عمومی

جشنی برای زرشک / ایجاد شهرک برای یاقوت های سرخ خراسان جنوبی – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

خبرگزاری آنلاین ، گروه استان ها: در روزهای برداشت یاقوت سرخ، خون دوباره در خراسان جنوبی جاری می شود و رتبه اول تولید زرشک کشور برای بزرگ ترین جشنواره زرشک آماده می شود.

برگزاری جشنواره ای به نام یاقوت سرخ خراسان جنوبی بهانه ای شد تا بار دیگر دغدغه زرشک کاران استان را بشنویم و صدای آنها باشیم.

نگرانی تولیدکنندگان زرشک

فضلی زرشک کار آرین شهر در گفتگو با آنلاین، قیمت زرشک آسیاب شده در بازار را نسبت به تورم و قیمت تمام شده تولید محصول پایین می داند و می گوید: با وجود اینکه قیمت زرشک از 80 هزار تومان به بالا رفته است. 100، 110 هزار تومان یا بیشتر، اما در مقایسه با تورم و هزینه های تولید، این قیمت با تقاضای کشاورزان مطابقت ندارد و دلالان بازار نیز زرشک را با قیمت بسیار پایین خریداری می کنند.

می افزاید: زرشک تازه امسال به زودی برداشت می شود و امیدواریم امسال قیمت خرید منصفانه باشد.

وی باز هم از آرایشگاه های رها شده در انبار می گوید و ادامه می دهد: تولید استان بالاست و بازار همچنان کشش این میزان تولید را ندارد.

وی ادامه می دهد: برای فروش و بازاریابی محصول زرشک و همچنین فرآوری آن نیازمند اقدامات ویژه تری هستیم.

ضیافت زرشک/ ایجاد آبادی یاقوت سرخ در خراسان جنوبی

از دیگر اظهارات زرشک استان، کار این محصول مفید دوباره به عرصه فرآوری خود باز می گردد و آن طور که «محمد آبدار» می گوید: کشاورزان انبار یا سردخانه و سالن مناسبی برای نگهداری زرشک در روزهای برداشت ندارند. بنابراین دلالان و دلالان بازار دست به کار می شوند و این محصول را با قیمت پایین می خرند و فقط برگ زرشک به دست زرشک کاران می افتد.

او می گوید وعده های مسئولان برای خام فروشی زرشک و تنها فرآوری آن به تهیه آب زرشک بازمی گردد.

آبدار خواستار اقدامات ویژه تری برای معرفی زرشک و فواید آن است و امیدوار است جشنواره زرشک در این زمینه کمک شایانی کند.

وی از کاهش چشمگیر صادرات این محصول، حمله آفات و هزینه های بالای تولید زرشک می گوید و می افزاید: در کرونا خسارت زیادی به زرشک کاران وارد شد و در روزهای برداشت باید تامین شود. کمک ویژه به زرشک‌کاران برای نگهداری از این محصول و ارائه تسهیلات ارزان قیمت برای احداث سایت بهداشتی زرشک باید کمک ویژه‌ای به زرشک‌کاران شود.

خرید توافقی

مدیرعامل سازمان تعاون روستایی خراسان جنوبی با اشاره به فعالیت مثمر ثمر تشکل های کشاورزی برای خرید زرشک و با اشاره به خرید توافقی این محصول به آنلاین می گوید: بازار زرشک در حال حاضر وضعیت خوبی دارد و زرشک در بالاترین سطح خریداری می شود. بازار موجود قیمت بسته به کیفیت آن

رضوی برگزاری جشنواره زرشک را اقدامی مناسب برای معرفی این محصول می داند و می افزاید: تعاونی کشاورز برای کمک به زرشک کاران خرید توافقی زرشک در زمان برداشت انجام می دهد.

ضیافت زرشک/ ایجاد آبادی یاقوت سرخ در خراسان جنوبی

شهر زرشکی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی در گفتگو با آنلاین با اشاره به برگزاری جشنواره ملی زرشک در آنلاین امسال از انتخاب شهرستان تخصصی زرشک می گوید و می افزاید: در حاشیه این جشنواره برنامه های متنوعی در نظر گرفته شده است. از جمله جشنواره فرهنگسرا، همایش علمی، ستاره تاپ زرشک، نمایشگاه های مرتبط و دانش بنیان، تورهای گردشگری، رویداد شعر زرشک و ترشی شهر تخصصی زرشک با حضور مسئولان کشوری برگزار می شود.

مهدی جعفری افزایش تقاضا و قیمت محصول زرشک، کمک به معیشت کشاورزان، ایجاد نگرانی مسئولان برای حمایت از این محصول ارزشمند را از جمله اهداف برگزاری جشنواره ملی زرشک در خراسان جنوبی عنوان کرد و افزود: معرفی زرشک به ایرانیان و… کمک همه دنیا به فروش عمده محصولات زرشک، افزایش قیمت فروش با افزایش تقاضا، ایجاد نشاط و امید در بین زرشک‌کاران، ایجاد نگرانی در بین مسئولان استان برای حمایت از زرشک‌کاران و تاکید بر نقش هویتی زرشک در معرفی جنوب. خراسان از دیگر اهداف جشنواره است که در سطح ملی به دنبال آن هستیم.

