عمومی

لزوم تجدیدنظر در جانمایی تله کابین ناهارخوران گرگان – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

خبرگزاری بیشتر ؛ گروه استانی – محمد چراغعلی *: پس از پیچ و خم های زیاد تله کابین گرگان تایید دریافت عالی ترین شورای معماری و شهرسازی و این خبر به صورت رسمی توسط شورای شهر گرگان اعلام شد.

با این حال ، مطالعات نشان می دهد که تصمیم نهایی هنوز به استان ارائه نشده است و جزئیات آن ، پیوست های زیست محیطی و اجتماعی برای بررسی در دسترس عموم و رسانه ها قرار نگرفته است.

تله کابین یکی از آرزوهای دیرینه گرگان بوده است و به گفته یکی از اعضای شورای شهر ، این طرح پس از 50 سال به تصویب رسیده است. این س byال توسط بسیاری از کارشناسان مورد انتقاد قرار گرفته است و آنها می گویند که نیم قرن پیش این رویا با شرایط و نیازهای آن زمان محقق نشد.

به به هر حال حالا تله کابین این روزها بحث داغ گرگان است و طرفداران و منتقدان آن هنوز در حال تبادل نظر هستند. انتقادات تا آنجا پیش رفت که به موضوعی داغ در شبکه اجتماعی منطقه تبدیل شد که شهرداری گرگان را زیر سوال برد. اداره شهر ، که از این لایحه پیروی کرد ، نتوانست به خوبی از این طرح دفاع کند ، زیرا کمپین مجازی علیه ساخت تله کابین در سالن های غذاخوری نزدیک به 18000 امضا جمع آوری کرده است.

انتقاد از ساخت تله کابین در اتاق غذاخوری حول محور محیط زیست ، ترافیک و مناطق شهری و توسعه گردشگری است.

اصلی اکثر انتقادات در بخش محیط زیست مربوط به قطع درختان و عدم وجود برنامه ای برای جبران این خسارت است. شهرداری این انتقاد را رد می کند فیلم های منتشر شده برای اثبات اینکه درختی بریده نشده است ، اما انتقاد کارشناسان و اعضای هیئت علمی دانشگاه که شامل 128 نفر می شود نشان می دهد که این امر با واقعیت فاصله دارد.

این فاصله زمانی بیشتر نمایان شد که در واکنش شهرداری به انتقادات صرفاً مبنی بر اینکه “هزاران درخت قطع نشده و همه طرح ها با حداقل آسیب و با توجه به محیط زیست اجرا شده است”.

با این حال ، فعالان محیط زیست دیدگاه متفاوتی نسبت به این بخش داشتند. آنها عملکرد شهرداری گرگان را با حفاظت از رستوران ها ملاک تحقق وعده های شهرداری اعلام کردند و با تهیه گزارش مکتوب و مصور ، شهرداری را در حفظ محیط زیست و جامعه نشان دادند. بیاورید زباله های غذایی و زیارتی سابقه خوبی ندارند و حجم زیادی از زباله های به جا مانده در منطقه نشان می دهد که ملاحظات زیست محیطی همانطور که وعده داده شده است.

انتقاد دیگر به این طرح مربوط به مناطق شهری و ترافیکی است. منطقه غذاخوری یکی از شلوغ ترین مناطق و البته با تردد زیاد به ویژه در ساعات شلوغی است. بسیاری از ساکنان شهرهای نزدیک سعی می کنند غروب تابستان را سپری کنند .نکای ناهار بخورید و این باعث افزایش ترافیک در این منطقه شده است.

به گفته کارشناسان شهر ، افزایش ترافیک باعث افزایش جذابیت جدید در این منطقه می شود در حالی که راه حلی برای حل آن نه اجرا شده و نه پیشنهاد شده است. در حالی که فضای ناهار خوری به دلیل اجرای ویرانه های غیر استاندارد به دو قسمت غربی و شرقی تقسیم شده است ، تردد عادی بین ساکنان این مناطق علاوه بر زمان ترافیک و اوج به چالش کشیده می شود و باعث نارضایتی و تأثیر شهروندان بر منطقه می شود. اقتصاد

البته شهرداری گرگان نیز به این انتقاد پاسخ داد و اعلام کرد که ساعات کار تله کابین را به چهار صبح و چهار عصر محدود می کند تا ساعات تردد مسافران را مختل نکند که این امر نیز مورد انتقاد کارشناسان مالی قرار گرفت. کارشناسان تأکید کردند که با این محدودیت و هزینه بالای تجهیزات تله کابین ، این پروژه عملاً اقتصادی نیست و هیچ سرمایه گذاری حاضر به انجام آن نیست مگر اینکه خود شهرداری راسا عمل.

انتقاد دیگر به بخش گردشگری بود. کارشناسان گردشگری می گویند که شهرداری تا کنون در استفاده از ظرفیت رستوران ها برای توسعه گردشگری کوتاهی کرده است و امکانات و زیرساخت های استانداردی برای بخش خدمات و بهداشت برای مسافران وجود ندارد. از سوی دیگر ، برپایی چادر برای مسافران این منطقه و پخش آنها در خیابان ها نشان دهنده ناتوانی مدیریت شهری در استفاده از ظرفیت گردشگری مسافران است.

حال با افزایش ظرفیت مراجعه به این منطقه ، نه تنها عملکرد گردشگری مفیدی نخواهد داشت ، بلکه مدیریت ضعیف این ظرفیت ضد تبلیغات خواهد شد.

به گفته کارشناسان ، افزایش بار توریستی در سالن های غذاخوری و مراجعه مسافران به این قسمت نیز باعث آسیب و تمرکز جدی در این منطقه خواهد شد ، در حالی که تمرکززدایی و اجرای طرح در قسمت های مختلف باید به سایر نقاط گرگان اشاره داشته باشد.

البته ، شهرداری پاسخ داد که پروژه سرگرمی در هزار پیچ و طرح یک مجتمع گردشگری تجاری در منطقه الغدیر در این راستا اجرا شده است ، اما او توضیح نداد که مسیر ناهار چه چیزی به این منطقه خواهد آورد.

کارشناسان دیگر از راه کوتاه و فقدان آن انتقاد می کنند چشم انداز برای گردشگران خوب است ، در حالی که سایر تله کابین ها در منطقه شمالی علاوه بر ارتفاع زیاد چشم اندازی از جنگل و دریا دارند.

به نظر می رسد با وجود همه دفاعیات شهرداری ، پروژه تله کابین در رستوران ها ، کارشناسان و فعالان هیچ یک از بخشهای م ofثر این پروژه را راضی نکرده است و شهرداری باید در محل آن تجدید نظر کند.

* فعال رسانه ای گلستان

دکمه بازگشت به بالا