شدیدی دریافت کنند. با این حال ، نیاز یا اجتناب از تزریق دوز دیگر ممکن است به برخی عوامل بستگی داشته باشد.

اگر با واکنش شدید مواجه شدید ، ممکن است به شما توصیه شود اقدامات احتیاطی متعددی را انجام دهید ، به عنوان مثال: واکسیناسیون تحت نظر متخصص یا مصرف داروهای خاص. با این حال ، با واکنش های شدید بسته به سابقه و حساسیت فرد ، گاهی اوقات می توان از دوز دیگر اجتناب کرد.

اگر فرد آلرژیک مجبور به دریافت واکسن برنامه ریزی شده شود ، ممکن است برای او آنتی هیستامین تجویز شود. با این حال ، فردی با سابقه قبلی نباید قبل از تزریق واکسن ، مصرف دارو را متوقف کند ، بلکه باید پزشک خود را از همه چیز مطلع کند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا