عمومی

بی‌توجهی به حقوق اجتماعی در روزهای کرونایی

گفته شده است که اگر فرد به خوبی تغذیه شود ، اگر چیزهای دیگری مانند روابط اجتماعی و سبک زندگی نیز مهم باشند ، مشکلات بوجود می آیند.
وجود این نگاه تک بعدی باعث شد جامعه و مردم از حساسیت ها آگاهی نداشته باشند و از مدت زمان تاج نیز آگاهی نداشته باشند. ما باید بدانیم که تاج آمده است تا بماند ، من از روز اول گفتم که مردم باید باور داشته باشند که تاج تا مدت ها دوام خواهد داشت ، بنابراین تمام روابط اجتماعی ، اقتصادی و فرهنگی باید با آن تنظیم شود. ما سبک زندگی قدیمی خود را می خواهیم و تاج را متوقف می کنیم ، عملاً غیرممکن است. راه شکست بیماری عروق کرونا ویروس قلب این است که روانشناسان ، جامعه شناسان و در واقع همه اعضای علم ، فرهنگ و علم نگاه ویژه ای به جامعه داشته و عناصر زندگی با شریان کرونا ویروس را فراهم کنند تا جامعه ترغیب شود که رفتار خود را تغییر دهد و از آن آگاه باشد. حساسیت ها خود و دیگران را آموزش دهید. متأسفانه ، مهم نیست که مردم ما نگران دیگری باشند ، این “دیگری” باید مهم باشد.

همه گروه های اجتماعی مانند بقال ، نانوا ، یا راننده تاکسی ، همه باید به دیگران علاقه مند باشند. اگر این اتفاق بیفتد ، می توان تاج را خنثی کرد. آنچه ما از آن کم داریم و از آن چشم پوشی می کنیم حقوق اجتماعی و مسئولیت اجتماعی است. وقتی به دیگران اهمیت می دهیم بیماری کرونا ویروس قلب از بین می رود. مردم باید درک کنند که افراد دیگر برای زندگی و زنده ماندن مهم هستند و فقط “من” مهم نیست بلکه افراد فردی جامعه نیز مهم هستند.

از قدیم الایام گفته می شد که باید دهان خود را بسته نگه دارید و آن را تف نکنید ، بسیاری مقاومت کردند ، اما کم کم این تبدیل به یک فرهنگ شد و دیگر کسی نمی بیند که این کار را انجام دهد. اکنون نیز ، هنگام رسیدن تاج ، متخصصان می گویند شما باید ماسک بزنید ، اما برخی هنوز مقاومت می کنند و دهان خود را نمی پوشانند و ماسک نمی زنند.
اگر “دیگری” برای همه مهم باشد ، همه استفاده از ماسک و سایر موارد را در نظر می گیرند. این واقعیت که برخی پروتکل ها را رعایت نمی کنند ، دیگران صدمه می بینند ، در حالی که برای یک نفر می میرد ، دیگری لازم نیست بمیرد. نه تنها در بحث تاجگذاری ، بلکه در سایر امور نیز بسیاری از آنها به یکدیگر اهمیت نمی دهند. یک مثال خوب در این مورد ، گرانی است که دیگران برای ما مهم هستند ، ما هم از ماسک استفاده می کنیم و هم از راه دور اجتماعی ، و در نهایت تاج آن تمام می شود.

* منتشر شده در روزنامه ایران. ۱۴ آبان ۱۳۹۹

دکمه بازگشت به بالا