فرهنگ و هنر

رویدادهای میراث ناملموس نمایش ریشه‌های تفکر ایرانی و اسلامی است

یومیر/ فارس معاون فرهنگی وزارت علوم گفت: رویداد ملی میراث فرهنگی ناملموس گامی در جهت نمایش تمدن ایرانی و ریشه های تفکر ایرانی و اسلامی است.

عبدالحسین کلانتری شامگاه سه شنبه 17 خردادماه در سومین رویداد ملی میراث فرهنگی ناملموس ایران که میزبان دانشگاه شیراز در آرامگاه سعدی بود، با بیان اینکه در بررسی تمدن و پژوهش های فرهنگی، فرهنگ مادی و ملموس از ناملموس جدا می شود، اظهار داشت: فرهنگ مادی و ملموس از ناملموس جدا می شود. آنها منابعی برای تحقیق هستند.

وی بیان کرد: مردم بیشتر حوزه ملموس را می شناسند و وقتی صحبت از میراث فرهنگی به میان می آید، بیشتر متوجه این قسمت می شوند و قسمت ناملموس که در قالب ها و محصولات فرهنگی مختلف بیان می شود، کمتر مورد توجه قرار می گیرد در حالی که این قسمت است. هسته سخت تمدن.”

معاون فرهنگی وزارت علوم ادامه داد: سومین رویداد ملی میراث فرهنگی ناملموس میزبان دانشگاه شیراز است که امیدوارم با مشارکت دانشگاه ها و حتی معاونت های فرهنگی خارج از کشور ادامه یابد.

کلانتری تصریح کرد: این رویداد به دنبال پرداختن به این بخش ناملموس از فرهنگ ایرانی و تلاش برای گسترش بیشتر تمدن در ایران است، این رویداد گامی در جهت نشان دادن تمدن ایرانی و ریشه های تفکر ایرانی و اسلامی است.

وی بیان کرد: یکی از جلوه های این رویداد توجه به فناوری است در حالی که به نظر می رسد فناوری با علم جدید مرتبط است، اما بسیاری از ایده های نوآورانه در فناوری ریشه در سنت های جامعه و آموزش قدیمی دارد و توجه ویژه به این فناوری ها می تواند اصلاح شود.» فناوری و تکمیل اکولوژیکی به فناوری بومی در کشور کمک می کند.

علی حافظی معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه شیراز نیز در این مراسم با بیان اینکه این دانشگاه مادر دارای دوره های تخصصی در حوزه های فرهنگی و میراث فرهنگی در استان است، گفت: بین نسلی خود را نشان می دهد و در عین هویت فرهنگی اهمیت دارد. و میراث فرهنگی اصالت بین نسل ها تضعیف شده است.

وی گفت: دیوارهای دانشگاه باید باز شود. باید تعامل موثر و صحیح با جامعه برقرار شود و اگر این ارتباط برقرار شود می توان گفت دانشگاه موفقی داریم.

حافظی با بیان اینکه هویت علمی این رویداد بیش از پیش افزایش یافته است، افزود: این هویت جزئی رسالت دانشگاه را بهتر و بارزتر نشان می دهد و این رویداد جریانی است که تا مهرماه ادامه خواهد داشت.

معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه شیراز تصریح کرد: فعالیت معاونت گردشگری و انجمن علمی این معاونت در این رویداد حائز اهمیت است زیرا دانشجویان را برای پذیرش آماده می کند و نقشه ای در آینده ایجاد می کند.

معصومه محرّر، دبیر رویداد ملی میراث فرهنگی ناملموس نیز با اشاره به جزئیات این رویداد، گفت: این رویداد شامل همایش علمی، مسابقه تولید محتوا، سلسله نشست های تخصصی و تورهای مجازی است.

وی با اشاره به محورهای این مراسم افزود: آشنایی با میراث فرهنگی ناملموس ایران شامل آیین ها و جشن ها، آیین های مذهبی، بیان و سنت های شفاهی، فعالیت های جمعی، هنرهای نمایشی، دانش و عملکرد سنتی مرتبط با طبیعت و کیهان، سنت های مرتبط. به صنایع دستی از جمله اینها محورها هستند.

محرر افزود: معرفی نمونه های موفق احیاء، حفظ و بهره برداری از میراث فرهنگی ناملموس و بازآفرینی فناوری های سنتی از دیگر محورهای این رویداد ملی و علمی است.

دبیر رویداد میراث فرهنگی ملی با محوریت میراث ناملموس گفت: آخرین مهلت ارسال آثار با تولید محتوا و چکیده مقاله 10 تیرماه و آخرین مهلت ارسال کل مقاله تا 10 مرداد ماه سال جاری ارسال دست نویس است.

رونمایی از پوستر برنامه قسمت دوم مراسم با حضور مهمانان برنامه رونمایی شد، این پوستر نقشه ایران با طرحی از میراث فرهنگی ناملموس معروف و ناملموس ایران بود.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا