عمومی

مقایسه قرعه‌های تیم ملی در جام‌های جهانی

تیم ملی در جام جهانی قطر با قرعه خوبی روبرو شده است اما تاریخ نشان می دهد که باید مراقب بود زیاد خوشبین نباشد.

به گزارش یومیر، فوتبال 360 وی ادامه داد: همگروهی با انگلیس، آمریکا و برنده فینال اروپا در جام جهانی 2022 قرعه نسبتا خوبی برای تیم ملی بود، آمریکا یکی از ضعیف ترین تیم های سید دو است که نسبت به سایر تیم ها عالی نیست. در سید دو این امید را ایجاد کرده است که تیم ملی بتواند برای اولین بار به مسابقات مقدماتی جام جهانی صعود کند و افکار عمومی نسبت به قرعه کشی بسیار خوشبین بوده اند.

شروع سخت در آرژانتین

اولین حضور ایران در جام جهانی زمانی اتفاق افتاد که این مسابقات با 16 تیم برگزار شد و عملا قرعه آسانی انجام نشد. اما در همین شرایط می توان قرعه کشی ایران را سخت دانست. بهترین تیم تاریخ هلند به عنوان رهبر در کنار ایران قرار گرفت. تیمی که دو بار متوالی به فینال جام جهانی رسید که یکی از آنها جام جهانی 1978 بود. پرو، دیگر هم تیمی ایرانی، به عنوان قهرمان کوپا آمریکا در جام جهانی حضور داشت. پرو در سال 1975 برای اولین و آخرین بار قهرمان کوپا آمه ریکا شد. اسکاتلند ساده ترین حریف ایران بود. تیمی که پیش از این به جام جهانی صعود کرده بود و در مرحله گروهی حذف شده بود. تنها امتیاز ایران مقابل همین تیم کسب شد. اسکاتلند در صورت موفقیت در فینال جام جهانی اروپا در قطر باید به مصاف ایران برود.

اولین پیروزی

قرعه ایران در جام جهانی 1998 را می توان قرعه نسبتا خوبی دانست. رهبر ایران آلمان بود. تیمی که دو سال پیش قهرمان اروپا شد اما میانگین سنی بازیکنانش نقطه ضعفش است. در نهایت اما آلمانی ها توانستند به عنوان تیم اول این گروه صعود کنند. یوگسلاوی نیز یک تیم ستاره بود که پردراگ میاتوی و و سینیشا میهایلووی در راس آن شاخص بودند. با این حال محرومیت از جام جهانی قبلی و قهرمانی اروپا این فرصت را به آنها داد تا پس از مدت ها یک تورنمنت بزرگ را تجربه کنند. آمريكا در جام جهاني مرد ثابتي بود و البته در مرحله گروهي به جز سال 1994 معمولاً موفقيتي نداشت. تیمی که در این مدت به مصاف ایران نیز خواهد رفت.

بهترین قرعه کشی

بهترین قرعه ایران در جام های جهانی شاید مربوط به جام جهانی 2006 باشد. پرتغال رهبر ایران تیم قدرتمندی بود و در جام جهانی 2004 به عنوان تیم دوم در جام ملت‌های اروپا شرکت کرد. حضور آنگولا در گروه ایران اما می‌تواند سه امتیاز را برای تیم ملی تضمین کند. آنگولا برای اولین و آخرین بار جام جهانی را تجربه کرد و تیمی ناشناخته به حساب می آمد. مکزیک، هم تیمی دوم ایران، همیشه از گروه خود صعود می کرد و در مرحله یک چهارم نهایی حذف می شد. مکزیک اولین قدرت کونکاکاف در آن زمان نبود. همین قرعه کشی به شکلی اغراق آمیز توقعات را از ایران بالا برد. موضوعی که شاید تاثیر زیادی در ناکامی تیم ملی داشت. ایران به جز شکست مقابل پرتغال و مکزیک، در مقابل آنگولا نیز موفق به پیروزی نشد. این می تواند تجربه مهمی برای ایران در جام جهانی قطر باشد.

آخرین قطره

تیم ملی در جام جهانی 2014 قرعه متوسطی داشت و دوباره امید به صعود بیشتر شد. ایران این فرصت را داشت که مقابل آرژانتین و مسی یکی از دو ستاره بزرگ فوتبال جهان بازی کند و نیجریه و بوسنی هرزگوین دیگر هم تیمی های شکست ناپذیر ملی محسوب نمی شدند. نیجریه در آن زمان قهرمان جام ملت های آفریقا بود و بعد از آرژانتین بیشترین شانس را برای صعود از مرحله گروهی داشت. بوسنی برای اولین بار پس از استقلال به جام جهانی رسید. ایران در اولین بازی مقابل نیجریه امتیاز گرفت و مقابل آرژانتین نمایش درخشانی داشت، در سومین بازی مقابل بوسنی شکست خورد اما پروژه صعود تیم ملی از مرحله گروهی باز هم شکست خورد.

بهترین عملکرد

بهترین نتیجه ایران در تاریخ جام جهانی سخت ترین قرعه تیم ملی است. بازی گروهی با اسپانیا و پرتغال بدترین سناریویی بود که در انتظار تیم ملی بود. پرتغال قهرمان اروپا و اسپانیا یکی از بزرگ ترین نامزدهای قهرمانی قبل از اتفاقات و حواشی قبل از شروع جام بود. مراکش تیم چهارم ایران نیز با آروه رنار و بازیکنانی مانند حکیم زیاش و اشرف حکیمی روزهای خوبی را پشت سر گذاشت. ایران در دیدار اول در مراکش پیروز شد، بازی دوم مقابل اسپانیا در یک بازی نزدیک شکست خورد و بازی سوم با تساوی با پرتغال به پایان رسید. نتایج نشان داد که تیم ملی معمولا در شرایط سخت عملکرد بهتری دارد.»

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا