ورزشی

میل پر؛کباده،مرشد و گود زورخانه پر!

ریحانه اسکندری: آخرین بار توئیتر رسمی یونسکو بود که با اطلاعیه ای اعلام کرد «فرهنگ پهلوی، ورزش زورخانه ای» به نام جمهوری باکو در یونسکو ثبت شده است! آنها در شرایطی سعی کرده اند این کار را انجام دهند که در سال 2010 و پس از رایزنی های مختلف، این ورزش به نام ایران در یونسکو به ثبت رسید.

چی شد که اینجوری شد مسئولان خواب عمیق

دقیقا 12 سال پیش بود که کنفدراسیون این ورزش را در یونسکو به ثبت رساند.رشته ای که در آذربایجان هیچ تقاضایی ندارد و به قول همه کسانی که در این زمینه فعالیت می کنند: «آذربایجانی ها حتی سالن ورزشی هم ندارند چه برسد به این رشته برای خودشان!

اما چه اتفاقی می افتد که یونسکو پس از 12 سال آذربایجان را به رسمیت می شناسد و این ورزش را به نام آنها ثبت می کند؟ تقریباً به یک رویه تبدیل شده است که هر ساله در سالگرد ثبت آیین های زورخانه پهلوی، نه تنها فعالیت خاصی در ایران انجام نمی شود، بلکه حتی پیام تبریکی نیز در سایت این فدراسیون درج نمی شود. بنابراین آذربایجانی ها به راحتی می توانند اولین ورزش ایران را که ریشه در فرهنگ و سنت ایرانی دارد به نام خود ثبت کنند.

حکاکی به سبک آذری

در 13 آبان 1390 (13 آبان 1400) بود که آذربایجانی ها درخواست ثبت این میدان را به عنوان میراث فرهنگی در این کشور ارائه کردند تا پس از گذشت نزدیک به یک سال بتوانند این رشته را به نام خود ثبت کنند. جالب ترین نکته این است که آذربایجانی ها حتی فدراسیون ورزشی هم ندارند. جالبتر اینکه محسن مهرعلی زاده که ریاست مادام العمر این ورزش در فدراسیون بین المللی را برعهده دارد، در این مورد اظهار نظر نمی کند و اصلا تلفن همراه خود را پاسخ نمی دهد. ! فدراسیونی که در یک سال حتی یک خبر از آن بیرون نمی آید اما هر سال بودجه قابل توجهی دریافت می کند.فدراسیونی که تنها وظیفه مهمش دفاع از این رشته به عنوان میراث فرهنگی ایران است.

خبری یا سکوت از سوی مردان مسئول نیست؟

چیزی که ماجرا را دردناک تر می کند عدم استقبال مسئولان نسبت به این اتفاق است، نه تنها مهرعلیزاده، بلکه رئیس فدراسیون ملی ورزش زورخانه (مهرعلی باران چشم) که مشاور ارشد مهرعلیزاده در فدراسیون بین المللی است. به این حادثه پاسخ نداد.

آذربایجانی ها به این تغییر از میزبانی کشورهای اسلامی فکر کردند

در همان سال که آذربایجانی ها میزبانی چهارمین دوره بازی های کشورهای اسلامی را بر عهده گرفتند، تلاش خود را برای ثبت این رشته ورزشی به نام خود آغاز کردند. حتی در همان زمان شیطنت کردند. زورخانه خاستگاه این رشته را به آذربایجان نسبت داده است. در این گزارش ذکر شد که بر اساس واقعیت های تاریخی، منشأ ورزش ملی آذربایجان ورزش زورخانه ای است که پایه و اساس آن به 700 سال پیش برمی گردد که به دست پوریای ولی چارچوب مشخصی به آن داده شد. ! در آن زمان و پس از پیگیری های فراوان، آذربایجانی ها مجبور شدند این اشتباه فاحش (که مشخصا عمدی بود) را در سایت بازی تصحیح کنند، اما پس از همه این سوالات مشخص شد که از آن زمان برای مستندسازی ورزش پهلوانی و زورخانه ای. طرحی به نام خودش داشت

پروژه چوگان زورخانه را به پایان رساندند

چند سال پیش بود که آذربایجانی ها در اقدامی مشابه چوگان را به نام خود ثبت کردند که در آن زمان واکنش رسانه ای مسئولان ورزش را از خواب بیدار کرد و در نهایت آذربایجانی ها مجبور به ثبت نام چوگان در قره باغ و کشورمان شدند. میراث. شریک پیدا کرد!

سالها صرف هیچ چیز

ایران سال هاست که برای بین المللی شدن ورزش زورخانه ای هزینه های زیادی کرده است. فدراسیونی که ما به عنوان یک فدراسیون بین المللی ثبت کرده ایم و هر ساله هزینه های زیادی برای آن می پردازیم اما به نظر می رسد مهرعلیزاده و همراهانش دیگر از عهده آن بر نمی آیند و اگر الان شاکی هستید. شاید بالاخره به جایی برسد که آذربایجان هم مثل چوگان شریک ایران در پاورلیفتینگ شود!

پر از شهوت، پر از کباده، مرشد و گود زورخانه!

چه کسی مسئول است؟

از قضا نگهبان جهانی پاورلیفتینگ ایران است. در واقع فدراسیون بین المللی و جهانی این رشته در میانه تهران است و رهبر آن کسی نیست جز آقای رئیس سابق سازمان تربیت بدنی. مهران علیزاده.

محسن مهرعلی زاده که ظاهراً توسط هیچ یک از وزیران فعلی و سابق مجبور نشده است، همچنان رئیس فدراسیون IZSF است: فدراسیون بین المللی ورزش های نیروی …

این فدراسیون مبلغ قابل توجهی از بودجه عمومی کشور دریافت می کند. بودجه ای صرف صادرات ورزش شد که امروز نه تنها صادر نمی شود بلکه از دست ما هم می رود. حالا آذری‌هایی هستند که آن را ورزش ملی خود می‌دانند و مسابقات آن را برگزار می‌کنند و کل هزینه‌ای که برای این کار خرج کردند حتی یک دهم هزینه‌های IZSF در چند سال اخیر هم نبود. یعنی این تصور که آذری ها پول داشتند و زورخانه را ملی کردند اشتباه است. اتفاقاً آذری ها اینجا با پول خودمان ما را زدند و خاطره ما هنوز خدمات شبانه روزی IZSF به آذری ها و تلاش برای احیای زورخانه آذربایجان با محوریت خیام اروجوف را به یاد دارد.

پر از شهوت، پر از کباده، مرشد و گود زورخانه!

دیر شده آقایان بیدار شوید

تلفن ها را جواب نمی دهند و در سایتشان نظر نمی دهند. این شیوه رهبری باید کار را به جایی برساند که آذربایجانی ها از بی توجهی مسئولان ورزش ما سوء استفاده کنند و به نام خود نظم و انضباط برقرار کنند. می گویند ورزشکاران را ایران تربیت می کند، حتی بدون داشتن فدراسیون، سالن بدنسازی دارند و…

بیشتر بخوانید:

251254

دکمه بازگشت به بالا