اجتماعی

محیط زیست چشم انتظار رییس جدید

آژانس حفاظت از محیط زیست دانمارک در حال حاضر منتظر معرفی یک سکاندار جدید است ، اما محیط خوب نیست. آتش سوزی انزلی هنوز آرام نشده و تنش آب در برخی مناطق شرایط شکننده ای ایجاد کرده است.

به گزارش یومیر ، مشکلات زیست محیطی یکی از بزرگترین چالش های جهان است ، از تغییرات آب و هوایی و گرم شدن زمین گرفته تا سیل و آتش سوزی جنگل ها. این وضعیت بیش از هر زمان دیگری توجه مردم و دولتها را به محیط زیست و اهمیت آن جلب کرده است. ایران نیز از این بحران های اقلیمی و زیست محیطی مستثنی نیست و وضعیت چندان امیدوار کننده ای نیست و این کشور با چالش های زیادی از جمله خشکسالی ، کم آبی ، فرونشست زمین ، آلودگی هوا ، گرد و غبار ، تخریب زیستگاه ، تغییر کاربری زمین ، جنگلداری و آتش سوزی مواجه است. و … داره میجنگه

چالش ها و بحران های زیست محیطی متعددی تأثیر مستقیم بر همه جنبه های اجتماعی ، اقتصادی ، فرهنگی و حتی سیاسی کشور دارد که مهمترین آنها ممکن است خشکی و تنش آبی وی خاطرنشان کرد: در ماه ها و سال های اخیر در برخی مناطق و شهرها حوادث و اعتراضاتی رخ داده است.

در حال حاضر به گفته مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب ، 304 شهر در معرض تنش آب قرار دارند که از این تعداد 101 شهر در وضعیت قرمز آبرسانی قرار دارند و به گفته عیسی کلانتری بیش از 80 درصد تالاب های کشور بدون آب هستند. یا در وضعیت بحرانی تالابهای جنوبی ، دریاچه بختگان ، تالابهای جازموریان و گاوخونی قربانیان ساخت و توسعه سدها هستند و باید در مورد مدیریت منابع آبی کشور و مشاهده حقوق زیست محیطی آب در تالابهای تشنه – اگر مرگ تدریجی باشد – بودن.

پدیده فرسایش خاک و عواقب آن مانع بزرگی بر سر راه توسعه کشور است. متأسفانه فرسایش خاک در ایران بیشتر از میانگین جهانی است ، کارشناسان میزان متوسط ​​فرسایش خاص کشور را از 16 تا 25 تن در هکتار اعلام کرده اند. هکتار در هر سال میانگین جهانی 6 تن است ، و آنچه بیشتر نگران کننده است این است که حداقل 700 سال طول می کشد تا یک اینچ خاک تشکیل شود.

فرورفتگی زمین این زنگ خطر دیگری است که کارشناسان آن را “بمب ساعتی خاموش” نامیده اند. به گفته رئیس سازمان نقشه برداری کشور ، 29 استان از 31 استان کشور در معرض رانش زمین هستند و مقامات باید در این زمینه تصمیمات اساسی اتخاذ کنند زیرا ایران نشسته و در صورت برداشت آب از سفره های زیرزمینی در عملیات چاه و اگر در مدیریت منابع آب تجدید نظر نشود و این روند متوقف نشود ، تخریب بزرگ محیطی را تجربه خواهیم کرد.

حوادث آتش جنگلها ، تالابها و … نیز از موضوعات مهمی هستند که در سالهای اخیر بیش از پیش شاهد آن بوده ایم که رئیس سازمان حفاظت محیط زیست باید به آن توجه زیادی داشته باشد. بر اساس آمار مرکز تحقیقات مجلس و سازمان جنگلها ، در 20 سال گذشته 30 هزار آتش سوزی در جنگلها و مراتع کشور رخ داده که منجر به سوختن بیش از 280 هزار هکتار جنگل و مراتع شده است. به عبارت دیگر ، ایران سالانه 14000 هکتار تنها جنگل ها و مراتع خود را در اثر آتش سوزی از دست داده است و عمیقا نگران است که بیش از 90 درصد این آتش سوزی ها ناشی از فعالیت های انسانی باشد.

علاوه بر آب ، خاک و آتشآلودگی هوا هنوز یک بحران جدی و نفس گیر است که به طور مستقیم بر سلامت افراد ، به ویژه در این شرایط کرونری تأثیر می گذارد. به گفته کارشناسان آلودگی هوا ، سالانه بیش از 41000 مرگ زودرس در کشور ایجاد می کند.

البته در گذشته تنها منابع آلاینده ها و ذرات موتور باعث آلودگی شده اند ، اما امروزه گرد و غبار ریز نیز اضافه شده است.

آلودگی هوا این محدود به یک فصل خاص نیست ، اما در فصول سرد سال ، یعنی پاییز و زمستان ، بیش از هر زمان دیگری شدت می گیرد و مشکلاتی را برای هموطنان ما ایجاد می کند. اکنون زمان زیادی برای روزهای اولیه پاییز و وقوع وارونگی دما و در نهایت آلودگی هوا در کلانشهرهای کشور باقی نمانده است.

علاوه بر چالش های فوق ، محیط زیست ایران از کمبود نیروی کار ، ضعف ها و سوء مدیریت ، شکاف های قانونی و کسری بودجه و … رنج می برد و حل آنها نیازمند عزم ملی و همکاری است. حفاظت از محیط زیست به عنوان امانت الهی یک موضوع محوری و جامع است و ما باید به دنبال حل بحران ها و چالش های موجود در محیط زیست در زمینه حفاظت در برابر افراط گرایان و افراد سودجو و برخورد با متخلفان باشیم و انتظار می رود دولت سیزدهم برای معرفی سریعتر اقدام کند. معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تا رئیس جدید سازمان بتواند در اسرع وقت مسئولیت را بر عهده بگیرد و برنامه های بلند و کوتاه داشته باشد. زمان مناسبی را برای رسیدگی به چالش های پیش رو ، به ویژه خشکسالی ، و دیگر مسائل اساسی زیست محیطی تعیین کنید.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا