اجتماعی

بازنگری طرح تفصیلی شهر تهران با رویکرد شهر ایرانی_اسلامی

سرپرست معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران که بر لزوم بازنگری در طرح تفصیلی شهر تهران تاکید کرد، گفت: این طرح در دستور کار رویکرد شهری ایران اسلامی قرار می گیرد.

به گزارش یومیر و بنابر اعلام روابط عمومی معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران؛ حمیدرضا صارمی در حاشیه چهارمین برنامه خدمات شهری شهرداری تهران که مربوط به بازدید از منطقه 3 بود، با اشاره به کمبود پارکینگ در شهر تهران، گفت: یکی از هزاران معضل شهر تهران که تبعات زیادی دارد و تخلف شده است. حقوق شهروندی.” ، آیا مشکل کمبود پارکینگ است. این موضوع ربطی به دیروز و امروز ندارد، تهران سال هاست که با این موضوع دست و پنجه نرم می کند و متأسفانه سیاست های متناقضی که در چند سال اخیر در این حوزه اعمال شده است، نه تنها کمکی به حل این مشکل نکرده است، بلکه تا حدودی آن را پرورش داده است، به طوری که امروزه مشکلات پارکینگ هم برای بازدیدکنندگان از مراکز کار و فعالیت شهر و هم برای ساکنان به یک بحران جدی تبدیل شده است که گاه منجر به افزایش ترافیک و مسدود شدن معابر و خیابان ها می شود.

سرپرست معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران تصریح کرد: منطقه 3 نیز یکی از مناطقی است که در آن تمرکز مراکز اداری، درمانی و تجاری فراوان است و کمبود پارکینگ را تشدید کرده و بی نظمی در منطقه ایجاد کرده است. در میان دیگران. خط 3 تنها یک نمونه است. یکی از مناطق و محله هایی است که با این معضل دست و پنجه نرم می کند و باید گفت که شاهد سونامی خودروها در محله های شهری هستیم که در کنار ترافیک و آلودگی هوا، کمبود پارکینگ، آسایش شهروندان را سلب کرده است. برای حل این مشکل باید مدیریت مدبرانه پارکینگ حاشیه ای با اولویت مشترک ساکنان و استفاده از فناوری اطلاعات در دستور کار معاونت حمل و نقل و شهرسازی قرار گیرد.

وی افزود: رویکرد صحیح، تدوین معیارهای صحیح و استفاده از ابزارهای موثر در این حوزه گامی بلند در جهت رفع مشکلات موجود است. از این رو معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران سعی کرده است در خصوص آسیب شناسی و بازنگری ضوابط پارکینگ کاربری اراضی شهر تهران مطالعاتی در این زمینه انجام دهد و در همین راستا مطالعاتی با عنوان «بررسی ضوابط پارکینگ در شهر تهران». کلانشهر» به اطلاع می رساند نظر شورای عالی حمل و نقل و ترافیک را برای ارائه به شورای عالی شهرسازی و معماری ایران می خواهد.

تهیه طرح جدید محلی ده ونک

سرپرست معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران در ادامه سخنان خود به طرح محلی ده ونک اشاره کرد و گفت: ده ونک یکی از قدیمی ترین روستاهای اطراف تهران بود که با گسترش شهر، این روستای زیبا تبدیل شد. یک محله تهران. با توجه به شرایط خاص این محله، توسعه طرح ویژه و تعیین محوطه با فضای سبز برای آن و همچنین نبود سند برخی املاک، دهه هاست که ساخت و ساز چندانی در این محله صورت نگرفته است. ده ونک هم اکنون یکی از محله های فرسوده تهران است و فرسودگی این محله و خروج اهالی آن باعث بروز آسیب های اجتماعی و نوعی ناآرامی در این محله شده است. .

صارمی ادامه داد: طرح تفصیلی که قبلا برای ده ونک تهیه شده بود به دلیل عدم تطابق با نیازهای ساکنان و عدم امکان در حال بررسی است و اخیرا سازمان نوسازی با کمک اداره عمران محله و مشارکت ذینفعان در تهیه طرح محلی جدید و توسعه طرح قبلی ده ونک با مداخله و مالکیت گسترده تهیه و تصویب شده بود که عملاً امکان اجرای آن را بسیار کاهش داده بود. آنها شکایت کردند که دادگاه نیز از شورای نگهبان استعلام گرفته است. بیان می کند که حقوق افراد در پروژه نباید تضییع شود و بر این اساس آن را رد می کند. مطالعه.

وی افزود: به دلیل ارزش ده ونک و اهمیت فضای باز با ارزش های تاریخی و اکولوژیکی این محله، یکی از رویکردهای ما برای کاهش تعارضات و چالش های این محل، استفاده از رویکرد انتقال توسعه است. حقوق. ” در واقع، واگذاری حق توسعه ابزاری مکمل برای ارتقای توسعه در مناطق مناسب توسعه و جلوگیری از توسعه بیشتر در اراضی و مناطق دارای ارزش شهری است.

بررسی طرح تفصیلی تهران با رویکرد شهر ایران اسلامی

وی همچنین با اشاره به لزوم بازنگری در طرح تفصیلی تهران بر اساس سیاست های مقام معظم رهبری، ابلاغیه مرحله دوم انقلاب اسلامی، ضوابط برنامه توسعه، سند توسعه علمی و سیاست های کل کشور گفت: انقلاب اسلامی. شهردار تهران گفت: همانطور که در طرح طرح جامع شهر تهران برجسته شده است، طرح تفصیلی باید هر 5 سال یکبار مورد بازنگری و بازنگری قرار گیرد اما با گذشت حدود 10 سال از انتشار این طرح، هیچ اقدام جامعی انجام نشده است. در این مسیر هنوز در برنامه پنج ساله سوم این بررسی باید قبل از پایان سال سوم برنامه انجام شود و در نهایت پیش نویس دستورالعمل حسابرسی نیز باید تصویب و به کمیسیون ماده 5 ابلاغ شود که هنوز این کار انجام نشده است. .

صارمی تصریح کرد: با توجه به بازخوردهای دریافتی از طرح تفصیلی و تغییرات گسترده ای که در شهر تهران رخ داده است، بررسی طرح تفصیلی بر اساس رویکرد شهرسازی ایرانی – اسلامی و توجه به منویات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) لازم است». به زودی با تشکیل کارگروه ویژه در معاونت شهرسازی و معماری این مهم را به سرانجام خواهیم رساند.

وی همچنین عمده ترین معایب طرح تفصیلی فعلی را موضوع پهنه بندی، انجام نشدن وظایف، انحراف از طرح و … عنوان کرد.

سرپرست معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران تاکید کرد: البته بازنگری در طرح تفصیلی شهر تهران لزوماً به معنای بازنگری در طرح تفصیلی نیست، بلکه ادامه روند تغییرات طرح تفصیلی است. بررسی بخش‌های مختلف از جمله نظارت بر طرح تفصیلی تغییرات در تقسیمات و کاربری اراضی، بازنگری در قوانین و مقررات (مشابه موارد ذکر شده در خصوص تغییر قوانین پارکینگ) و همچنین تکمیل وظایف باقی‌مانده، تهیه طرح‌های محلی و موضوعی در صورت نیاز. (عنوان اسناد سطح سوم توسعه) و … از جمله اقداماتی است که برای اصلاح طرح تفصیلی انجام خواهد شد.

سرپرست معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران در پایان با اشاره به موضوع تجمیع املاک در منطقه 3: در صورت کمبود خدمات نمی توان اقدام مناسبی برای جبران آن انجام داد، در سایر موارد می توان با به عبارت دیگر اثرات اجتماعی منفی داشته و منجر به کمبود خدمات در محلات می شود و لازم است قبل از هر تجمیع جنبه های کاری و مطالعات عمیق در نظر گرفته شود.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا