عمومی

تاثیر ناچیز واردات بر قیمت برنج داخلی

با توجه به پایگاه اطلاع رسانی یومیر ،

محمدرضا کلامی با اشاره به اینکه بر اساس گزارش سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان ، اکنون که در فصل برداشت داخلی هستیم ، افزایش قیمت برنج داخلی حدود یک درصد نسبت به سال گذشته بوده است ، افزود: ارز مرجع برای واردات برنج از برنج دولتی به ارز نیمایی قیمت این کالا را در سبد زندگی مردم به روشی غیرمتعارف بالا می برد که خوشبختانه این اتفاق نیفتاد و قیمت برنج در بازار نشان داد که درآمد هر. سرانه می تواند مهار افزایش قیمت کالاها باشد. بخشی از آن در داخل کشور تولید می شود و بخشی دیگر از خارج از کشور وارد می شود.

دبیر ستاد تنظیم بازار در مورد تغییر نرخ ارز مرجع واردات مرجع برنج گفت: بسیاری از اقتصاددانان معتقد بودند که باید یک نرخ ارز واحد ایجاد شود و یک ارز یارانه ای حذف شود که این پاسخ خوبی برای کالاهایی مانند شکر و گوشت قرمز است.

وی افزود: هنگامی که گوشت قرمز با ارز 4200 تومانی عرضه می شد ، یک صف ایجاد می شد و قسمت زیادی از مردم گوشت یارانه ای دریافت نمی کردند زیرا واردات نیاز گوشت یارانه ای را برآورده نمی کرد اما حذف این محصول منجر به افزایش تولید داخلی و گوشت متعادل. قرمز شده و از رشد سریع قیمت این محصول جلوگیری کرد.

کلامی افزود: وقتی کالایی از گروه یک به گروه دو منتقل می شود ، به این معنی است که ارز نیما باید ملاک واردات آن باشد و در صورت نوسان ارز نیما ، قیمت تمام شده نوسان خواهد داشت و دولت نمی تواند قیمت آن کالا را هر کدام اعلام کند. روز براساس قیمت های متغیر ” زیرا این امر منجر به بروز مشکلات در تحویل کالا و کالا در شبکه توزیع خواهد شد.

سرپرست معاونت بازرگانی داخلی وزارت صنعت ، معدن و تجارت در مورد قیمت برنج خارجی گفت: در برنج شاخص مانند برنج 1121 ، متوسط ​​قیمت آن در سراسر جهان و در بنادر جنوبی کشور حدود یک دلار است که حدود 25000 برآورد می شود تومان ” اما قیمت این محصول در بازارهای سراسر کشور حدود 19 هزار تومان است.

وی افزود: این قیمت نشان می دهد واردكنندگان اولاً برای حفظ بازار از سود خود كاسته اند و از طرف دیگر كشورهای تولید كننده برنج كه می دانند افزایش قیمت منجر به كاهش تقاضا می شود ، كالاهای خود را برای حفظ آن زیر قیمت جهانی عرضه می كنند. بازار ایران. “

کلامی افزود: مصرف کنندگان می توانند با توجه به قیمت برنج موجود در بازار ، از برنج داخلی و خارجی استفاده کنند که در مقایسه با نصف قیمت ارز قیمت مناسبی است.

دکمه بازگشت به بالا