اقتصادی

سیستم ترمز خودرو چگونه کار می ‎کند؟

سیستم ترمز خودرو یکی از مهم‌ترین آیتم‌های سیستم ایمنی خودرو محسوب می‌شود؛ در گذشته تصور می‌شد سیستم ترمز تأثیر آن‌چنانی در کاربرد و کیفیت یک خودرو ندارد اما حال این دیدگاه تغییر کرده و سازندگان خودروها حتی خودروهای مسابقه‌ای تمرکز و وقت بسیاری بر روی طراحی و ساخت آن می‌گذارند.

شما از سیستم ترمز چه می دانید؟

یک پدال را فشار می‌دهید و ماشین شما متوقف می‌شود، اما چگونه؟ مکانیسم‌های کنترل ترمز یک وسیله نقلیه در این مقاله به طور ساده توضیح داده شده‌اند.

بیشترین درکی که رانندگان از عملکرد ترمز خود دارند این است که با فشار دادن پدال ترمز ماشین کند یا متوقف می‌شود؛ اما واقعاً در اتومبیل یا کامیون شما در هنگام توقف، چه می‌گذرد؟ به نظر می رسد عمل مهم گذاشتن پا روی پدال ترمز باعث ایجاد چندین فرایندهایی می‌شود که نیروی هیدرولیک و اصطکاک را برای کاهش سرعت خودرو شما به کار می‌گیرند.

بیشتر بخوانید: یکی از وبسایت هایی که در زمینه خودرو فعالیت میکند سایت کالا یدکی است که برای کسب اطلاعات بیشتر راجع خرید لنت ترمز ماشین می‌توانید به آدرس زیر مراجعه کنید:

https://kalayadaki.com/product-category/break-pads/

کالا یدکی عرضه و پخش کننده انواع لوازم یدکی خودرو در ایران است که در چند سال گذشته محبوبیت بسیار زیادی در بین مردم کسب کرده است به دلایل زیر:

  • قیمت بسیار مناسب لوازم یدکی
  • فروش انواع لنت ترمز، لامپ خودرو و روغن موتور
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
  • پشتیبانی 24 ساعته آنلاین

 حال در ادامه این مقاله به نحوه عملکرد سیستم ترمز هیدرولیکی آورده شده که شایع‌ترین سیستم ترمز در خودروها محسوب می‌شود.

نحوه عملکرد سامانه ترمز در اتومبیل ها

ترمزهای هیدرولیک از مایعی غیر قابل تراکم (روغن ترمز) برای ایجاد نیرو استفاده می‌کنند. این ایده را به این دلیل به کار می‌گیرند که مایعات فشرده نمی‌شوند؛ بنابراین اگر سعی کنید مایعی را که درون ظرفی مهر و موم شده است فشرده کنید، از هر طرفِ ظرف که بتواند خارج می‌شود و به دنبال مکانی برای فرار است.

فشردن بطری پلاستیکی‌ای پر از آب را تصور کنید. اگر درپوش برداشته شود، آب از قسمت خروجی بالا شلیک می‌شود. اگر درپوش محکم بسته شده باشد از آنجایی که آب فشرده نمی‌شود؛ فشار هیدرولیکی مانع فشرده شدن بطری می‌شود. اگر درپوش را شل بگذارید و بطری را کاملاً فشار دهید، فشار هیدرولیکی باعث انفجار درپوش و جدا شدن آن از روی بطری می‌شود.

بنابراین وقتی روی پدال ترمز پا می‌گذارید و فشار می‌دهید، در واقع کل سیستم ترمز را فشار می‌دهید و آن را به کار می‌اندازید.

نحوه اتصال پدال ترمز به سیلندر

پدال ترمز شما به صورت مکانیکی، معمولاً از طریق یک میله فلزی، به دستگاهی به نام سیلندر اصلی متصل می‌شود. سیلندر اصلی یک محفظه مهر و موم شده و پر از روغن ترمز است که نوعی روغن هیدرولیک محسوب می‌شود. خطوط قرمز سیلندر اصلی را به شیر ترکیب وسیله نقلیه شما متصل می‌کنند. این خطوط قرمز مسیرهایی هستند که روغن ترمز از طریق آن‌ها جریان می‌یابد.

وقتی پدال ترمز را فشار می‌دهید، میله فلزی متصل به آن بر روی پیستونی در داخل سیلندر اصلی عمل می‌کند. این پیستون روغن ترمز را در داخل سیلندر اصلی فشرده می‌کند که باعث ایجاد فشار در سیستم ترمز می‌شود. این فشار از طریق خطوط قرمز منتقل می‌شود و نیروی لازم برای کار ترمزهای خودرو را تأمین می‌کند. نیروی بیشتر پدال به معنای فشار بیشتر است که آن نیز به معنای توقف بیشتر است.

وقتی پدال ترمز را رها می‌کنید، عملکرد فنر پیستون را در سیلندر اصلی را متوقف می‌کند و آن را به حالت استراحت بازمی‌گرداند و مایعات سیستم را از حالت فشرده خارج می‌کند. این اتفاق باعث کاهش فشار در سیستم می‌شود و باعث می‌شود ترمزهای هر چرخ آزاد شود.

سیستم ترمز در قسمت چرخ ها

پشت هر چرخ خودروی شما یک قطعه از سیستم ترمز به نام کولیس دیسک قرار دارد که شبیه یک گیره بزرگ است. کولیس‌های دیسک هنگام اعمال فشار، از طریق روغن ترمز و خطوط قرمز، نوعی نیروی به هم فشردگی را ایجاد می‌کنند. این عمل به هم فشرده شدن است که لنت‌های ترمز را به سمت دیسک روتور سوق می‌دهد و اصطکاک لازم برای کند یا متوقف کردن وسیله نقلیه شما را ایجاد می‌کند.

بیشتر بدانید: نحوه عملکرد سیستم ترمز خودرو و انواع آن

به طور خلاصه، وقتی پدال ترمز را فشار می‌دهید، افزایش فشار هیدرولیک ناشی از آن (از طریق روغن ترمز در خطوط قرمز) به کولیس دیسک منتقل می‌شود. این عمل باعث می شود که کولیس‌ها جمع و فشرده شوند که باعث ایجاد اصطکاک و توقف خودرو شما می‌شود.

برخی از وسایل نقلیه و به ویژه خودروهای قدیمی، ممکن است به جای کولیس دیسک از درام ترمز استفاده کنند. اگرچه درام و کولیس دیسک متفاوت هستند، اما هر دو وظیفه یکسانی دارند: تبدیل فشار هیدرولیکی به اصطکاک متوقف کننده خودرو.

تاکنون یاد گرفتید که پا زدن روی پدال ترمز وسیله نقلیه شما باعث ایجاد فشار هیدرولیکی می‌شود. همچنین می دانید که این فشار ترمز از طریق یک سیستم مهر و موم شده از خطوط قرمز منتقل می‌شود که در هر چرخ بر روی یک کولیس دیسک (در برخی موارد، یک درام) عمل می‌کند. سرانجام، ما می‌دانیم که کولیس دیسک وظیفه تبدیل آن نیروی هیدرولیکی را به اصطکاک مورد نیاز برای متوقف کردن وسیله نقلیه شما دارد.

مرحله آخر سیستم توقف و کاهش سرعت خودرو

در پایان بازی فشار هیدرولیکی به انرژی جنبشی ختم می‌شود. انرژی جنبشی در اثر اصطکاک ایجاد می شود و اصطکاک همان چیزی است که در واقع خودرو را متوقف می‌کند. هر چهار چرخ اتومبیل شما به دیسک روتور مجهز هستند. دیسک روتور به چرخ متصل شده و با چرخ می‌چرخد.

بنابراین هنگامی که سرعت دیسک روتور کند می‌شود، سرعت چرخ نیز کاهش می‌یابد تا جایی که متوقف می‌شود.

اگر بخواهیم همه مطالبی که گفته شد را جمع کنیم و به طور خلاصه نحوه کارکرد ترمزهای خودرو را بیان کنیم: رانندگان با فشار دادن پدال ترمز فشار هیدرولیکی تولید می‌کنند و این فشار به کولیس دیسک در هر چرخ می رسد، محلی برای هدایت نیروی اصطکاک چرخشی سطح فولادی (دیسک‌های روتور) که به هر چرخ متصل است. اصطکاک حاصل همان چیزی است که سرعت ماشین یا کامیون شما را کاهش داده و گاها آن را متوقف می‌کند.

نکته مهم: حتما در حین خرید لنت ترمز به برند و کیفیت لنت توجه کنید یا همان طور که گفتیم از فروشگاه معتبری مانند «کالا یدکی» برای خرید لنت ترمز و انواع لوازم یدکی خود استفاده کنید.

bucknell.edu

دکمه بازگشت به بالا