عمومی

تنش آبی در شهرستان جم نزدیک است/ لزوم حل مشکلات تا قبل از تابستان – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

خبرگزاری آنلاین – گروه استان ها: استان بوشهر با کمبود منابع آبی مواجه است و حدود 90 درصد مصرف آب در این استان از طریق فارس، کهگیلویه و. بویر احمد تحویل داده شد.

این وابستگی باعث شده است که مردم استان بوشهر در فصل گرم سال با مشکلات عدیده ای در حوزه آبی مواجه شوند و در برخی مناطق این مشکلات بیشتر است.

در پی توسعه صنایع جنوب استان بوشهر از جمله شهرستان جم و برداشت بی رویه منابع موجود، تامین آب این مناطق با چالش های جدی تری مواجه شده و مردم با مشکلات بیشتری دست و پنجه نرم می کنند.

شهرستان جم میزبان صنعت گاز بزرگی است و بخش قابل توجهی از گاز کشور در این شهر تامین می‌شود، اما تنها رنج این صنایع دامنگیر شهرستان جم شده و مردم از مزایای آن محروم می‌شوند.

در حالی که صنایع در سراسر دنیا راه را برای توسعه و پیشرفت در یک منطقه هموار می کنند، صنایع استان بوشهر بیشترین تاثیرات مخرب را داشته اند و با وجود درآمدهای هنگفت، چیزی به میزبان داده نمی شود.

یکی از معایب اصلی صنعت در شهرستان جم، تخریب محیط زیست و تخریب منابع آب زیرزمینی و همچنین فشار بیش از حد به منابع آبی است که مردم را برای تامین آب خود متضرر کرده است.

با وجود برنامه ریزی احداث آب شیرین کن و احداث خط انتقال آب از آب شیرین کن سراف نزدیک دریا تا شهر جم هنوز آب به مردم نرسیده است.

وعده های متعددی از سوی مسئولان استان بوشهر و همچنین مسئولان وزارت نفت و صنعت در جنوب استان بوشهر برای تکمیل این پروژه مهم داده شده است که تاکنون هیچ یک از آنها اجرایی نشده است.

آب مهمترین ماده مربا است

فرماندار جم در گفتگو با خبرنگار آنلاین اظهار داشت: یکی از مشکلات و چالش های جدی شهرستان جم مربوط به تامین آب شرب است و مردم در این زمینه با مشکلات جدی مواجه هستند.

سید محمد احمدپور رفع مشکلات آب جم را یک ضرورت دانست و خاطرنشان کرد: آب مهمترین مسئله شهر جم است و به دلیل خشکسالی سال های اخیر مشکل تامین آب جم وجود دارد.

وی افزود: فرسودگی شبکه و خطوط انتقال آب و تحمیل هزینه های کلان بهره برداری و نگهداری از مشکلات حوضه آب جم است.

تنش آبی در شهر جم قریب الوقوع است/ نیاز به رفع مشکلات قبل از تابستان

ب جم – سراف نیاز به 5000 میلیارد ریال

رئیس شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر با اشاره به بررسی مشکلات و معضلات حوزه آبی شهر جم و راهکارهای گذر از تابستان، گفت: تامین آب شهر جم به دلیل وابستگی صرف نیازمند توجه ویژه است. از منابع آب زیرزمینی

ابوالحسن عالی گفت: یکی از پروژه های بزرگ این شرکت است .بفا طرح تامین آب سراف – جم است که تکمیل آن به حدود پنج هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد و با تامین اعتبارات لازم امیدواریم این پروژه به موقع به بهره برداری برسد.

ترویج پایداری در تامین آب از منابع زیرزمینی

سرپرست شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر مشکل اصلی این پروژه را تکمیل خط انتقال برق دانست و گفت: باید شاهد جم ویژه ای برای اجرای طرح های آبرسانی در شهر جم باشیم.

وی افزود: پس از خشکسالی اخیر و برای جلوگیری از تنش آبی در این شهرستان اقدامات لازم برای گذراندن تابستان با حداقل مشکلات در مجموعه .بفا پیشنهاد شده است که افراد بیشتری در مدیریت مصرف مشارکت داشته باشند.

نفتی ها باید مسئولانه عمل کنند

عالی با اشاره به مهاجرت شهر جم گفت: برای پایداری آب از منابع زیرزمینی یک حلقه و یک طبقه حفر کنید. زنگ تفريح 15 حلقه چاه و تجهیز 20 حلقه چاه با برآورد اولیه حدود 200 میلیارد ریال در دستور کار قرار دارد. تحقق آن البته منوط به بودجه لازم خواهد بود

وی با بیان اینکه شرکت های نفتی مستقر در این شهرستان باید با توجه به مسئولیت اجتماعی خود در تامین آب کمک کنند، گفت: باید از همه راهکارها برای رفع مشکلات آبرسانی شهرستان جم استفاده شود.

دکمه بازگشت به بالا