عمومی

ظرفیت‌های مغفول خراسان شمالی/ وظیفه دولت بعدی برای رفع محرومیت ها – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

خبرگزاری بیشتر؛ گروه استانها: خراسان شمالی استانی با تقریباً یک میلیون نفر جمعیت در شمال شرقی کشور است و دارای 8 شهر است. این استان اقوام مختلف کرد ، ترک ، فارس و ترکمن دارد و همین امر باعث گسترش فرهنگ و هنر در شمال خراسان شده است.

از طرف دیگر ، خراسان شمالی با ترکمنستان هم مرز است و می تواند توانایی های اقتصادی مناسبی را فعال کند که اکنون مورد بی توجهی قرار گرفته اند.

وی در سفر رهبر عالی انقلاب در خراسان شمالی در سال 1391 ، که کارشناسان آن را یکی از دلایل تحول زیرساخت ها در استان می دانند ، وی سه حوزه کشاورزی ، صنعت و گردشگری را به عنوان اصلی ترین نیروهای محرک شمال معرفی کرد خراسان. و معتقد بود که در صورت استفاده از این پتانسیل ها ، خراسان شمالی می تواند در میان 10 استان برتر کشور باشد.

حدود یک دهه پس از اعلام پیشرفت مقام معظم رهبری در خراسان شمالی ، این استان نتوانسته است خود را در مسیر توسعه تعریف کند و هنوز درگیر مشکلات کوچک و بزرگ در سطح استان است ، بنابراین خراسان شمالی در میان مردم و مسئولان به استان Fruitless مشهور شده است.

در سال جدید ، برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد مسئولان کابینه سیزدهم ، ما می خواهیم افرادی که در این زمینه معرفی شده اند به این استان سفر کنند تا جوانب مثبت و منفی را بررسی کنند و برای حل مشکلات راه حل پیدا کنند ، بنابراین برخی از آنها را نام می بریم از آنها

مرحله دوم پتروشیمی خراسان هنوز در انتظار تصمیم مقام رسمی است

یکی از مهمترین انتخابات که روی زمین افتاد و هیچ قدمی برای اجرای آن برداشته نشد ، مرحله دوم پتروشیمی خراسان است که در سال 1994 توسط رئیس جمهور تجدید نظر شد ، اما پس از آن مردم هیچ حرکتی برای تحقق این برجام مشاهده نکردند.

با تغییر مجلس ، نمایندگان فعلی به همراه استاندار خراسان شمالی پیگیری های زیادی را برای شروع فاز دوم پتروشیمی خراسان انجام داده اند و سرانجام اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در این باره گفت: تکمیل پتروشیمی ها برای مردم خراسان شمالی درست است و دولت با کمک نمایندگان مردم همه کار را برای انجام پروژه های توسعه و رفع محرومیت انجام می دهد..

اکنون که بیش از دو دهه از اجرای فاز اول پتروشیمی خراسان می گذرد ، نیاز به نوآوری ، بهینه سازی ، تعمیر و تعمیر و به عبارت دیگر آغاز فاز دوم پتروشیمی بیشتر نمایان می شود. زیرا در هفته های اخیر ، پتروشیمی خراسان دچار صدمات و تصادفاتی شده است که نشان می دهد اجرای فاز دوم از اهمیت بیشتری برخوردار است.

به نظر می رسد مرحله دوم پتروشیمی خراسان که توسط بسیاری از کارشناسان تأیید شده است ، یکی از خواسته های اساسی مردم دولت آینده است. سال آینده وزیر نفت می تواند با اجرای این طرح گام مهمی در جهت ایجاد اشتغال برای مردم خراسان بردارد.

تعیین بازدید از پتروشیمی های خراسان و سایر صنایع بزرگ خراسان شمالی که هر یک از آنها نقش بسزایی در تولید کشور دارند ، قطعاً یکی از وزرای مربوطه است. اکنون مردم خراسان شمالی می خواهند وزیر آینده صنعت یا صنعت ، معدن و تجارت از این استان نوروز بازدید کند تا با ظرفیت این منطقه بیشتر آشنا شود.

معادن شمال خراسان؛ یک ظرفیت عظیم اما مهجور

سایر موارد صنعت و معدن در خراسان شمالی که یکی از پتانسیل های این استان محسوب می شود ، معدن آلبلاغ اسفراین است. این مین سالها متروک شده بود و مردم منطقه آن را به طور غیرقانونی و بدون رعایت هیچ گونه اقدامات ایمنی خارج کردند.

طبق مشاهدات ، جمعیت منطقه پس از استخراج مواد معدنی حاوی روی و سرب ، آنها را به دلالان در دامنه کوه فروختند و دلالان مواد را به کارخانه های سایر استانها بردند. پس از نبردهای فراوان ، تحقیقات ، حفاظت و بهره برداری از معدن آلباق اسفراین به ایمیدرو تحویل داده شد ، اما این شرکت در انجام تعهدات خود بسیار کمبود داشت.

مقامات خراسان شمالی بارها از عدم رعایت تعهدات ایمیدرو شکایت داشتند ، اما سرانجام به دنبال حادثه تیراندازی در معدن و مرگ یک نفر ، پلیس استان منطقه را پاکسازی و به یک شرکت امنیتی تحویل داد.

علاوه بر معدن آلابلاغ که ظرفیت معدنی زیادی برای خراسان شمالی ، به ویژه اسفرای دارد و می تواند اشتغال زیادی ایجاد کند ، معادن دیگری نیز در خراسان شمالی وجود دارد که هر کدام از آنها ظرفیت درآمدزایی برای این استان دارند. .

27 ماده معدنی در خراسان شمالی یافت می شود ، اما به طور کلی از آنها به درستی استفاده نمی شود. به گفته مهدی سجادی ، کارشناس معدن در خراسان شمالی ، معادنی در شهرک گرمه وجود دارد که بیشتر به دلیل نوسانات ارزی تعطیل هستند زیرا سرمایه گذاران صلاحیت خرید ماشین آلات لازم را ندارند..

وی گفت: معادن کوچک و بزرگ دیگری نیز در استان وجود دارد که نیاز به حمایت از بخش خصوصی و صنایع بزرگ در استان دارند. مدیران عامل شرکت های بزرگ استان در این زمینه مسئولیت دارند ، اما وظایف خود را انجام نمی دهند.

به این ترتیب معادن شمال خراسان نیز از جمله ظرفیت های اساسی این استان است که در صورت ورود هوشمندانه مسئولان می تواند به منبع درآمد پایدار مردم تبدیل شود. مردم خراسان شمالی ، به ویژه مردم اسفرای که در حوالی معدن آلاباغ زندگی می کنند ، امیدوارند که در دولت بعدی وزارت صنعت ، معدن و تجارت نگاه ویژه ای به این منطقه داشته باشد تا این نعمت خدادادی بر سر سفره مردم آشکار شود.

اقدامات ویژه ابتدا باید کاملاً از وضعیت موجود آگاه باشد ، بنابراین مسئولان دولت آینده باید در تورهای نوروزی خود به خراسان شمالی بیایند و با شرایط فعلی بیشتر آشنا شوند.

عدم وجود صنایع تبدیلی در کشاورزی خراسان شمالی

حوزه دیگری که رهبر معظم انقلاب در سفر به خراسان شمالی بر آن تأکید کردند ، کشاورزی بود. نوردخراسان به دلیل مجاورت با نوار شمالی کشور و جنگل های گلستان از ظرفیت کشاورزی ویژه ای برخوردار است. همچنین قسمت جنوبی استان که قصد فرود دارد ظرفیت جدیدی را فراهم می کند. انگور ، پنبه ، زعفران ، گیاهان دارویی و حبوبات از مهمترین محصولات خراسان شمالی است که هر استان می تواند به یک میله تبدیل شود.

عمده ترین مشکل نوردخراسان در کشاورزی را می توان خام فروشی دانست ، بنابراین استان در صنایع تبدیلی بسیار ضعیف است و این بدان معنی است که علاوه بر صنعت ، کشاورزی استان نیز ضعیف است. در حالی که رهبر معظم انقلاب این دو حوزه را دارای ظرفیت بالایی در خراسان شمالی می دانستند ، اما هیچ اقدامی در رابطه با اتصال کشاورزی و محصولات آن با صنعت صورت نگرفته است.

بنابراین خراسان شمالی یکی از استانهای پیشرو در فروش مواد اولیه است و ارزش افزوده محصولات قطعاً به استانهای اطراف می رود. این مشکل در دامداری نیز وجود دارد و سالانه 200000 حیوان با حیوانات اهلی سبک استان را ترک می کنند. خراسان شمالی حتی در ذبح این دام با مشکلات جدی روبرو است و کشتارگاه صنعتی و مجهزی ندارد که بتواند این مقدار دام را ذبح کند.

به این ترتیب حیوانات زنده از خراسان شمالی خارج می شوند و پس از ذبح و بسته بندی با قیمتی دو یا سه برابر بیشتر به جمعیت خراسان شمالی می رسند. بنابراین خراسان شمالی یکی از گرانترین استانهای کشور است. این موضوع توسط محمدعلی شجاعی ، استاندار خراسان شمالی برجسته شده است به واردات اشاره دارد 80 وی درصد کالاهای مورد نیاز استان را بیان کرد: اجاره و سود مدیر میانی باعث می شود قیمت کالاها در خراسان شمالی بالاتر از سایر مناطق کشور باشد و این امری طبیعی است و در این زمینه کاری نمی توان کرد..

با توجه به همجواری خراسان شمالی با شهر مشهد ، بدیهی است که برخی از این هزینه ها توجیه پذیر نیست ، به نظر می رسد مسئولان باید علت آن را پیدا کنند و آن را درمان کنند.

گرانی کالاها ، نبود صنایع تبدیلی و کشاورزی غیراستاندارد و مدرن در خراسان شمالی ، وزیران آینده اقتصاد ، جهاد کشاورزی و صنعت را ملزم به اقدام مشترک برای بهبود اوضاع خراسان شمالی می کنند ، زیرا به گفته مقام معظم رهبری خراسان شمالی باید یکی از بزرگترین استانهای اقتصادی باشد ، در حالی که این استان اکنون در شاخص های کلی قرار دارد ، در آخرین ردیف ها قرار گرفته است.

اگر این وزرا به خراسان شمالی سفر کنند ، مطمئناً با ظرفیت های بی شماری دیگر در این استان روبرو خواهند شد. ظرفیت هایی که نه تنها برای استان بلکه برای کل کشور به درستی قابل ارزیابی است.

20 میلیون مسافری که از استان بهره ای نمی برند

سومین محوری که آیت الله خامنه ای در سفر خود به خراسان شمالی برجسته کرد ، بخش گردشگری در این استان بود. خراسان شمالی سالانه میزبان بیش از 20 میلیون مسافر است که از خراسان شمالی برای حضور در مشهد مقدس عبور می کنند ، اما عدم معرفی مکان های زیبا و جذاب ، نبود زیرساخت ها مانند هتل ها و نبود مکان کافی برای اسکان مسافران باعث شده است این ظرفیت واقعی نیست

سفر به حرم مطهر امام رضا (ع) که از نوار شمالی کشور وارد خراسان شمالی می شود و از نیمی از شهرهای خراسان شمالی عبور می کند ، فرصت خوبی را برای کسب درآمد مناسب به این استان می دهد اما این ظرفیت تاکنون مورد غفلت واقع شده است.

خراسان شمالی دیدنی های طبیعی و تاریخی بسیاری دارد. باش قارداش و مجموعه بابا امان ، واقع در حدود. 5 کیلومتری بجنورد ، همیشه می تواند مکانی مناسب برای استراحت و تفریح ​​مسافران باشد. این دو پارک موضوعی که با جریان آب فراوان نمایش داده می شوند ، مکان زیبایی را فراهم می کنند.

روستاهای زیبای خراسان شمالی ظرفیت دیگری است که با معرفی آنها به مسافران می توان امید زیادی به تغییر در منطقه گردشگری خراسان شمالی داشت. روستاهایی مانند روئین ، استارخی و اسفیدان که هر کدام جاذبه های خاص خود را دارند ، از جمله این محله ها هستند.

از طرف دیگر ، مجموعه های تاریخی مانند ارگ تاریخی بلقی ، موزه مفخم ، قلعه جلال الدین گرمه و معبد اسپاخو با پیشینه تاریخی مکان مناسبی را برای بازدید مسافران فراهم می کند ؛ اما همه این اقدامات به شرطی که وزارت گردشگری دولت پیش رو طرحی ویژه برای این استان در نظر بگیرد ، اتخاذ خواهد شد.

وزیر آینده دولت در زمینه صنایع دستی ، میراث فرهنگی و گردشگری قرار بود طی سفری به نوردخراسان بیاید تا علاوه بر آشنایی با مناطق گردشگری استان ، با صنایع دستی ویژه این منطقه نیز آشنا شود. کاردستی هایی مانند فرش دوتایی دویدوخ که در جهان بی نظیر است و تنها با سفر به خراسان شمالی و بازدید دقیق از آن قابل تشخیص است.

به طور کلی ، خراسان شمالی دارای پتانسیل های کوچک و بزرگی در زمینه های کشاورزی ، صنعت و گردشگری است که با کمی توجه خاص می تواند استان را متحول کند ؛ در واقع ، لازم است که دولت بعدی از رهبر معظم انقلاب در مورد پیشرفت خراسان شمالی دستور بگیرد و برای اجرای آن تلاش زیادی کند.

مردم خراسان شمالی می خواهند وزرای دولت آینده برای بازدید از ظرفیت ها از خراسان شمالی بازدید كنند. درخواستی که در صورت اجرا می تواند زمینه ساز توسعه استان شود.

دکمه بازگشت به بالا