استان ها

درهای بسته‌ی خانقاه شیخِ محبوبِ شاهان اتابکی در یزد

یومیر / یزد آرامگاه تاریخی شیخ فهادان یادگار دوره اتابکان در یزد است. دنیایی که پادشاهان اتابکی از آن حمایت کردند و به آن احترام گذاشتند و اکنون به بهانه کرونا فقط برای بازدیدکنندگان بسته است ، اما به نظر می رسد با رونق گردشگری پس از کرونا می توان آن را دوباره باز کرد.

“مجید علومی” جانشین میراث جهانی در شهر تاریخی یزد در گفت وگو با خبرنگار یومیر درباره آرامگاه تاریخی فهادان می گوید: شیخ احمد اصنافجردی در سال 700 هجری درگذشت ، ساخته شد.

وی با بیان اینکه در آن زمان محله فهادان محله ای از یوزپلنگ ها بود ، توضیح می دهد: “فه” در زبان عربی به معنی یوزپلنگ است و به دلیل پرورش یوزپلنگ در این محله برای پادشاهان اتابکی معروف شده است.

وی می افزاید: وقتی شیخ احمد اسفنجردی به یزد آمد و در این محله اقامت گزید و چون صوفی و ​​عارف بود و فرمانروایان از او معجزاتی دیده بودند ، به او ایمان آوردند و به او احترام گذاشتند ، صومعه وی نیز همینطور. وی به شیخ محله فهادان معروف است.

این کارشناس میراث فرهنگی با بیان اینکه محل این صومعه نیز در دوره های بعدی به صورت مداوم مرمت شده است ، تصریح می کند: این ساختمان در سال های اخیر و با گسترش مسیر و خانه ها تخریب شده است.

وی با تأکید بر اینکه این فضا از نظر معماری نیاز به بازخوانی دارد ، می گوید: از نظر باستان شناسی ، این ساختمان نیز باید مورد گمانه زنی قرار گیرد.

علومی تصریح می کند که گنبد و فضای اطراف آن دست نخورده و شبیه مدارس تاریخی است: تزئینات قابل توجهی در ساختمان استفاده شده و کتیبه های رنگی به خط کوفی و ​​سوم وجود دارد. از سوی دیگر ، گالری های استادانه زیادی در It There وجود دارد.

وی گفت: در سال های اخیر مرمت هایی انجام شده است.

این فعال میراث فرهنگی با تاکید بر اینکه گنبد این بنا شباهت زیادی به گنبدهای دیگر دارد می گوید: گنبد سید رکن الدین و سید شمس الدین و گنبدهای دیگر از جمله مواردی است که الگو برداری شده است.

سلامتی برای پیکر مقبره تاریخی شیخ احمد فهادان

“سید مصطفی فاطمی” مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری یزد نیز به یومیر گفت که آرامگاه تاریخی شیخ احمد فهادان نیز در این باره به یومیر می گوید: کتابهای تاریخ یزد به فخرالدین احمد نسبت داده شده است.

وی با اشاره به اینکه این دو برادر در گنبد خانه ای که امروزه به مقبره شیخ احمد معروف است دفن شده اند ، خاطرنشان کرد: صومعه بخشی از مجموعه ای بود که شامل بخشهای دیگری مانند مسجد بود که تخریب شد.

مدیرکل میراث یزد به مرمت های اخیر این آرامگاه اشاره می کند و می گوید: این مقبره که به حصار تاریخی یزد متصل است ، توسط میراث فرهنگی مرمت شده و از این بنا برای اهداف مذهبی استفاده می شود.

وی با بیان اینکه مقبره تاریخی شیخ احمد در زمان فوران کرونا بسته شد ، افزود: در حال حاضر وضعیت داخل ساختمان به گونه ای است که باید تمیز شود ، اما از نظر فیزیکی مشکل خاصی ندارد و می توان آن را آماده کرد و دوباره برای گردشگران باز شد. “

این میراث تاریخی در منطقه فهادان به عنوان یکی از میراث جهانی یزد واقع شده است که یکی از ورودی های آن در خیابان اصلی سید گل سرخ واقع شده است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا