عمومی

قدردانی اشرف غنی از موضع ایران درباره سد کمال خان – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری آنلاین ، به نقل از دفتر صداوسیما در کابل ، رئیس جمهور افغانستان از جایگاه وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در مورد بهره برداری از سد کمال خان قدردانی کرد.

بر اساس بیانیه دفتر مطبوعاتی رئیس جمهور افغانستان ، محمد اشرف غنی در جلسه امروز کابینه با قدردانی از اعلامیه وزارت خارجه در مورد افتتاح بند کمال خان اظهار داشت: افغانستان متعهد به اجرای توافق هلمند است و افغانستان و ایران مکمل یکدیگر هستند و همکاری افغانستان با کشورهای همسایه ادامه خواهد داد.

روز چهارشنبه ، سعید خطیب زاده ، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ، در پاسخ به سوال خبرنگار در مورد اظهارات گفته شده در افتتاح سد کمال خان در افغانستان گفت: “رودخانه هیرمند یک رژیم قانونی مشخص دارد 1351 بین دو کشور به امضا رسید و قانونگذاران هر دو کشور آن را تأیید کردند. حقوق آب ایران روشن است و دولت افغانستان به این حقوق متعهد است. سخنگوی وزارت امور خارجه ایران تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران از اظهارات رئیس جمهور افغانستان برای تبدیل آب به آب موضوع همکاری بین دو کشور و اعلام آمادگی برای این منظور است.

رئیس جمهور افغانستان در مراسم افتتاحیه رسمی سد کمال خان در استان نیمروز گفت: “ما به تعهد خود در قبال حقوق آب ایران متعهد هستیم و در صورت تقاضای بیش از حد از ایران ، ما آماده تبادل آب با نفت هستیم.”

بند کمال خان واقع در استان نیمروز در حوالی مرز ایران ، روز چهارشنبه در مراسم ویژه ای با حضور اشرف غنی افتتاح شد. ساخت قسمت اول این سد از سال 1390 آغاز شد و در سال 1396 ساخت قسمت سوم و آخرین آن آغاز شد.

هزینه ساخت سد کمال خان در حدود دویست میلیون دلار تخمین زده شده است. ظرفیت این سد پنجاه و دو میلیون متر مکعب آب ذخیره کرده و صد و هفتاد و چهار هکتار از اراضی کشاورزی را آبیاری می کند. همچنین این سد 9 مگاوات برق تولید خواهد کرد. فهمیدم.

سد کمال خان که در امتداد رودخانه هیرمند و 18 کیلومتری جنوب شهر زرنج مرکز ولایت نیمروز ساخته شده است ، یکی از بزرگترین سدهای آبی افغانستان در کنار سد سلما است.

دکمه بازگشت به بالا