اجتماعی

قابلیت 60 نقطه تهران برای تبدیل شدن به شهر

یکی از اعضای هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران گفت: 60 نقطه پایتخت ظرفیت شهر شدن را دارد.

به گزارش یومیر، جعفربندی شربیانی در نشست خبری اولین نشست همکاری کمیسیون های معماری و شهرسازی شورای استانداری تهران با اشاره به چگونگی و چرایی تشکیل این مجمع گفت: زمانی که از آمارهای موجود در شهر تهران مطلع شدیم، به زودی از آمارهای موجود در تهران مطلع شدیم. به اهمیت این دیدار پی خواهد برد.»

وی افزود: تراکم جمعیت در استان تهران 20 برابر کل کشور است. در هر کیلومتر مربع به طور متوسط ​​45 نفر در کشور زندگی می کنند در حالی که در تهران 996 نفر زندگی می کنند. هشت دهم کل کشور تهران است که 17 درصد کل جمعیت را تشکیل می دهد. به دلیل این جمعیت، باید به بحث توسعه شهری در استان تهران توجه ویژه ای داشته باشیم.

شربیانی با اشاره به افزایش نرخ رشد شهری در تهران ادامه داد: در سال 35 هفت شهر در استان تهران داشتیم که در سال 95 به 44 شهر رسید. تهران امسال 49 شهر دارد که نشان از سرعت فزاینده در شکل گیری نقاط شهری دارد و امروز 60 نقطه ظرفیت شهر شدن را دارد.

وی تاکید کرد: با این تراکم نیاز به قوانین و مقررات مشترک در سراسر استان تهران و هم افزایی بین همه شهرستان ها و انتقال تجربیات آنها احساس می شود.

شربیانی با بیان اینکه جلسه قبلی در شهرهای بزرگ به رهبری تهران تشکیل شده بود، تصریح کرد: بهمن ماه این جلسه در تبریز به ریاست مهدی عباسی یکی از اعضای شورای اسلامی شهر تهران برگزار شد. در استان تهران نیز در نظر داریم این مجمع را تشکیل دهیم که با هماهنگی شورای استانداری تهران 11 خرداد ماه در ایوان ری با حضور رؤسای کمیسیون های معماری و شهرسازی شوراهای اسلامی برگزار می شود. استان تهران

وی تاکید کرد: به دنبال تشکیل شبکه ای از فعالیت های مشترک بین کمیسیون های معماری استان ها هستیم و همچنین می خواهیم بستری برای تبادل تجربیات در موضوعات مختلف ایجاد کنیم که بتواند تهدیدها را به فرصت تبدیل کند.

یکی از اعضای هیأت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران گفت: شهرها حول محور قوانین و دستورالعمل ها شکل می گیرند و شهرسازی و سیمای آنها را در مسائل معماری ابلاغ می کنند که در مقایسه با قوانین مبتنی بر کیفیت زندگی کمتر مورد توجه قرار می گیرد. ” واقع شده است و می خواهیم با ایجاد این انجمن آن را تقویت کنیم که منجر به ارتقای کیفیت زندگی مردم می شود.

وی با بیان اینکه در نقاط مختلف شهر تهران شاهد معماری و شهرسازی متفاوتی بودیم، افزود: استان تهران در این زمینه مشکلات خاصی را به خود اختصاص داده است و با همکاری این کمیسیون ها به دنبال رفع این مشکلات هستیم.
نایب رئیس کمیسیون شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه در شهر تهران شش هزار و 100 هکتار بافت فرسوده و هشت هزار و 700 هکتار بافت ناپایدار وجود دارد، یادآور شد: از جمعیت 12 میلیونی تهران 4.5 میلیون نفر زندگی می کنند. در این مناطق بر اساس این آمار، سکونتگاه های غیررسمی و بافت های فرسوده حائز اهمیت است.

وی با تاکید بر اینکه بانک ها و دولت باید انگیزه ایجاد کنند و مدیریت شهری را تسهیل کنند، خاطرنشان کرد: تهران تعداد قابل توجهی نماینده در مجلس شورای اسلامی دارد. ما معتقدیم باید رابط بین نهادها و سازمان ها در استان تهران باشیم.
شربیانی با اشاره به تشکیل شورای نظارت بر توسعه شهر تهران در گذشته با حضور وزرا و بالاترین مقام اجرایی در دولت وقت، گفت: در این شورا تلاش کردند تا توسعه شهر تهران منظم شود اما بسته بود.” یکی از آرزوهای مجمع احیای شورای نظارت بر شهرسازی خواهد بود و باید مجمعی برای جلوگیری از گسترش بی رویه تشکیل شود که امیدواریم با برگزاری مجمعی تشکیل شود.

وی افزود: در مرحله اول باید بتوانیم در امامزاده ها و مناطق شهری تهران رهبری مناسبی ایجاد کنیم. اختلال در تدوین قوانین معماری و شهرسازی باعث شده است به دلیل درگیری بخشداری، فرمانداری و شهرداری، امامزاده ها را از دست بدهیم. یکی از مشکلات اصلی تهران بحث ذخایر شهری است.

شربیانی با بیان اینکه چالش هایی در بازآفرینی وجود دارد، گفت: افزایش رشد، مشکلات و مسائل در شهر تهران، شیوع قارچ تهران و مسائل حقوقی ساختاری از جمله مواردی است که باید در بازآفرینی بدانیم.

یکی از اعضای دفتر شورای اسلامی شهر تهران افزود: برای بازآفرینی باید بتوانیم جاذبه ای برای مشارکت فعال مردم ایجاد کنیم و در این راستا باید تسهیلات تشویقی ایجاد کنیم و طرح های توسعه ای را در دستور کار قرار دهیم. ” در گذشته اقداماتی برای احیای بخشداری نفرآباد انجام شد که مورد توجه مردم قرار نگرفت و با بازنگری های انجام شده این اقدام به تصویب کمیسیون ماده پنج جهت تکمیل یک برنامه 30 ساله بر جای مانده در محل تشکیل شد. زمین .
وی با اشاره به بافت ایرانی اسلامی در معماری و شهرسازی تصریح کرد: قوانینی که مردم را برای ساخت و ساز در قالب بافت ایرانی اسلامی تشویق و جذاب می کند مشخص نیست. ما در مرحله عملیاتی در این زمینه موفق نبودیم. قوانینی در خصوص معماری غیرایرانی-اسلامی خاص وجود دارد که به منظر شهر ضربه می زند و کمیته نما نیز با همین نیت در دوره چهارم مدیریت شهری تشکیل شد. در این زمینه برای حرکت به سمت این نوع معماری نیازمند قوانین و بسته های تشویقی هستیم.

شربیانی با اشاره به ایجاد انسجام در توسعه مسکن و همچنین برقراری روابط افقی و داوطلبانه بین نهادی در کلانشهر استان تهران، تصریح کرد: ایجاد مدیریت یکپارچه شهری، ایجاد منابع درآمد پایدار و ایجاد تعادل در درآمد سرانه آنها. برنامه ریزی تهران یکی از اهداف نهایی این مجمع است.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا