استان ها

خطرناک ترین و امن‌ترین نقاط تهران در زمان وقوع زلزله کجاست؟

به گزارش یومیر؛ کشور ما در کمربند زلزله قرار دارد جهان موضعی است و هر از چند گاهی این عیوب خود را می لرزاند و هراس را در جان هموطنان ما تازه می کند.

در بحث زلزله در کشور، تهران به دلیل تراکم بالای جمعیت و تمرکز بسیاری از زیرساخت ها در داخل یا اطراف این شهر و همچنین تهران بر روی چندین گسل از حساسیت خاصی نسبت به سایر شهرها برخوردار است. زمین لرزه دروغ است و اگر این گسل ها فعال باشند، پایتخت با خطرات زیادی مواجه است ایران خواهد بود.

گسل های لرزه ای تهران در چه مناطقی یافت می شود؟

تهران را می توان شهر خطا نامید زیرا خطاهای زیادی دارد که شامل مشا، فشم، ملاصدرا، نیاوران، تلو پایین، محمودیه، شیان، خطای معکوس امامزاده داوود، کووس، ری شمالی، ری جنوبی، کهریزک، گرمسار پیشوا و کوزه می شود; البته عیوب جزئی زیادی در سطح وجود دارد تهران توسط از جمله نارمک، شادآباد، داوودیه، عباس آباد، باغ فیض و … هستند که فعال شدن سه گسل در مشا، جنوب ری و شمال تهران، هر کدام آسیب و شدت متفاوتی در هر منطقه از تهران ایجاد می کند.

اااا

درباره مدت زمان وقوع زلزله در تهران بر اساس محاسبات علی درویش زاده (پدر زمین شناسی ایران) این مدت برای تهران 150 سال است در حالی که بیش از 180 سال از آخرین زلزله بزرگ می گذرد و این تاخیر 30 ساله به این معنی است که زمین زلزله بعدی احتمالا شدیدتر و بزرگتر خواهد بود. از این رو انرژی زمین در گسل ها انباشته می شود و زلزله بعدی تهران می تواند تا 8 ریشتر رخ دهد.

در تهران در کنار برج‌ها و سازه‌های مستحکم، ساختمان‌هایی وجود دارند که ناایمن هستند و حتی با یک زلزله متوسط ​​و گاهی با شدت کم نیز تخریب می‌شوند.

حومه تهران بافت های فرسوده نیازمند تعمیر مرکز و جنوب سرمایه، پایتخت چنین حوزه هایی نیز وجود دارد که در صورت عدم آگاهی از این حوزه ها، آسیب های جبران ناپذیری به افراد وارد می شود انجمن وارد.

احتمال وقوع زلزله در تهران بین هر 150 تا 200 سال است که پایتخت ایران در سال های 743، 855، 958، 1177، 1665 و 1830 میلادی بوده است. مدتی است که می لرزد، تفاوت بین دو زلزله اخیر تقریباً 165 سال.

////

تهران گسل‌های زیادی دارد که بزرگ‌ترین آنها در شمال و جنوب تهران فعال هستند و هر کدام از این گسل‌ها احتمالاً مانند انفجار بمب از این سو به آن سو می‌چرخند. از سوی دیگر، بی صداقتی که ریشه در ترس کاذب مردم از زلزله و عدم اعتماد آنها به سازه هایشان دارد، کاملاً قابل اصلاح است.

همانطور که با آموزش جامعه و ساختن اصول ساختاری ذکر شد; چالش زلزله تهران قابل کنترل است. از طرفی پس از وقوع زلزله همواره شایعات زیادی منتشر می شود که بهترین و مناسب ترین راه برای مقابله با این شایعات آموزش دقیق مردم است.

چه ساختمان های اداری مهمی در پایتخت بر روی باگ ها قرار دارند؟

برج میلاد بالاترین برج ایران به خاطر پردیسان ساخته شده است بیمارستان میلاد یکی از مراکز ساخته شده روی گسل تهران، شهید بابایی، صدر، آیت الله هاشمی رفسنجانی، شهید چمران، آزادگان و امام علی (ع) به دلیل قرار گرفتن گسل ها در تهران در صورت وقوع زلزله، به گونه ای آسیب می بینند که امداد رسانی از این مسیرها در صورت وقوع زلزله امکان پذیر نیست.

اتاق رئیس دانشگاه علوم و تحقیقات تهران دقیقاً بر روی گسل زلزله شمال پایتخت و دانشگاه علوم و تحقیقات و واحد تهران مرکزی تأسیس شده است. دانشگاه آزاد در منطقه سوهانک تهران روی بزرگترین گسل پایتخت ساخته شده اند!

ساختمان بانک مرکزی و ساختمان اسناد ملی ایران بر روی گسل داوودیه و سیدخندان و ساختمان های بنیاد مستضعفان، وزارت راه و شهرسازی، مجتمع کتابخانه ملی و پل قرار دارد. بزرگراه پل صدر و پارک وی نیز بر روی گسل ها ساخته شده اند.

////

ساختمان های بلند و ساختمان سنگین روزنامه اطلاعات در کنار گسل زیر بزرگراه جهان کودک قرار دارد. گسل سیدخندان در پشت این بنا قرار دارد. .

اینها مکان هایی هستند که از پرترددترین و مهم ترین مناطق پایتخت هستند که در کانون اصلی زلزله تهران واقع شده اند. حالا سوال اینجاست ذهن افرادی در جامعه ایجاد می شوند که دلیل آن مجوز است ساخت و ساز در این مناطق صادر شده است؟ آیا امکان ساخت همان ساختمان ها با همان شرایط ساختاری در مناطق دیگر و امن تر وجود نداشت؟

همانطور که گفته شد زلزله یک بلای طبیعی و همه آن ممکن است رخ دهد، چه با شدت زیاد و چه با شدت و تخریب کمتر; نکته قابل تامل در اینجا، اعمال و رفتار ما در برخورد با این پدیده طبیعی است. آیا می توانیم با عواقب پس از زلزله مقابله کنیم؟

آیا می توانیم آن را فورا انجام دهیم؟ مشکلات ردیابی و حل پس از زلزله؟ آیا ساختمان ها و سازه های خود را قبل از زلزله ایمن و مقاوم سازی کرده ایم؟ و خیلی چیزهای دیگر که به کاری که ما انجام می دهیم بستگی دارد. زلزله حادثه ای است که یک یا چند بار اتفاق می افتد.

خطرناک ترین و امن ترین نقاط تهران در زمان زلزله

بر اساس اطلاعات مرکز اطلاعات جغرافیایی تهران و نقشه ارتفاعی این مکان، محله قدیمی تهران به نام ارگ قدیم امن ترین منطقه برای زلزله است.

ارگ قدیم تهران، خیابان شوش، 17 شهریور، انقلاب و شامل آثار جنوبی می باشد که شامل بازار تهران، خیابان مولوی، میدان بهارستان، میدان امام خمینی، منطقه امیریه و خ. IR گنجانده شده است.

محله‌های نسبتا امن‌تر تهران شامل راه‌آهن، محور نواب، محور خیابان‌های انقلاب و آزادی، هفت چنار و ارگ باستانی تهران است.

////

به نظر می رسد موقعیت مکانی که حاصل تجارب صدها ساله ساکنان تهران است که منجر به شکل گیری ارگ باستانی شده است بسیار قابل اعتمادتر از مکان سال های کنونی توسعه و ساخت و ساز است. حومه تهران.

خطرناک ترین اشتباهات ایران را بشناسید

وجود گسل ها به تهران محدود نمی شود و در سرتاسر کشور ما گسل های مختلفی وجود دارد که هر کدام می توانند فعال شوند و خسارت بیشتری به بار آورند.

مشا، ایوانکی، کهریزک، پیشوا، خطای رباط کریم در استان تهران، خطای شمال تبریز در استان آذربایجان شرقی، گسل کوه خضر در وسط شهر. قم فیتس، گسل اصلی زاگرس جوان گذر از شهر مریوان، گسل غربی فروریختن دریاچه ارومیه در استان آذربایجان غربی گسل بافران در جنوب شهر نایین قرار دارد استان اصفهان گردنه، گسل هیرمند از نزدیک شهر زاهدان، گسل مکران از نزدیک شهرستان های جاسک در استان هرمزگان و چابهار در استان سیستان و بلوچستان گسل ساحلی بندرعباس یکی از بزرگترین اشتباهات کشور ماست.

دکمه بازگشت به بالا