اقتصادی

کم و کاستی‌های قانون آب و نگرانی‌هایی که درباره آن وجود دارد

امروز 22 مارس (2 آوریل) به عنوان روز جهانی آب تعیین شده است. مسئله آب همیشه یکی از مهمترین موضوعات در جهان و کشور ما بوده است و اخیراً در ایران ، وزارت نیرو از پیش نویس قانون آب رونمایی کرده است ؛ پیش نویس که علاوه بر نواقص ، جای نگرانی نیز دارد.

به گزارش یومیر ، پیش نویس قانون آب در فوریه سال گذشته در مراسمی با حضور رضا اردکانیان وزیر نیرو که انتقاداتی را از محیط زیست به همراه داشت ، رونمایی شد. شورای هماهنگی سازمانهای زیست محیطی و منابع طبیعی کشور با صدور بیانیه ای 10 ماده ای خطاب به کلیه ذینفعان مدیریت آب و ذینفعان در مدیریت منابع آب کشور تأکید کرد که باید از فوریت در تهیه پیش نویس قانون آب خودداری شود زیرا پیش نویس قانون با چنین ابعاد و تأثیر گسترده ای نباید یک جانبه و عجولانه باشد.

در همان زمان ، وزارت نیرو اعلام كرد كه همه گروه ها در پایان مارس 2017 این فرصت را دارند كه نظرات و پیشنهادات خود را برای پیش نویس قانون آب بیان كنند. قانونی که گفته مسعود تجریشی – معاون وزیر محیط زیست برای حفاظت از محیط زیست – حداقل پنج سال طول خواهد کشید تا به یک ادغام برسید ، زیرا در حال حاضر فقط یک ایده اساسی است و همچنان در حال کار است.

همچنان از تصمیم اجتهاد در مالکیت آب استفاده کنید

وی قبلاً در مصاحبه ای با یومیر اعلام کرده بود که نباید به مسئله آب به عنوان یک مسئله با مقدار صفر نگاه شود ، یعنی نباید اینگونه باشد که ما به طور مطلق بگوییم آب انفال وجود دارد یا نه؟ بنابراین ، ما به دنبال استفاده از قوانین قانونی دیگری در این زمینه هستیم. بنابراین ، ما با وکلای قم و وزارت نیرو تعامل داریم تا بتوانیم از قاعده اجتهاد در این زمینه استفاده کنیم ، یعنی. آب و آب قابل جابجایی است.

البته در این زمینه علی مریدی – مدیرکل دفتر حفاظت از محیط زیست و مدیریت آب و خاک سازمان حفاظت از محیط زیست – وی در مصاحبه با یومیر تأکید کرد که در قانون آب باید به موضوع خاک در کشور رسیدگی شود و حقوق آب در تالاب ها مورد نیاز باشد و نیاز آب به محیط زیست در اولویت قرار گیرد ، اما متأسفانه موضوع غوطه وری در این قانون دیده نمی شود . از طرف دیگر ، در ماده 19 پیش نویس قانون آب آمده است که حقوق آب بر اساس شرایط آب و هوایی موجود ، شرایط بهینه مصرف و سایر عوامل تعیین می شود و همانطور که مشخص است ، محیط زیست هنوز در اولویت نیست.

اگرچه ماده 39 قانون آب به حفاظت کیفی از منابع آب اشاره دارد ، اما محیط زیست تأکید می کند که نگران کیفیت آب است و باید با جدیت و جامعیت بیشتری در قانون آب دیده شود ، زیرا بسیاری از فاضلاب های شهری و زمینی در کشور بدون در صورت تصفیه ، آنها به منابع آبی وارد می شوند و بنابراین کیفیت منابع محدود آب را کاهش می دهند.

از آنجا که آب یک موضوع بین بخشی است و ذینفعان آن متفاوت است ، سازمان های مختلف نگران تهیه این قانون هستند. یکی از این ارگان ها سازمان جنگل است ، که نگران این است که قانون آب دست وزارت نیرو را برای تملک و تصرف آبهای آب باز کند ، همانطور که در تالاب انزلی اتفاق افتاد.

ابوالقاسم حسین پور – مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و مدیریت آبخوان داری جنگل ها ، مراتع و آبخیزداری – در این ارتباط به یومیر وی گفت: قانونگذاری آب باید به گونه ای تنظیم شود که یکپارچگی و انسجام منابع طبیعی به خطر نیفتد. اگر براساس مدیریت آب باشد ، قوانین اساسی حفاظت از زمین ، از جمله قانون ملی شدن جنگل ها و مراتع کشور ، مشکلی ایجاد نمی کند. سازمان جنگل ها ، مراتع و مدیریت آب کشور تأکید می کند که در زمینه قانونگذاری آب نباید به مدیریت مناطق طبیعی و اعمال حاکمیت دولت بر این مناطق آسیب برساند.

نگرانی در مورد تفکیک مالکیت منطقه آب از منطقه طبیعت وجود دارد

وی در ادامه با اشاره به اینکه برخی نظرات در این زمینه وجود دارد که منجر به صدور سندی برای تالاب انزلی به نام وزارت نیرو می شود – که البته اکنون نیز تغییر کرده است: با این وجود نگرانی هایی در مورد جداسازی وجود دارد مالکیت اجسام آبی از مالکیت مناطق طبیعی است و ما آن را جدی دنبال می کنیم تا مناطق طبیعی کشور مختل نشود.

به گفته حسین پور ، در حال حاضر تنگناها و چالش هایی در منطقه آب کشور وجود دارد. به همین دلیل است که ما باید در برنامه هفتم توسعه و در سال های آینده رویکرد جدیدی در زمینه حاکمیت داشته باشیم. آب مقوله ای تک بعدی و تک بعدی نیست و باید به همراه سایر عناصر حیاتی در نظر گرفته شود.

مدیرکل دفتر سیل و مدیریت آب مدیریت جنگل ، زمین و آب تأکید می کند که نمای بعدی بعدی آب ، جدا از زمین و سایر منابع زمین ، ما را به هدف پایداری خاک نمی رساند. توسعه. بنابراین ، انتظار ما این است که عناصر مختلف منابع طبیعی کشور در قانون آب به طور جداگانه دیده نشود. از طرف دیگر ، ما باید کشور را بر اساس استعداد سرزمینی توسعه دهیم ، بنابراین در رده قانونگذاری برای هر یک از منابع اساسی کشور ، حوضه های آبخیز نیز باید در نظر گرفته شود.

یک واحد به تنهایی نمی تواند از پس قانون آب برآید

قانون آب باید یک قانون جامع باشد که با سه دسته مهم ایمنی آب ، ایمنی زیستی و ایمنی غذا برخورد کند. بخش عمده ای از جمعیت استثماری و چالش های موجود در منابع طبیعی و محیط زیست تحت تأثیر تصمیمات و قوانین در این زمینه است. مدیر کل دفتر مدیریت سیل و آبخوان سازمان جنگل ها ، مراتع و آبخیزداری با تاکید بر این موضوع ادامه می دهد: ذینفعان.

در قانون آب ، مسئله فرونشست باید مورد توجه قرار گیرد

یکی از خواسته های جدی سازمان جنگل ها رسیدگی به مسئله خاک در قانون آب است. این موضوعی است که محیط زیست نیز بر آن تأکید کرده است. حسین پور می گوید: “از نظر مدیریت مصرف و کنترل اضافه برداشتها ، باید به گونه ای عمل کنیم که مشکلات سفره های زیرزمینی کشور که می تواند زندگی و کار در مراکز جمعیتی را تهدید کند ، حل شود و سپس برای آن راه حلی داریم. غوطه ور شدن در مناطق مختلف کشور.

به گزارش یومیر ، نسخه اول پیشنهاد “قانون آب” تهیه شده و هم اکنون در دست بررسی است. با توجه به مشکلات زیست محیطی کشور ، از جمله کمبود آب در تالاب ها و دریاچه ها ، به دنبال طوفان های گرد و غبار ، از دست دادن تنوع زیستی در محیط های آبی ، خاک ها و غیره ، که همه اینها مستقیماً با عدم پرداخت هزینه های آب زیست محیطی و اضافه برداشت ، آن عنوان شده است که در این قانون ، توسط مدیرکل دفتر حفاظت از محیط زیست و مدیریت آب و خاک در آژانس حفاظت از محیط زیست دانمارک ، تالاب ها و نیازهای آب در محیط باید اولویت بندی شود و پس از پرداخت مالیات آب محیط زیست و تصویب از سازمان حفاظت از محیط زیست ، از جمله نوشیدنی ها ، صنعت و کشاورزی. علاوه بر این ، از رانش زمین به عنوان فاجعه خاموش قرن یاد می شود و سو mis استفاده از آن شرایط دشواری را در 67 درصد از سفره های زیرزمینی کشور ایجاد کرده است. بنابراین لازم است قانون آب کشور با توجه به همه این مشکلات و با در نظر گرفتن نظرات ذینفعان تدوین شود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا