اقتصادی

وزیر اقتصاد: برای مالیات خانه‌های لوکس ضمانت اجرایی نداریم

وزیر دارایی: ضمانت اجرایی برای مالیات خانه های لوکس نداریم

وزیر امور اقتصادی در جریان نطق خود در مجلس مشورتی اقتصادی مجلس شورای اسلامی، خواستار مساعدت مجلس برای برقراری ضمانت اجرایی اخذ مالیات از خانه های لوکس شد.

به گزارش یومیر، احسان خاندوزی در پاسخ به سوال یکی از نمایندگان حاضر در کمیسیون اقتصادی مجلس مبنی بر اخذ مالیات از خانه های لوکس، با بیان اینکه این موضوع به عنوان یکی از وظایف بودجه سال 1399 اصولاً اجرایی نشده است، اظهار کرد: در اولین جلسه، این موضوع به عنوان یکی از وظایف بودجه ای سال 99 اجرایی نشده است. در سال 1400 این وظیفه نه تنها انجام شد بلکه حتی آیین نامه مربوط به آن نیز تدوین نشد که نشان از عدم تمایل دولت قبل به اجرای این قانون داشت. بلافاصله پس از شروع به کار در وزارت اقتصاد در نیمه دوم سال 1400، به سرعت این آیین نامه را تدوین کردیم و اواخر آذرماه پس از تصویب در هیات وزیران، به دستگاه های اجرایی ابلاغ کردیم.
وزیر اقتصاد با بیان اینکه اجرای این قانون در دو بعد شناسایی و وصول قابل بررسی است، گفت: ابتدا وزارت راه و شهرسازی خانه های لوکس را به رسمیت بشناسد و سپس از آنها مالیات بگیریم در حالی که یک مشکل اصلی وزارت اقتصاد نبود ضمانت اجرایی برای این قانون است.
خاندوزی گفت: در حال حاضر نمی‌توانیم از مالک خانه مجللی که شناسایی شده، مالیات بگیریم، او قصد خرید و فروش ندارد و نیازی به دریافت برگه حساب مالیاتی ندارد؛ یعنی اگر شخصی انجام دهد. قصد فروش خانه خود را ندارد، ما بودجه ای برای جمع آوری نداریم.
به گزارش وزارت اقتصاد، وی با تاکید بر اینکه محقق نشدن ارقام بودجه برای مالیات خانه های لوکس به معنای مراجعه نکردن سازمان مالیاتی به آنها نیست، از مجلس شورای اسلامی خواست سازوکار و تضمینی برای تحقق این امر ارائه کند. نوع کمک مالیاتی درخواستی که مورد تایید اعضای کمیسیون اقتصادی قرار گرفت.
وزیر اقتصاد در پاسخ به سوال دیگر نمایندگان مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: راهبرد کلان دولت سیزدهم برخلاف دوره های قبل که بنگاه های بزرگ دولتی به طور کامل به افراد واگذار شد و پس از مدتی با آن مواجه شد. رکود و اخراج بر اساس واگذاری قرارداد مدیریت یعنی مدیریت مجتمع به شخصی واگذار می شود و پس از گذشت یک سال اگر مدیریت خوبی داشت بخشی از مالکیت به او منتقل می شود. و این روند در سالهای بعد تا پایان ادامه دارد. .
خاندوزی گفت: در واقع در شیوه جدید «انتقال مالکیت» پاداش «مدیریت خوب» خریدار شرکت دولتی است.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا