اجتماعی

علاقه‌مندان به محیط زیست چگونه سفر می‌کنند

در اینجا چند نکته وجود دارد که به شما کمک می کند از تعطیلات خود بدون آسیب رساندن به محیط زیست لذت ببرید.

به گزارش یومیر و به نقل از آبرآنلاین، چیزی به پایان تعطیلات نوروزی باقی نمانده است; پایان با روز سیزدهم همراه است. این یک سنت دیرینه است که ایرانیان در کنار خانواده و دوستان خود پا به دل طبیعت می گذارند تا با بهار عهد جدیدی ببندند اما گاهی به جای این عهد طبیعت را ویران می کنند. گذاشتن زباله، ترک خوردن و سوختن برگ درختان، به جا گذاشتن آثار بر تنه درختان و بسیاری از اقدامات مخرب دیگر، محیط بانان را نگران روز طبیعت کرده است. همچنین سفر و تفریح ​​در تعطیلات یک فعالیت عالی است اما متاسفانه این سفرهای خارج و داخل شهر می تواند هزینه های زیانباری برای محیط زیست داشته باشد. اگر می خواهید از پیاده روی در روز سیزدهم یا پیاده روی خود در این روزهای بهاری لذت ببرید و به محیط زیست آسیب نرسانید، در اینجا چند نکته ساده وجود دارد:

1. ردپای CO2 روی خود باقی نگذارید

ردپای کربن در واقع مقدار دی اکسید کربنی است که در نتیجه فعالیت های روزانه وارد جو زمین می شود. مقدار آن بستگی به نحوه سفر یا گرمایش خانه دارد. راه هایی برای کاهش انتشار دی اکسید کربن وجود دارد:

* به جای پرواز، می توانید از طریق زمینی مانند قطار سفر کنید، اما اگر مجبور به سفر با هواپیما هستید، به جای پرواز در شب، از پروازهای روزانه استفاده کنید تا آسیب کمتری به محیط زیست وارد شود. همچنین از پروازهای مستقیم به مقصد خود استفاده کنید. همچنین چمدان خود را با وسایل مختلف پر نکنید و به راحتی سفر کنید تا برای داشتن بار اضافی در هواپیما منجر به مصرف سوخت بیشتر نشود.

* تا حد امکان در هتل هایی اقامت کنید که از روش های پایدار برای حفظ مجموعه خود استفاده می کنند. به عنوان مثال از لامپ های کم مصرف برای روشنایی استفاده می کنند یا زباله های خود را برای کمپوست می سازند یا حتی در برخی جاها از سلول های خورشیدی برای تامین انرژی خود استفاده می کنند.

* هیچ چیز برای لذت بردن از زیبایی محیط جدید راحت تر از پیاده روی نیست، اما اگر می خواهید مکان هایی را ببینید که از هم دور هستند، به جای ماشین شخصی یا کرایه ای از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنید. نه تنها قادر خواهید بود با مردم منطقه بیشتر آشنا شوید، بلکه کربن کمتری به محیط زیست منتقل خواهید کرد.

* در سفرها یا گردش های خود از ظروف پلاستیکی یکبار مصرف استفاده نکنید. به عنوان مثال، به جای خرید بطری های پلاستیکی آب، از بطری های قابل بازیافت استفاده کنید. اگر در مورد آب مکانی که به آن سفر می کنید مطمئن نیستید، یک فیلتر آب مسافرتی همراه خود داشته باشید. با این نوع فیلترها می توانید به راحتی از فروشگاه های لوازم مسافرتی تهیه کنید. این فیلترها می توانند 99.9 درصد از آلاینده های میکروبی را در هر نوع آب شیرین موجود در محیط فیلتر کنند.

۲. زباله های خود را در سطل زباله بریزید

هنگام رفتن به پیک نیک یا پیاده روی در جنگل و کوه، مراقب باشید که زباله های خود را در آنجا نیندازید. اگر به سطل زباله دسترسی ندارید، آن را در یک کیسه پلاستیکی بیندازید و به نزدیکترین سطل زباله ببرید. حتی کسانی که دوستدار محیط زیست هستند مقداری از زباله های ریخته شده در طبیعت را جمع آوری کرده و در سطل زباله می اندازند.

خودرو یا موتورسیکلت را روی شن های صحرا نپذیرید

در حالی که این تفریحات در کویر بسیار لذت بخش است و افراد جویای آدرنالین و هیجان به عشق این تفریحات به صحرا می روند، این تفریحات به محیط شکننده کویرها آسیب می رساند. در واقع رانندگی در بیابان های شنی علاوه بر تولید صدا و آلودگی، به گیاهان محیط زیست آسیب می رساند و حیات وحش را می ترساند. در این میان بذر گیاهانی که در بیرونی ترین لایه ماسه منتظر باران بوده اند پراکنده شده و از بین می روند. فقط مسیرهای پیاده روی کم خطر باید روی شن های صحرا چیده شوند.

4. مراقب مصرف انرژی باشید

هنگام اقامت در مراکز تفریحی مانند هتل ها و سوئیت ها، هنگام خاموش کردن چراغ های اضافی احتیاط کنید یا اگر در محیط گرم هستید، وسایل خنک کننده مانند پنکه ها و کولرها را خاموش کنید. این مشکلی است که اکثر مدیران کالج از آن شکایت دارند. این واحدها معمولاً زمانی که مسافری در ملک وجود ندارد روشن می مانند. با خاموش کردن آنها از اتلاف انرژی جلوگیری می کنید.

5. از محصولات بهداشتی سازگار با محیط زیست استفاده کنید

هنگام استحمام در خانه، به خصوص در مکان هایی که چندان پایدار نیستند و سازگار با محیط زیست نیستند، از محصولات بهداشتی طبیعی و سازگار با محیط زیست استفاده کنید. بیشتر اوقات، آبی که برای حمام استفاده می کنید می تواند وارد منابع آبی محیط شود یا برای آبیاری محصولات مورد استفاده قرار گیرد. فوم های این پاک کننده های شیمیایی زنجیره غذایی آبزیان را آلوده می کند. سپس از محصولات زیست تخریب پذیر برای شستشوی خود استفاده کنید.

از ضد آفتاب های سازگار با محیط زیست استفاده کنید

اگر می خواهید در دریا شنا کنید، از ضدآفتاب های حاوی اکسی بنزون ​​و اکتینوکسات که برای موجودات آبزی بسیار مضر هستند استفاده نکنید. این مواد اکوسیستم دریایی را آلوده می کنند و حتی ممکن است در سفید شدن گیاهان مرجانی نقش داشته باشند. به جای ضد آفتاب از کرم های معدنی استفاده کنید. علاوه بر این، ضدآفتاب هایی که حاوی اکسی بنزون ​​و اکتینوکسات هستند سرطان زا هستند و باروری را تهدید می کنند.

7. سوغاتی های بادوام بخرید

قبل از خرید جواهرات و محصولات ساخته شده از صدف یا پوست حیوانات، دو بار فکر کنید. خرید شما تولیدکنندگان را تشویق می‌کند تا از این محصولات بیشتر تولید کنند که در نهایت باعث آسیب به حیوانات می‌شود. بنابراین هنگام خرید محصول، از فروشنده بپرسید که محصول از چه چیزی ساخته شده است و اگر از حیوانات در تولید آن استفاده می شود، آن را نخرید. برخی از اقلام از شاخ حیوانات، مرجان ها یا حتی چوب های کمیاب ساخته شده اند که می توانند به حیوانات و محیط زیست آسیب برسانند و با اجتناب از خرید آنها می توانید کمک زیادی به محیط زیست و موجودات آن کنید.

8. از حیوانات برای تفریح ​​استفاده نکنید

برخی از افراد در سفرهای خود به مناطق خاصی از اسب یا قزل آلا استقبال می کنند، اما اگر بدانید که با این حیوانات رفتار خوبی نمی شود و بسیار خسته می شوند، هرگز سراغ این نوع تفریح ​​نمی روید.

با رعایت این نکات می توانید از تعطیلات خود بدون آسیب رساندن به محیط زیست لذت ببرید.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا