اجتماعی

مطالبه ای که به فرجام رسید/ نمونه یک مطالبه گری درست در گرگان

یومیر/ گلستان حواشی «فقط با هم» المان که در گرگان برچیده شد، نشان داد که اگر مردم و رسانه ها برای فرهنگ ناب خود دست به دست هم بدهند، می توانند به خواسته خود برسند و تصمیمات درستی برای مسئولان بگیرند.

فرهنگ، هوایی است که جامعه تنفس می کند، اما گاهی اوقات غفلت و انفعال مسئولان به ویژه نهادهای فرهنگی به جایی می رسد که یا راه نفس جامعه سخت می شود و یا اوضاع آنقدر فاجعه آمیز می شود که دیگر نفس کشیدن زیاد نمی شود.

اهمیت فرهنگ به قدری بالاست که مقام معظم رهبری بارها در سخنان خود بر لزوم توجه به مقوله فرهنگی تاکید کرده و حتی در جایی فرموده اند که «فرهنگ و انطباق فرهنگی در مقابل دشمن احساسی است که بنده اگر بودم احساس می کردم. کشته شده می گویم در راه خدا کشته شده ام (1378/09/23)» با وجود اهمیت امام امت در عرصه فرهنگ، اما باید گفت که وضعیت کنونی در این زمینه نه چندان خوب و ابتذال های فرهنگی و برخی اقدامات ضدفرهنگی برخی از دستگاه ها و دستگاه های اجرایی بیان می شود که میزان عرصه فرهنگی لنگ است. متأسفانه هر از چند گاهی اقداماتی از سوی برخی مسئولین یا دستگاه های اجرایی صورت می گیرد که موجب تضعیف احساسات پاک مردم متدین و خداجو می شود. رسانه های مخالف را به آن داستان باز می کند.

آلمان که خودش طرفدار بدحجابی است!

چندی پیش در آستانه عید نوروز یک دستگاه آلمانی توسط شهرداری گرگان در سفره خانه گرگان نصب شد که با اعتراض فعالان مجازی و متدینین گرگان مواجه شد زیرا این المان مربوط به شرایط فرهنگی و مذهبی در دارالعلم است. -مومنین در گرگان و پوشش اصلی زنان تحصیل کرده و میهن دوست. در این شهر وجود نداشت و نوعی مروج فرهنگی در مقابل فرهنگ ناب اسلامی بود. در این عنصر بانویی آشکار شد که در فضای مجازی غرق شده بود و پوشش مناسب نداشت البته باید تاکید کرد که اولویت امروز کشور قطعا فقط بحث حجاب نیست و روایتی که در این داستان آمده قطعا به معنای اولویت دادن به این موضوع نیست و از طرفی حجاب فقط مختص زنان نیست و قرآن دستور می دهد که از چشم بپوشید. برای مردان نیز حجاب سفارش شده است.

اما اگر بخواهیم به صورت ناظر ماجرا را بیان کنیم، باید بگوییم که پس از نصب این المان، پس از اعتراض متدینین و فعالان فرهنگی و مذهبی، مدیرکل امور اجتماعی استانداری گلستان در توییتی نوشت که صدای اعتراض به گوش رسانه ها رسید. دستور دادستان برای این مورد از گرگان حذف شد.

علاوه بر تاکید بر اینکه وقوع این رفتارها باید توسط کارشناسان بررسی و از زوایای مختلف بررسی شود، اما به نظر می رسد برچیده شدن این عنصر از شهر گرگان چندان خوش طعم نبوده و در حالی که رسانه های داخلی به شناسایی . و عدم توجه به ریشه های مذهبی و تاریخی شهر که عنوان دارالمومنین را یدک می کشد اعتراض کرد. عده‌ای با بی‌توجهی به انتقاد رسانه‌های محلی و فعالان فرهنگی مذهبی گرگان، سعی کردند با قطبی‌سازی، مرزبندی و مرزبندی افراد با دو مفهوم حجاب و بدحجابی، ماهی‌های خود را در آب گل آلود صید کنند.

هر چند معاندین می خواستند رسانه های معترض را به نهادهای خاصی متصل کنند و از این آب گل آلود برای خود ماهی بگیرند، اما بصیرت مردم دارالمومنین گرگان از فضای ملتهبی که ایجاد کرده بودند قطع کرد و توطئه آنها را خنثی کرد.

فراتر از آن این سوال خشم برخی از فعالان فرهنگی مذهبی گرگان را برانگیخت که می گویند چرا مسئولان شهرستان ناآگاهانه رسانه های معاند را راضی کرده اند و جایگاه بیت المال در نزد مسئولان چیست؟ چرا باید بدون برنامه ریزی پول بیت المال را خرج کنند که بدون نظر کارشناس بیهوده و هدر می رود؟ قطعا می شد با مشورت کمیته فرهنگ شورای شهر و برخی از فعالان فرهنگی و هنری شهر تصاویر بهتری برای این تندیس انتخاب کرد.

در همین راستا فعالان فرهنگی و مذهبی گرگان به مسئولان شهری پیشنهاد دادند تا برای جلوگیری از بروز چنین اتفاقاتی کمیته ای فرهنگی تشکیل دهند تا از سلایق مغایر با فرهنگ اصیل مردم گرگان جلوگیری شود.

جای خالی به گردشگری مذهبی توجه کنید

پیش از این فعالان مذهبی این شهر در شب شهادت حضرت رقیه (س) نسبت به هتک حرمت شورای اسلامی شهر گرگان اعتراض کردند و حتی این اعتراضات منجر به تجمع هیئت های مذهبی در مقابل مجلس شهر گرگان شد که پس از آن از جمله زنان در این مراسم که با هدف ترویج فرهنگ اصیل گرگان برگزار شد، بسیاری از فعالان اجتماعی، رسانه ای، فرهنگی و مذهبی این شهر اعتراض کردند.

البته عملکرد شهرداری گرگان به این دوره محدود نمی شود و با مدیریت شهرداران سابق مسائلی مانند حذف نام شهدا از خیابان های شهر واکنش جامعه ایثارگران و مردم مومن دیوار گرگان را در پی داشت. برای رفتن به ثریا

موضوع دیگری که فعالان رسانه ای در اعتراضات خود به آن اشاره کردند، عدم توجه به گردشگری مذهبی در گرگان به عنوان اقدامی مثبت و غیرمنفی در برابر فشار و تهاجم فرهنگی غرب بود. با استقبال بسیاری از مسافرانی که برای زیارت امام مهربانی ها از گرگان می گذرند، اما متاسفانه نگاه برخی مسئولان به گردشگری گرگان برخلاف گردشگری مذهبی است و حتی برخی مسئولان پا را فراتر گذاشته و گردشگری را تقویت کرده اند. از نظر مذهبی مانعی بر سر راه توسعه گردشگری در گرگان می دانستند. نمونه ای از این دیدگاه را می توان با نادیده گرفتن اماکن مذهبی در مناسبت ها و جشن های نوروزی مشاهده کرد. هیچ اتفاقی نیفتاده است، حتی مدیریت شهری هم در اماکن مذهبی و متبرکه خدمات نوروزی ارائه نمی کند.

چگونه می توان از گردشگری مذهبی صحبت کرد، اما این مکان ها از سرویس بهداشتی محروم هستند یا راهروهای اماکن متبرکه نور کافی ندارند، در حالی که این مکان ها در قلب گرگان و در بافت تاریخی گرگان و به دلیل مراقبت ضعیف قرار دارند. . بهانه ای نیست

یکی از پایگاه های محلی استان گلستان در این باره نوشت: روزی گرگان بوی عطر یوسف می داد، نرو و به میخانه هایشان نرو، اما رنگ و لعاب این روزها شهر دارالمؤمنین است. تحت تأثیر گرگانیسم «آخرین پرده گذر معنویت شهری با افشاگری شهرداری گرگان از عنصر «فقط با هم» بسته شد، در حالی که مسئولان فرهنگی در عید سعید فطر و معنوی و زیارتی سفر می کنند، در حالی که سنگ دارای از شهر دارالمؤمنین افتاد.»

اعتراض فعالان فضای مجازی به شهرداری گرگان آلمان

برخی از فعالان فرهنگی و رسانه ای در قبال این حادثه سکوت نکرده و نسبت به آن واکنش نشان دادند.

یکی از فعالان فضای مجازی در این باره نوشت: عکسی منتشر شد که در آن به عنوان مثال شهرداری انقلابی گرگان مجسمه زنی بدحجاب را ساخته که به مردم متدین اعتراض کرده و از تعمیر مجسمه خبر داده است. سوالات شورا و شهرداری گرگان; 1. مثلا شورای شهر و شهرداری تا کی باید اشتباهات غیر عمدی ضد دینی داشته باشند؟ 2. شورای شهر ابتدا اعلام کرد که برای حفاظت از بیت المال آمده است، حال سوال اینجاست که آیا هزینه تعمیر مجسمه باید از جیب شخصی مقصران پرداخت شود یا اینکه بیت المال، شورا و شهرداری آن را اعلام خواهند کرد. . .

توضیحات شهردار گرگان درباره المان «فقط با هم».

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی روابط عمومی شهرداری گرگان : موج انتقادات و گلایه های مردم و فعالان فرهنگی مذهبی «محمدرضا سبطی» شهردار گرگان را به واکنش واداشت. به این معنا، اثری که در بستر فرهنگ یک جامعه شکل می گیرد، علاوه بر ساختار فرمی بصری، باید رویکردی مفهومی و ناآشنا داشته باشد.

این اثر (فقط در کنار هم) به زبانی استعاری نمایی از زندگی معاصر را نشان می دهد که انسان در این عصر به چارچوب کوچکتری به نام رسانه، روابط خانوادگی، نوع پوشش و حضور در جامعه تحت تأثیر رسانه ها در قالبی غیراخلاقی تبدیل شده است. جهت. جامعه گرایش دارد. این اثر (فقط با هم) جایگاه فضای مجازی را در زندگی روزمره به چالش کشیده است. انتخاب شخصیت ها از اقشار جوان جامعه بوده است که در معرض مخرب ترین تاثیرات فضای مجازی قرار دارند و همچنین نوروز که مظهر همبستگی و اتحاد است در این اثر تنهایی مردم را به واسطه رسانه و فضای مجازی نشان می دهد. (حتی یک زن و شوهر کنار هم نشسته اند.) در نهایت تاکید می کنیم که این اثر رد این سبک زندگی است نه تایید آن که کاملا در ساختار اثر منعکس شده است.

سابقه تلخ اقدامات ضدفرهنگی نشان می دهد که اگر قرار است مسئولان شهری و فرهنگی از وقوع چنین حوادثی و پیامدهای شوم شهر جلوگیری کنند، باید برای غیرت دینی تلاش کنند، چنانکه مقام معظم رهبری در مقاطع مختلف از جمله دوران تحمیلی کشور را نجات دادند. جنگ و دفاع از هشت. سالهای ملت ایران را غیرت دینی می دانستند.

مطالبه گری درست عمل می کند

امروزه یکی از مصادیق غیرت دینی سکوت مسئولان فرهنگی و رسانه ای شهرستان است که در استان گلستان اندیشه های دینی، مذهبی و فرهنگی را مطرح می کنند. باید خندقی حفر کنند تا دست فرهنگ متجاوز را از ایمان و هویت ایرانی-اسلامی ما کوتاه کنند.

اما آنچه که در مقابل این همه ناآرامی مشهود بود مطالبه حق طلبانه مردم و فعالان فرهنگی و اجتماعی و شنیدن صدای مسئولان بود که نشان می داد بدون احترام و فرجام سیاسی و جناحی می توان موضوعی را مطالبه کرد. آنها را دنبال کرد و مشاهده کرد.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا