اقتصادی

راهی جز اداره دولت به شکل هوشمند وجود ندارد

یومیر/ مرکز رئیس سازمان مدیریت استخدامی کشور گفت: راهی جز اداره هوشمندانه دولت نیست.

دکتر. میثم لطیفی 29 خردادماه در جلسه مشترک شورای توسعه مدیریت اداری و مدیریتی استان مرکزی با اشاره به اینکه یک سال از حضور دولت سیزدهم می گذرد، گفت: این بود جرقه های جدیدی را شاهد خواهیم بود و اگر ما قدردان این اعتماد مردم هستیم، برای فراتر از خود توشه ذخیره می کنیم.

وی با تاکید بر اینکه اگر قیامت برای خدا باشد شاهد برکت خواهیم بود، به سالروز دکتر دکتر اشاره کرد. شهید چمران با بیان اینکه با بررسی زندگی این شهید می بینیم که از همان ابتدا پیگیر درک درد بوده و به دنبال حق و منشا تحول بوده است. در لبنان جدی شد، ما مدیون این شهید هستیم و امیدواریم که اخلاص این شهید در وجودمان باشد.

لطیفی گفت: دولت سازی امری بسیار پیچیده است، همه ارکان دولت باید جهاد اداری را رقم بزنند، یکی از شاخصه های جهاد تلاش برای مقابله با تنبلی، زنجیر زنی و پشت میز نشینی است.

وی افزود: اگر در زندگی ساده باشیم و جهاد و ملاحظات ملی بر ملاحظات فردی مقدم باشد، قطعا اتفاق مثبتی رخ می دهد وگرنه این وضعیت که مناسب جامعه اسلامی نیست ادامه خواهد داشت. در فرهنگ، اقتصاد، سیاست و… با آنچه شهدا از ما خواسته اند فاصله داریم.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه باید دولت ایرانی اسلامی ترسیم شود و از تجربیات موفق استفاده شود، افزود: این دولت سه رکن عدالت، بهره وری و رضایت مردم دارد، عدالت باید توسط مردم تامین شود و ما مسئولان باید بدهیم. دلیل آن. . اگر عدالت حاکم شود قطعا رشد فردی، اجتماعی، دینی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی خواهد بود و در این دولت مردم اولویت دارند.

لطیفی با تاکید بر اینکه در این دوره از دولت و فعالیت سازمان اداری و استخدامی هوشمندسازی دولت مد نظر است، افزود: راهی جز مدیریت هوشمندانه دولت وجود ندارد اما امروز دولت به صورت شهودی اداره می شود.

وی بیان کرد: هنوز اطلاعات نرم کارکنان دولت و نیروی انسانی اعم از میزان انگیزه کارکنان، فرهنگ سازمانی و… را در اختیار نداریم و باید به سمت کسب این اطلاعات حرکت کنیم.

لطیفی راه حل تهیه و تدوین این اطلاعات را حرکت به سمت سامانه های جدید به صورت یکپارچه عنوان کرد و گفت: ورود اطلاعات از شهرستان ها به استان آغاز می شود و در صورت افزایش صحت اطلاعات، کارایی و توزیع بودجه به طور دقیق تری انجام می شود. و کشور با دقت بیشتری برآورد خواهد شد، ما آن را می خواهیم.

وی با بیان اینکه دولت باید به اندازه یک نماد روی تلفن همراه مردم باشد و از این طریق بتوانند تمامی خدمات را دریافت کنند، گفت: در حال حاضر 6 هزار و 300 سرویس توسط دولت ارائه می شود که برای دریافت برخی از خدمات باید فرم مورد نظر باشد. حضور داشته باشند، اما الزامی به حضور برخی از خدمات در دفاتر نیست. برخی بانک ها در رویکردهای جدید بانکداری و در راستای ارائه خدمات حضوری تعداد شعب خود را در استان ها و شهرستان ها کاهش داده اند.

رئیس سازمان استخدامی اداری کشور تصریح کرد: سازمان باید بر اساس سند برنامه ریزی خدمه مجوزها را در دستگاه های اجرایی ساماندهی کند، سعی می کنیم به این طرح عمل کنیم و باید مراقب عواقب تصمیمات باشیم.

وی گفت: دستگاه های اجرایی موظفند تا قبل از پایان خرداد فهرست پرکاربردترین خدمات خود را منتشر کنند تا بررسی لازم انجام شود و سپس وارد حوزه اطلاعاتی شود و در این راستا سازمان موظف است. برای همکاری با وزارت ارتباطات مردم در حال حرکت هستند و ظرف سه سال خدمات قابل ارائه در فضای مجازی در قالب پنجره واحد در اختیار مردم قرار می گیرد.

معاون رئیس جمهور تصریح کرد: کمیته های بهره وری در دستگاه های اجرایی موظفند کاهش بهره وری استانی خود را اعلام کنند. رشد 3.5 درصدی از بهره وری انتظار می رود. متأسفانه میانگین بهره وری در 10 سال گذشته منفی تخمین زده شده است و کاری که یک نفر در 30 سال پیش انجام می دهد، امروز توسط دو نفر در ادارات انجام می شود، این شاخص ها خطرناک هستند و باید اصلاح شوند.

وی در خصوص مجوزهای استخدامی نیز گفت: طبق سند باید جابجایی کنیم، هرچند گاهی بر اساس نیاز واحدها مجوز صادر می شود اما در وسط این مجوز استفاده می شود. در قالب یک الگو در نظر داریم این مجوزها در استان ها مورد استفاده قرار گیرد و در استان ها در صورت نیاز مجوز به شهرستان ها اعطا شود.

لطیفی افزود: در خصوص بحث جذب ایثارگران نیز وضعیت بیش از 80 هزار ایثارگر در دولت در سال گذشته تغییر کرد، این در حالی است که مجموع جذب در سال گذشته در دولت کمتر از 60 هزار نفر بود، البته برخی از دستگاه ها محدودیت بودجه یا پستی دارند. در فرآیند استخدام سعی نکنید تخصص واحدها را کاهش دهید زیرا بهره وری بسیار مهم است.

وی با بیان اینکه الگوی حاکمیت محلی در حال حاضر مبهم است، افزود: آیا لازم است هر واحد در مرکز در استان ها و شهرستان ها اداره کل داشته باشد؟ این مشکل نیاز به بررسی و اصلاح دارد و در واقع اینها سفرهایی برای بهبود ساختار اداری است.

رئیس سازمان استخدامی اداری کشور خواستار توجه به ارتباط با دانشگاه ها و شرکت های دانش بنیان شد و گفت: جوانان انقلابی و خلاقی در کشور وجود دارند که در شرکت های دانش بنیان اقدامات ارزنده ای انجام می دهند. جوانگرایی در مدیریت باید مورد توجه قرار گیرد و جوانان باید میدان داشته باشند. جوانان انقلابی، متعهد و متخصص زیادی در کشور هستند که باید از این ظرفیت استفاده کنند و در واقع به معنای ایجاد امید در جوانان برای میدان دادن به آنهاست و حضور در جمع خانواده های شهدا باید به صورت هفته نامه باشد. تنظیم رفتار فردی و اجتماعی به دنبال خواهد داشت.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا