اقتصادی

آیا واردات خودرو می‌تواند تاثیری در بازار داخلی بگذارد؟

نایب رئیس کمیسیون صنعت و معدن مجلس شورای اسلامی تاثیر واردات خودرو بر بازار داخلی را ناشی از عوامل متعددی دانست و گفت: سقف ارزش ارزی تعیین شده برای واردات خودرو به گونه ای است که نمی تواند تاثیر محسوسی بر واردات خودرو داشته باشد. بازار، البته بی‌تأثیر نخواهد بود.

علی اکبر کریمی در گفت وگو با یومیر، با اشاره به مقررات دولتی در زمینه واردات خودرو و تاثیر واردات بر بازار داخلی، اظهار کرد: تاثیر واردات خودرو بر بازار داخلی به عوامل متعددی از جمله میزان خودروها بستگی دارد. واردات و چند نوع خودرو وارداتی نسبت به خودروهای داخلی عجیب است; اگر مثلاً اگر خودرویی وارد شود که معادل داخلی مشابهی نداشته باشد، طبیعتا رقابت معنایی نخواهد داشت.

وی با اشاره به ماده 4 قانون تنظیم مقررات صنعت خودرو تصریح کرد: یکی از شرایط واردات این است که خودروهای مورد استفاده عموم وارد شوند. با این وضعیت فرض بر این است که خودروی وارداتی می تواند از نظر کیفیت و قیمت در کنار خودروهای تولید داخل قابل رقابت باشد. در نهایت، مقدار واردات بستگی به استقبال متقاضیان واردات و همچنین استقبال مصرف کنندگان خواهد داشت. که می توان در مورد تاثیرات واردات صحبت کرد.در مورد بازار خودرو داخلی قضاوت کرد.

نایب رئیس کمیسیون صنعت و معدن شورای اسلامی ادامه داد: قانون مصوب مجلس اجازه واردات خودرو را به مدت پنج سال با رعایت شرایط داده است. او همچنین در نظر گرفت که این یک میلیارد دلار چقدر سهم بازار را تشکیل می دهد. به عنوان مثال اگر ارزش بازار خودروی داخلی 10 میلیارد دلار باشد، میزان واردات 10 درصد آن خواهد بود. باید بررسی شود که این 10 درصد چقدر می تواند در بازار داخلی تلاطم ایجاد کند و تاثیرگذار باشد.

کریمی تصریح کرد: با توجه به سقف ارزش ارزی واردات خودرو به نظر می رسد واردات خودرو نمی تواند تاثیر محسوسی در بازار داشته باشد البته قطعا بی تاثیر نخواهد بود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: پس از ثبت سفارش، افرادی که خودرو وارد کرده اند، می توانند به سرعت آن را وارد کشور کنند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا