اجتماعی

لزوم بهره گیری مدیریت شهری از فرصت‌های گردشگری و درآمدزا در شهرها

رئیس سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور بر لزوم بهره گیری مدیریت شهری از فرصت های گردشگری و درآمدزایی تاکید کرد.

به گزارش یومیر، مهدی سلیمی که در جلسه رایزنی با اعضای شورای عالی استان ها شرکت کرده بود، با اشاره به سخنان نمایندگان شورای عالی استان ها و درخواست های آنها، گفت: باید قوانین و مقرراتی را تغییر دهیم. در حدود اختیارات مجلس است و از نمایندگان شورای عالی استان ها تقاضا داریم در این زمینه از ما حمایت کنند. به ولسوالی کمک کنید تا بتوانیم بر اساس واقعیت های استانی اقدام و درخواست قانون کنیم.

وی در خصوص تخصیص اعتبارات از سوی سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور افزود: بخشی از اعتبارات در اختیار سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور است. اما توزیع در اختیار سازمان نیست. ما قبول داریم که در توزیع عدالت وجود ندارد و باید در توزیع به دنبال عدالت باشیم و آن را دنبال می کنیم. مثلاً در حوزه توزیع قیر از ابتدا گفتیم که این تعداد باید با تصویب 5 کمیته توزیع شود و امضای طلایی نقشی در این موضوع ندارد.

سلیمی با بیان اینکه توزیع قیر در فصلی اتفاق می افتد که عملاً فایده ای ندارد، گفت: ما تنها اختیار توزیع در این حوزه را داریم و متاسفانه تا زمانی که اعتبارات تصویب و در اختیار ما قرار گیرد و توزیع، شهریور ماه خواهد بود. قیر در فصل سرد اتفاق می افتد. بنابراین برای حل این مشکل، قوانین بودجه باید تغییر کند. بخشی از این مشکل با تخصیص اعتبار قابل حل است و برخی شهرها در سال 2018 ماشین آتش نشانی دریافت کرده اند.

وی با تاکید بر اهمیت ارائه خدمات از سوی مدیریت شهری گفت: برای حفظ سرمایه اجتماعی باید امید ایجاد کنیم و برای این امید آفرینی باید خدمات ما افزایش یابد و نشان دهیم که نظام نگاه پدرانه به مردم دارد.

سلیمی افزود: مجوزهای اعطایی سازمان شهرداری ها و دهیاری ها به درخواست شهرداری ها است و این مجوزها بدون درخواست مدیریت شهرداری صادر نمی شود.

وی در خصوص درآمد پایدار شهرداری ها و دهیاری ها گفت: همانطور که در کشور با زعفران، آلو، گردو و … داریم شهرداری ها را نیز باید در همین راستا حرکت دهیم. این بدان معناست که ما باید کارهای روزمره را طی کنیم. بنابراین بخشی از توان مدیریت شهری باید برای فعالیت های روزمره و مابقی به سمت توسعه و آزمایش راه های جدید درآمدزایی سوق داده شود.

سلیمی ادامه داد: رهبری شهرستان از هر فرصتی برای افزایش گردشگری و اقدامات درآمدزا استفاده کنند. بودجه عمومی محدود است و نباید فقط منتظر این بودجه باشید. در عوض، کارهای جدید باید با رویکردهای جدید و الگوبرداری از شهرهای پیشرو انجام شود.

ضرورت توزیع عادلانه امکانات و ماشین آلات به شهرداری ها

رئیس سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور تاکید کرد: برای دریافت ماشین آلات باید چندین شاخص داشته باشند از جمله اینکه از سال 85 ماشین آلات دریافت نکرده اند، معادن و مناطق در معرض سیل و زلزله و… داشته باشند. بنابراین شهرداری ها باید برای دریافت ماشین آلات فیلتر شده و بر اساس نیاز خود این تسهیلات را دریافت کنند.

وی افزود: ما در توزیع عادلانه تسهیلات جدی هستیم و تمام تلاشمان این است که شهرها و روستاها از امکاناتی که واقعاً نیاز دارند برخوردار شوند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا