عمومی

فرصتی برای مذاکرات فرسایشی نداریم

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یومیر ،

به گزارش ایرنا ، عراقچی در پایان نشست کمیسیون مشترک شورای امنیت سازمان ملل در وین گفت: امروز (پنجشنبه) جلسه حدود 2 ساعت به طول انجامید و در نهایت توافق شد که گروه های کاری ، هر دو تحریم کار کنند گروه و کارگروه هسته ای از امروز کار خواهند کرد. “ظهر از سر گرفته می شود.

“همه کشورها توافق کردند که ما اکنون باید کار جدی و عملی را شروع کنیم و مجموعه تحریم هایی که ایالات متحده باید لغو کند و اقداماتی که ایران باید انجام دهد به طور دقیق ذکر و تعیین شود و توافق در اسرع وقت انجام شود ، “گفت: مذاکره کننده ارشد ایران.

عراقچی ادامه داد: “جلسه امروز بسیار چالش برانگیز و جدی بود.” تحولات هفته گذشته و این هفته این نشست را بسیار چالش برانگیز کرده است و بحث های هر دو طرف بسیار جدی بوده است.

مذاکره کننده ارشد ایران گفت: ما موضع کشورمان را بسیار جدی بیان کردیم ، حادثه نطنز چیزی نیست که بتوان به راحتی از آن چشم پوشی کرد. ما انتظار داریم که کشورها این حادثه را محکوم کنند و این یک انتظار جدی و واقعی است.

وی خاطرنشان کرد: به غیر از روسیه و چین ، نه تنها کشورهای اروپایی این کار را کردند ، آنها حتی افرادی را به لیست تحریم های خود اضافه کردند و این منجر به بازجویی شدید از حسن نیت اروپایی ها از طرف ما شد.

مذاکره کننده ارشد ایران گفت: آنها باید جدیت خود را در مذاکرات نشان دهند. با این ویژگی ها نمی توان به نتیجه خوبی رسید ، مگر اینکه کشورهای اروپایی در عمل جدیت خود را نشان دهند ، در حالی که ما فرصت مذاکرات فرسایشی را نداریم و مذاکرات فرسایشی را نمی خواهیم و باید در عمل ببینیم که یک شتاب رسیده برای رسیدن به توافق یک مورد قابل قبول و معقول وجود دارد ، در غیر این صورت دلیلی برای ادامه مذاکرات نمی بینیم.

معاون نخست وزیر در پاسخ به سوالی درباره پیشرفت در لیست تحریم ها برای لغو و اقدامات ایران گفت: “لیست ها در حال آماده سازی هستند. موضع ما این است که همه تحریم ها برداشته شده و لیست در حال آماده سازی کامل است.”

وی افزود: در این زمینه کارگروه ها باید کار خود را با جدیت بیشتری انجام دهند. همه کشورها از جمله سه کشور اروپایی توافق دارند که ما در مرحله ای هستیم که دیگر نیازی به بحث کلی نیست و لیست ها باید نهایی شوند و سپس برای نهایی شدن لیست باید اختلافات را مورد بحث قرار دهیم.
عراقچی در پاسخ به این س whetherال که آیا تحولات جدیدی در آزمایش حقیقت اتفاق افتاده است و تفسیر دو طرف از آزمایش حقیقت چیست ، گفت: هیچ پیشرفت جدیدی در این زمینه وجود نداشته است. موقعیت ما هنوز همان است. ما در مرحله ای هستیم که باید لیست تحریم های آمریکا و اقدامات ایران روشن شود و پس از آن مرحله راستی آزمایی را تعیین می کنیم که مذاکرات خاص خود را نیز دارد.
نماینده عالی کشورمان در پاسخ به این س ofال که آیا شما امیدوارید در این دور به این نتیجه برسید ، “اگر ما امیدوار نبودیم ، اکنون اینجا نبودیم. این جاده آسانی نیست. همه آن را می پذیرند و امیدواریم ، در این دور از مذاکرات ، بگذارید به این نتیجه برسیم که چشم انداز راه حل کاملاً واضح است و امیدواریم طی چند روز آینده به این هدف برسیم.
وی گفت: “خیلی زود است که بگوییم به راه حلی می رسیم یا خیر.” اما از آنجا که در این زمینه مشکلات و معضلاتی وجود دارد ، امیدوار هستیم.
وی در پاسخ به این سال که آیا این چهار نفر بیانیه ای در مورد حادثه نطنز صادر می کنند ، گفت: “این موضوعی است که مورد انتقاد شدید ما قرار گرفته است و این یکی از بحث های چالش برانگیز ما بود.” البته روسیه و چین مواضع خوبی داشتند ، اما اتحادیه اروپا به عنوان اتحادیه موضع گیری کرد که بسیار کمتر از حد انتظار بود. مواضع کشورهای اروپایی کمتر از حد انتظار بود که این مورد انتقاد شدید ما نیز قرار دارد و ما امروز هشدار دادیم.
در همان زمان ، عراقچی گفت: “با این حال ، پاسخ جمهوری اسلامی به این حادثه به جای آن اتفاق افتاده است.” ما به نگرش این کشورها احتیاج نداریم و نگرش آنها دردی از ما دوا نمی کند ، بلکه فقط خوبی آنها را نشان می دهد. اگر آنها می خواهند حسن نیت و جدیت خود را ثابت کنند ، باید موضع خود را ابراز کنند ، در غیر این صورت ما در مورد حادثه نطنز واکنش نشان خواهیم داد. ما اقدامات خود را انجام دادیم و شروع كردیم. گزارش آژانس همچنین دیروز 60 درصد غنی سازی را تأیید کرد و هزار سانتریفیوژ به آن اضافه شد.
مذاکره کننده ارشد ما گفت: “ما کار خود را انجام خواهیم داد. اگر طرف های دیگر ، ایالات متحده و اروپا به تعهدات خود عمل کنند و به شورای امنیت سازمان ملل برگردند ، و سپس ما تأیید کنیم ، باز خواهیم گشت.” در غیر این صورت ، ما نه مشغول هستیم و نه اصرار داریم و نه فعالیت خود را مطابق با نیاز آنها متوقف می کنیم.
عراقچی در مورد زمان برگزاری جلسه بعدی کمیته مشترک گفت: “کارگروه ها کار خود را آغاز می کنند. در صورت نیاز به جلسه کمیسیون مشترک و این جلسه به گروه های کاری کمک می کند یا گزارشات آنها را می شنویم ، بنابراین.”
وی افزود: همه هیئت ها در وین حضور دارند و در صورت لزوم جلسه ای را تشکیل خواهیم داد ، در صورت تکمیل کار گروه های کاری و پیشرفت ، جلسه را مجدداً برگزار خواهیم کرد.

دکمه بازگشت به بالا