وی با بیان اینکه یکی دیگر از برنامه های پیش بینی شده ارائه محصول زرشک خراسان جنوبی در حاشیه مسابقات جام جهانی قطر در قالب نمایشگاه است، تصریح می کند: یکی از مطالبات و پیشنهادات مهم ثبت پانزدهم مهرماه به عنوان روز ملی زرشک است. در تقویم رسمی کشور است

به گفته وی جشنواره برداشت توت سیاه از 30 تا 5 مهرماه امسال در شهرستان های زیرکوه، قائنات، سربیشه، مدهیم و بیرجند و جشنواره ملی شاه توت 6 مهرماه برگزار می شود.

ضیافت زرشک/ ایجاد آبادی یاقوت سرخ در خراسان جنوبی

تولید 22 هزار تن زرشک

معاون امور باغبانی و زراعی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی نیز در گفتگو با آنلاین در خصوص جشنواره زرشک و اهداف برگزاری این جشنواره با توجه به معرفی آن و اقدامات برای فرآوری تولید 82 هزار تن زرشک تازه یا 22 هزار تن. تن زرشک خشک در استان خبر. می دهد و می افزاید: 38 هزار خانوار در استان زرشک می کارند.

به گفته محمدحسین اکبری در سال های اخیر اقدامات مناسبی برای فرآوری این محصول انجام شده و هشت واحد فرآوری در استان داریم.

وی تعداد مراکز بهداشتی درمانی زرشک را 800 مرکز دارای مجوز ذکر می کند و می افزاید: سطح زیر کشت این محصول حدود 20 هزار هکتار است.

اهداف جشنواره

فرماندار زیرکوه همچنین با اشاره به اینکه برگزاری جشنواره ملی زرشک به کاهش دست یاقوت‌بازان کمک می‌کند و زرشک جایگاه واقعی خود را پیدا می‌کند، افزود: برگزاری جشنواره به کشاورزان کمک می‌کند تا آرامش خاطر را در بحث حل کنند. قیمت ها و حمایت های دولتی زیرا حدود 82 درصد از جمعیت شهرستان زیرکوه به دامداری و کشاورزی اشتغال دارند.

محمد غیرتی مرغوب ترین زرشک استان و کشور را متعلق به زیرکوه می داند و می افزاید: حدود 3000 و 500 هکتار از اراضی باغی شهرستان زیرکوه زیرکشت می شود و روستای افین زیرکوه به عنوان تولید کننده این محصول شناخته می شود. زرشک

وی با اشاره به اینکه جشنواره ملی تمشک برای اولین بار در خراسان جنوبی برگزار می شود، ادامه می دهد: مقرر شد افتتاحیه این جشنواره 30 مهرماه در شهرستان زیرکوه با حضور مسئولان کشوری و استانی برگزار شود. .

وی اهداف برگزاری جشنواره زرشک را تبلیغات و بازاریابی می داند و می افزاید: با توجه به اینکه قیمت زرشک ثابت نبوده و متناسب با تورم افزایش نیافته است، امید است برگزاری جشنواره ملی زرشک موجب کوتاهی دلالان شود. ‘ دست ها. .

ضیافت زرشک/ ایجاد آبادی یاقوت سرخ در خراسان جنوبی

به گفته وی، با برگزاری این جشنواره، زرشک جایگاه مناسب خود را پیدا می کند و کشاورزان در بحث تعیین قیمت و حمایت دولت از خرید تضمینی آرامش خاطر پیدا می کنند چرا که نگهداری زرشک در منطقه کاری سخت و پرهزینه است. دراز مدت از دست خواهد رفت..

وی ادامه داد: حضور مسئولان عالی رتبه در جشنواره ملی زرشک می تواند به جلب افکار عمومی و توجه به یاقوت سرخ کمک شایانی کند و از تولیدکنندگان و کارخانجات مطرح مواد غذایی در کشور برای فروش بیشتر این محصول دعوت به عمل می آید تا در جشنواره شرکت کنند. در چرخه تولید و استفاده از پردازش

فرماندار زیرکوه با تاکید بر لزوم توجه شرکت های دانش بنیان به محصول زرشک، گفت: شرکت های دانش بنیان برای فرآوری محصول زرشک را مورد توجه قرار دهند تا از خام فروشی آن جلوگیری شود.

وی در خصوص مشکلات زرشک‌کاران نیز می‌افزاید: متاسفانه کارخانه خشک‌کن زرشک در شهرستان به میزان نیاز وجود ندارد و نبود سردخانه و کارخانه فرآوری زرشک، هجوم آفات گیاهی و توقف صادرات زرشک برنج است. بین دیگران. مشکلات دیگر برای پرورش دهندگان زرشک

خراسان جنوبی رتبه اول کشت و تولید زرشک را در ایران دارد و نبود خطوط و سالن های خشک کن زرشک، ناشناخته بودن این محصول، ضعف در فرآوری و بازاریابی و وجود دلالان بی شمار در این بازار از جمله این موارد است. مشکلاتی که 38000 کشاورز با آن روبرو هستند. زرشک مانع کار شده است و امید است با برگزاری چنین جشنواره ای برای یاقوت سرخ کویر قدمی برداشته شود.

دکمه بازگشت به بالا