استان ها

ثبت دو شیرینی سنتی ملایر و قالی ازندریان در فهرست میراث ناملموس کشور

یومیر/ همدان رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ملایر از ثبت سه محصول از این شهرستان در فهرست میراث ناملموس کشور خبر داد و گفت: حلوا مغزی، شیره ترخینه ملایر و قالی ازندریان در فهرست میراث ناملموس کشور به ثبت رسید. کشور.

ابراهیم جلیلی در گفت وگو با یومیر، افزود: در دومین جلسه ثبت میراث ناملموس که روز گذشته در وزارت میراث فرهنگی برگزار شد، دو نوع شیرینی سنتی و محلی با حلوا خاقی و شیره ترخینه و همچنین شیرینی جات ترخینه و … فرش دستباف ازندریان در فهرست میراث ناملموس کشور ثبت شد.

ثبت دو قالیچه نبات سنتی ملایر و ازندریان در فهرست میراث ناملموس کشور

وی بیان کرد: برای حفظ و احیای سنت ها و آداب و رسوم فراموش شده با پیگیری و حضور میدانی کارشناسان اداره کل اسناد و پرونده ثبت نیمه مغز و شیره ترخینه ملایر و پتوی دستبافت ازندریان، بررسی و اظهار نظر مدرک کارشناسی به وزارت مربوطه ارسال شد.

این مقام مسئول گفت: پس از بررسی و برنامه ریزی در شورای ثبت میراث فرهنگی ناملموس و با تایید معاونت مربوطه در فهرست میراث ناملموس کشور به ثبت رسید. در این راستا کارشناسان این اداره ضمن شناسایی توانمندی های موجود، پرونده ثبتی خود را تهیه و به وزارت مربوطه ارسال می کنند تا ضمن ثبت، از بناها، سنت ها و خرده فرهنگ های تاریخی شهر حفاظت و حراست شود.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مالایی با تاکید بر اینکه امروزه تعاریف جدیدی در گردشگری وجود دارد و وجود میراث ناملموس ثبت شده می تواند در این زمینه بسیار موثر باشد، گفت: گردشگری غذایی یکی از قابلیت های جدید در میدان گردشگری داخلی و بین المللی از جاذبه های گردشگری محسوب می شود و احیای شیرینی ها و غذاهای سنتی در این قالب می تواند کمک شایانی به توسعه گردشگری کند.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا