بین الملل

فعال‌سازی مکانیسم ماشه برجام را نابود می‌کند/لزوم پرداخت غرامت به ایران در صورت بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای

در یادداشت اخیر ، دیوید موریسون ، نویسنده آمریکایی نوشت که بازگشت تحریم های سازمان ملل منجر به عدم توازن کامل در شورای امنیت سازمان ملل خواهد شد ، توازنی که قبلاً با خروج یک جانبه آمریکا از توافق هسته ای به شدت آسیب دیده بود.

موریسون ، که در مورد حمله آمریکا به عراق در دهه 2000 بسیار نوشت و نوشت چرا غرب در سال 2013 خطای هسته ای علیه ایران ایجاد نمی کند ، در یادداشتی درباره خاورمیانه من گفت که بهتر است. دولت بایدن نیز به دلیل جنگ اقتصادی آمریکا میلیاردها دلار غرامت به ایران پرداخت می کند.


بیشتر بخوانید:

شورای امنیت درخواست کرد علاوه بر بازرسی های مستمر آژانس انرژی هسته ای بین المللی در ایران ، بر انطباق ایران با مراحل مورد نیاز هیئت آژانس انرژی هسته ای ایران نیز نظارت کند.

نماینده روسیه در سازمان های بین المللی: ایالات متحده هیچ شانسی برای فعال سازی مکانیسم ماشه ندارد


خلاصه ای از این یادداشت به شرح زیر است:

وزیر خارجه آمریکا مایک پمپئو در سال 2018 با ارائه 12 تقاضا از واشنگتن برای توقف کارزار “حداکثر فشار” خود علیه ایران ، اولتیماتوم به ایران صادر کرد. دو سال بعد ، هیچ یک از این شرایط برآورده نشده است و به سختی می توان سیاست دولت ترامپ را موفق دانست.

طبق برجام ، تحریم تسلیحاتی سازمان ملل متحد علیه ایران در 18 اکتبر ، درست دو هفته قبل از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا برداشته خواهد شد. بنابراین غیرمنتظره نبود که دولت ایالات متحده برای جلوگیری از وقوع این امر دست به هر کاری بزند.

وزیر امور خارجه ایالات متحده مایک پمپئو از سازمان ملل

واشنگتن پس از ناتوانی در تصویب قطعنامه پیشنهادی سازمان ملل برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران ، تصمیم گرفته است از مکانیزمی به اصطلاح “ماشه” برای ورود مجدد کلیه تحریم های لغو شده با قطعنامه 2231 سازمان ملل استفاده کند.

در صورت بازگشت تحریم ها ، ایران نه تنها از تجارت اسلحه حذف می شود ، بلکه باید غنی سازی اورانیوم را نیز به حالت تعلیق درآورد.

ماه های پس از بازگشت به تحریم ها ، سه عضو هیئت مدیره آژانس انرژی هسته ای اروپا ثابت کردند که به ایران کمک نخواهند کرد.

سایر اعضای شورای امنیت و همچنین 13 عضو از 15 عضو شورای امنیت معتقدند که ایالات متحده به دلیل خروج از شورای امنیت دیگر قادر به فعال سازی مکانیسم ماشه نخواهد بود. مشخص نیست که آیا 13 مخالف آمریکایی در شورای امنیت می توانند ایالات متحده را متوقف کرده و از ماشه جلوگیری کنند. با این وجود ، اگر درخواستی برای اجرای سازوکار ماشه به شورای امنیت ارائه شود ، فقط یک عضو با ادامه لغو تحریم های سازمان ملل تا زمان برقراری مجدد کلیه تحریم ها مخالفت خواهد کرد.

ابهام قانونی

اگر سرانجام ایالات متحده بتواند تحریم ها را با رأی منفی بازگرداند ، با سناریویی روبرو خواهیم شد که تحریم ها از طریق طی مراحل قانونی برگردانده می شوند ، اما 13 عضو شورای امنیت بازگشت تحریم ها را غیرقانونی می دانند.

در این سناریو مشخص نیست که اختلاف چگونه حل خواهد شد.

اما اگر ایالات متحده موفق شود ، توازن تعهدات اعضای برجام کاملاً بر هم خواهد خورد ، تعادلی که قبلاً با خروج آمریکا از برجام بر هم خورده بود.

اعلامیه جدید دولت درباره برجام

پس از خروج ایالات متحده از شورای امنیت سازمان ملل ، ایران به تعهدات خود ادامه داد و از آلمان ، فرانسه و انگلیس خواستار حمایت سیاسی و پشتیبانی در پرتو تحریم ها شد.

اما این اتفاق نیفتاد. اگرچه اروپایی ها از نظر نظری موافق حمایت از آژانس انرژی هسته ای هستند ، اما در واقع با تکرار ادعای آمریکا مبنی بر اینکه آژانس بین المللی انرژی هسته ای تمام مشکلات ایران را پوشش نمی دهد و نیاز به اصلاح دارد ، آنها عملا اقدامات آمریکا را توجیه کرده اند.

همچنین اروپایی ها برای کمک به گسترش تجارت ایران با جهان هیچ کاری نکرده اند و حتی تلاش زیادی نکرده اند تا از کاهش تجارت خود با ایران جلوگیری کنند.

آنها باید جبران کنند

ماه های پس از بازگشت به تحریم ها ، سه عضو هیئت مدیره آژانس انرژی هسته ای اروپا ثابت کردند که به ایران کمک نخواهند کرد. در این شرایط ، ایران تصمیم گرفته برخی محدودیت های اعمال شده در برجام را به تدریج لغو کند.

ایران در ازای این محدودیت ها باید شاهد لغو کلیه تحریم های هسته ای باشد. اما تحریم ها برداشته نشد. در نتیجه ، موضع ایران قابل درک است.

طبق برجام ، تحریم تسلیحاتی سازمان ملل متحد علیه ایران در 18 اکتبر ، درست دو هفته قبل از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا برداشته خواهد شد. بنابراین غیرمنتظره نبود که دولت ایالات متحده برای جلوگیری از وقوع این امر دست به هر کاری بزند.

این احتمال وجود دارد که وقتی جو بایدن در انتخابات نوامبر پیروز می شود ، برجام همانگونه که دموکرات ها قول داده بودند احیا شود. در آن صورت ، دولت بایدن باید تحریم ها را لغو کند و در صورت اجرای سازوکار ماشه ای ، تصمیم دیگری در شورای امنیت صادر کند تا تحریم ها را دوباره لغو کند.

در این حالت البته بهتر است دولت بایدن خسارت میلیاردی دلار ناشی از جنگ اقتصادی آمریکا را به ایران جبران کند. باید منتظر ماند و دید سرنوشت مکانیسم ماشه به کجا می انجامد.

انتهای پیام / 4106/4153 / ثانیه

دکمه بازگشت به بالا