عمومی

لاکچری بودن همه چیز ماست!

تجمل برای ما همه چیز است! و شماره گذاشتن کنار جاده بر ما واجب تر از نان شب است. حالا اگر نارس به دنیا بیاوریم و چند میلیون خرج کنیم تا تاریخ عروسی مان رند باشد، مهم نیست.

یومیر پلاس: امروز سالگرد تاریخ خاصی در ایران است. دو سال پیش در چنین روزی ایرانیان برای تحویل فرزندان خود در رند در 9/9/1392 پشت درهای اتاق زایمان صف کشیدند تا اینکه در 24 ساعت 3000 نوزاد به دنیا آمدند و رکورد جدیدی برای تولد نوزاد در کشور به ثبت رساندند. . تبدیل شد.

اما آیا ثبت تاریخ تولد راند تنها دغدغه برخی بوده است؟ پاسخ منفی است! در زندگی مدرن امروزی ارزش های انسانی با گذشته بسیار متفاوت است و داشتن شماره همراه رند، تاریخ عروسی رند و حتی پلاک خودروی رند برای مردم امروزی ارزشمند و معتبر شده است. چرا اکنون ارزش ها اینقدر کاهش یافته است؟

معنای زندگی در دیدگاه و تفسیر انسان دستخوش تغییرات عظیمی شده است

دکتر. محمد رحیمی (جامعه شناس و استاد دانشگاه) در این مورد معتقد است: «همانطور که اشاره کردید، آمارها حاکی از شکسته شدن رکورد تولد نوزاد در تاریخ 9/9/99 است، این سوال ما را ملزم به تحلیل اجتماعی می کند. تغییرات اجتماعی که ارزش‌ها و نگرش‌های جامعه را هدایت می‌کنند چرا تاریخ‌های رند مانند تاریخ تولد رند، تاریخ ازدواج و ازدواج رند، شماره موبایل رند، شماره پلاک رند و غیره برای مردم جامعه مدرن ارزشمند شده‌اند. زندگی در دیدگاه و تفسیر انسان دستخوش تغییرات عظیمی شده است

وی ادامه می دهد: معنای زندگی این است که مردم از زندگی چه تعبیر می کنند و چگونه با آن مواجه می شوند، در ادبیات جامعه شناسی می گوییم هر فردی با توجه به سرمایه اجتماعی و فرهنگی خود، زندگی را تفسیر و تفسیر می کند، این که داستان رند در جامعه ما به نوعی تبدیل شده است. یک ارزش و در واقع یک معیار افتخار این است که این پدیده در چشم و ذهن طیف وسیعی از افراد جامعه معنای خوب و عادی داشته باشد. معنای جدیدی برای زندگی همانطور که ما آن را به عنوان یک سبک زندگی لوکس می شناسیم.

لوکس و آرزوهای انباشته بازی کنید!

این جامعه شناس درباره فرهنگ تجمل گرایی که این روزها رایج شده است، توضیح می دهد: تجمل بودن برای نسل جدید، به جرأت می گویم تمام معنای زندگی است، نسلی که می خواهد آن طور که می خواهد زندگی کند، می خواهد دنیا را تغییر دهد. و شناخت ما از آنها بسیار محدود است. در اصطلاح پدیدارشناسی می گوییم برای درک معنای زندگی در نزد مردم باید وارد دنیای ذهنی و زندگی آنها شد و پدیده را آنگونه که هست ببینیم.

دکتر. رحیمی معتقد است: با ورود به دنیای ذهنی افرادی که مجذوب داستان‌های رند می‌شوند، متوجه می‌شویم که این افراد خواسته‌های انباشته زیادی دارند و قصد دارند به هر طریق ممکن خود را از دیگران جدا کرده و به خود ببالند؛ اما دلیل ارزش‌های انسان مدرن است. تغییر کرده اند و آنقدر سطحی شده اند که جامعه مدرن قوانین خاص خود را دارد، همانطور که جامعه سنتی قوانین خاص خود را دارد و مردم با این شرایط و هنجارهای آن سازگار می شوند، جامعه را درونی می کنند، اما زمانی که مردم نتوانند با تغییرات اجتماعی و فرهنگی سازگار شوند. در جامعه با چالش‌های جدیدی مواجه می‌شوند و برای غلبه بر آن سعی می‌کنند خود را با نمادهای کاذب جایگاه به دیگران و در جامعه نشان دهند».

در 22/02/2022 چه اتفاقی افتاد؟

وی با بیان اینکه گذار از سنت به مدرنیته مشکلات خاص خود را دارد، می افزاید: مردم از یک سو پیوندهای سنتی خود را دارند و از سوی دیگر با تحولات مدرنیته مواجه هستند و در این تضاد اجتماعی با تغییراتی در ارزش‌ها و یک سری ارزش‌های اجتماعی جدید پدید می‌آیند، در این مرحله (منظورم وضعیت انتقالی است) جامعه‌پذیری لازم است، افراد باید در مؤسسات آموزشی یاد بگیرند که چگونه با چالش‌ها روبرو شوند و سبک زندگی خود را مدیریت کنند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا در همه جای دنیا شاهد این وضعیت هستیم یا خیر؟ وی می گوید: «در مورد اینکه آیا این سبک زندگی مختص ما ایرانیان و جهان سومی است، باید بگویم که چند ماه پیش نیز شاهد یک تاریخ رند (22/02/2022) بودیم، اما در این تاریخ تولد نارس رخ نداد. و هیچ اتفاقی هم نیفتاد.» وگرنه زندگی خیلی عادی پیش میرفت. واقعیت این است که وضعیت امروز جامعه تغییراتی را در ارزش‌های نسل جوان ایجاد کرده است که ناشی از تغییرات فناوری، سهولت ارتباطات و افزایش رونق نسبی است.

وی همچنین می افزاید: جوامع توسعه یافته به این تغییرات پی برده اند و در مواجهه با تحولات اجتماعی و فرهنگی عملکرد خوبی داشته اند و از این رو رفتار روزمره مردم مبتنی بر عقلانیت است. اما در جامعه ما، چون تغییرات ارزشی را تشخیص نداده ایم، رفتار روزمره معمولا و اغلب آگاهانه مبتنی بر تأمل و محاسبات عقلانی نیست، بلکه ناشی از عادات و «چمباتمه» است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا