عمومی

دلال‌ها جلوی عرضه انار را گرفتند

“هیچ کمبودی در بازار وجود ندارد و بیش از آنچه مردم می خورند انار تولید می شود. این مسئله بحث در مورد طمع سوداگران است. آنها به هیچ وجه علاقه ای به تأمین بازار داخلی ندارند و سود خود را در اولویت قرار داده اند. “اگر دلال بتواند انارها را به ازای هر کیلو 2 دلار بفروشد ، در اینجا سه ​​برابر سود کرده است.”

به گزارش یومیر ، این روزنامه دنیای اقتصاد وی نوشت: “انار از هر کیلوگرم 20000 تومان فراتر رفت. در همین حال ، یکی از اعضای هیئت مدیره اتحادیه میوه و سبزیجات خوردن انار را به عنوان راه حلی برای گرانی میوه در نظر نمی گیرد و این که ایران جزو 5 تولید کننده برتر انار است. کشاورزان می گویند انارها را با هر کیلو 5000 تومان می خرند و آن ها را با قیمت 3 یا 4 برابر قیمت در بازار می فروشند ؛ در همین زمان ، به دلیل آزادسازی قیمت کود و سم ، هزینه های تولید چندین برابر شده است. صادرات میوه که مدتی شکوفا شده است ، نادیده گرفته نمی شود. اما فعالان بازار میوه دلیل گرانی انار را کمبود نمی دانند ، اما میوه فروشان فقط انارهای مرغوب می خرند و انارهای ارزان قیمت خریدار میوه و تره بار نیستند.

برای هر باغ 5 هزار تومان یک باغ بخرید. کیلوگرم

یک کشاورز به دنیای اقتصاد گفت که انارها را فقط برای جلوگیری از خراب شدن آنها فروخته است ، در غیر این صورت قیمت دلالان خیلی پایین بود. وی که بیش از 10 سال در این زمینه کار کرده است می گوید اگر هزینه های سال قبل همان 6000 تومان بود. کیلوگرم معقول باشد. “اما کودی را که امسال چهار برابر گرانتر روی درختان انار ریختیم ، خریداری کردیم. “سپس خریدار انار را به ازای هر کیلو 5000 تومان انار خریداری می کند ، که فقط هزار تومان بیشتر از سال گذشته است!”

به گفته محمدی ، در پایان فصل برداشت قیمت نوسان کمی داشت: “وقتی فصل برداشت آغاز شد ، برخی از باغداران انارهای خود را به ازای هر کیلوگرم 3000 تومان می فروختند. شخصی مثل من تا آخر فصل محصول را روی درخت نگه داشت تا قیمت مناسبی داشته باشد ، اما پایان فصل به 7 هزار تومان رسید. “این در حالی است كه انارها با كمتر از 14000 تومان در شهرها فروخته نمی شوند.”

محمدی می گوید اگر انار به موقع از درخت جدا نشود ، از گنجشك ها تغذیه می كند و خسارت زیادی به بار می آورد: «بنابراین می توان محصول را برای مدت محدودی روی درخت نگه داشت. از طرف دیگر ، کشاورزان گزینه ذخیره انار را در سردخانه ها ندارند که می توانند در یک زمان مناسب با قیمت مناسب به بازار عرضه کنند. شرایط نقدینگی نیز فاجعه بار است و ما باید محصول را بفروشیم تا کود و سم را کنترل کنیم و نمی توانیم صبر کنیم. “به طور خلاصه ، وضعیت فقط به نفع کارگزاران است.”

میوه فروشان فقط انارهای مرغوب خریداری می کنند

رئیس انجمن میوه و تره بار در مورد افزایش قیمت انار به “دنیای اقتصاد” گفت: دلیل افزایش قیمت انار صادرات بی رویه و کمبود آن نیست. انارهای درجه یک با کیفیت بالا گران شده اند. انار میوه ای است که نمونه ها و کیفیت های مختلفی دارد و فروشندگان میوه انارهای گران قیمت را خریداری می کنند که دست آنها برای افزایش قیمت است.

اسدالله کارگر در مورد تفاوت قیمت خرید باغ و مغازه های مرکز شهر گفت: معمولاً از 10 تن میوه 3 تا 4 تن میوه مناسب برای تحویل وجود دارد و بقیه بار عملاً چند درجه است. از میوه های ضعیف و بو داده گرفته تا میوه های درجه یک.

وی در مورد اعتراض کشاورزان به پایین بودن قیمت خرید گفت: کشاورز میوه با هسته و پوست می فروشد و همانطور که گفتم بخشی از بار کل برای تحویل در بازار مناسب است. همچنین لازم به ذکر است که مصرف کننده ترجیح می دهد میوه را با دست انتخاب کند و اگر فروشندگان میوه تمام میوه را به بازار عرضه کنند ، به هیچ وجه فروخته نمی شود یا به عبارتی دیگر مصرف نمی شود.

کارگر درباره صادرات بی حاصل گفت: متأسفانه برخی از دلالان سود بیشتری را نسبت به عرضه به بازار داخلی ترجیح می دهند. ما بارها تأکید کرده ایم که ابتدا باید بازار کشور تحویل داده شود و مازاد محصول صادر شود ، اما متاسفانه صادرات میوه به دلیل کاهش ارزش پول رونق گرفته است. صادرات بی رویه و غیرقانونی میوه نه تنها باعث کاهش مصرف میوه در کشور می شود بلکه کشاورز را از ادامه فعالیت خود منصرف می کند. زیرا در ثروت صادرات سهیم نیست.

3 هزار تومان اختلاف میوه فروشی

یک میوه فروش در خیابان کارگر شمالی دنیای اقتصاد گفت: “انار زیاد است ، اما کمبودی نداریم.” “محصولات زیادی وجود دارد ، اما هیچ کس آن را نمی فروشد.” شرایط انار به گونه ای است که قیمت میدان tarbar برای هر نفر 17000 تومان تعیین شده است. کیلوگرم. میوه فروش باید برای هر نفر 20 هزار تومان بفروشد. کیلو برای پول درآوردن وگرنه فایده ای ندارد. از طرف دیگر ، مردم توانایی خرید 20 هزار تومان برای هر نفر را ندارند. کیلو انار. من نمی توانم بیاورم و مشتری نمی تواند خرید کند ، در وسط کارگزار می تواند کالاهای خود را صادر کند. همانطور که اکنون این کار را می کنند. مبلغ 20،000 تومان کیلوگرم انار به معنای کمتر از یک دلار است. اگر آنها بتوانند همان انار را با قیمت بیش از 2 دلار در افغانستان بفروشند. “هرچه بیشتر در آنجا بفروشند ، سود بیشتری به اینجا می رسانند.”

به گفته میوه فروش که انار را به ازای هرکدام 17000 تومان می فروشد. کیلوس ، این محصول از باغها به انبارها می رود و فقط به مقدار محدود در بازار عرضه می شود: “آنها یا بقیه را صادر می کنند یا ظرف را تا زمان افزایش قیمت نگه می دارند.”

یکی دیگر از میوه فروشان در خیابان میرزای شیرازی به “دنیای اقتصاد” گفت: انارها در بازار میوه و سبزی هر کیلو 16000 تومان فروخته می شود.

وی در مورد دلیل افزایش قیمت این میوه گفت: «هیچ کمبودی در بازار وجود ندارد و انار بیشتر از آنکه مردم بخورند تولید می شود. این مسئله بحث در مورد طمع سوداگران است. آنها به هیچ وجه علاقه ای به تأمین بازار داخلی ندارند و سود خود را در اولویت قرار داده اند. اگر یک دلال بتواند انارها را به ازای هر کیلو 2 دلار انار بفروشد ، در اینجا سه ​​برابر سود کرده است. »

این میوه فروش انار را به ازای هر 20000 تومان می فروشد. کیلوگرم و معتقد است که در روزهای آینده گران تر خواهد شد. البته هرکدام 11200 تومان. انار کیلوگرم در بازارهای میوه و تره بار شهرداری تهران.

فاصله بین کشاورز و بازار

اختلاف زیاد در قیمت خرید باغ با مغازه های مراکز شهرهای کشور به دلیل حضور فعال دلالان است. کشاورزان همیشه به این اختلاف اعتراض داشته اند و امسال به دلیل حذف کودها و سموم دفع آفات از لیست دریافت کنندگان ارز دولتی و گهگاه 5 برابر افزایش قیمت این کالاها ، هزینه های تولید آنقدر بالا رفته است که بسیاری از کشاورزان کمبود نقدینگی دارند. آنها روبرو می شوند. در عین حال ، بعضی اوقات میوه ها در میوه فروشی ها تا سه برابر قیمت به مصرف کننده فروخته می شوند. بسیاری از فعالان بازار تقویت سیستم بازار و ارتباط خریداران اصلی با کشاورز را راهی برای قطع واسطه ها از بازار میوه می دانند. اگر انتشار در بازار میوه مطابق با قوانین صورت گیرد و سود کارگزاران فقط حق انتشار معمول باشد ، علاوه بر افزایش ظرفیت تولید کشاورز ، کاهش قیمت میوه و دسترسی بیشتر افراد به میوه های با کیفیت امکان پذیر است. متأسفانه فاصله کشاورزان ما با بازار بسیار زیاد شده است و این خلا gap توسط دلالان برطرف شده است. به گفته کارشناسان ، تا زمانی که رابطه کشاورزان با بازار قطع نشود و آنها محصولات خود را بر اساس هزینه های تولید و در رقابت آزاد عرضه نکنند ، نمی توان بازار میوه را انتظار داشت.

آمار را ببینید

سطح زیر کشت انار در کشور 90 هزار هکتار است و سال گذشته 900 هزار تن انار در کشور تولید شده است. این در حالی است که تولید انار کشور در سال 1997 بالغ بر 720 هزار تن بوده است که 15 هزار تن آن به ارزش 15 میلیون دلار صادر شده است. متوسط ​​صادرات سالانه انار بین 15000 تا 35000 تن است و ایران به عنوان یکی از پنج تولید کننده بزرگ انار در جهان شناخته می شود. ارمنستان ، عراق ، امارات متحده عربی ، کره ، ژاپن و سوئیس کشورهای میزبان انار ایران هستند. همانطور که آمارها نشان می دهد نرخ انار به گونه ای است که اگر کشاورز از آن بهره مند شود ، می تواند مشکلات تهیه کودهای سمی و سمی را برطرف کند. به همین دلیل ، به نظر می رسد تشدید روابط کشاورزان با بازار ، چه داخلی و چه خارجی ، سود و درآمد را به زمین های کشاورزی می رساند. ثروتی که اکنون در جیب دلالان نهفته است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا