عمومی

تهران در زلزله احتمالی، چه میزان آسیب‌پذیر است؟

از 22 منطقه شهرداری تهران ، هشت منطقه پرجمعیت ترین مناطق تهران هستند و در برخی مناطق جمعیت در آسیب پذیرترین مناطق متمرکز شده اند. 10 منطقه از 22 منطقه در شهر بزرگ تهران شامل مناطق 7 ، 8 ، 10 ، 11 ، 12 ، 14 ، 15 ، 16 ، 17 و 20 آسیب پذیری بالاتری نشان می دهد و نیمه جنوبی شهر خطر بیشتری نسبت به نیمه شمالی با این حال ، نباید سطح خطر را در مناطق دیگر ، به ویژه قسمت های شمال غربی (مانند قسمت های مناطق 5 و 22) دست کم بگیریم. این مناطق از گسل شمال تهران عبور می کنند و همچنین به سرعت در حال گسترش و توسعه هستند.

تخمین واقعی خسارات و تلفات در یک زلزله شدید در تهران یک کار پیچیده است. دلایل مستقیم تلفات زمین لرزه تخریب و ریزش ساختمان ها ، آتش سوزی ، خفگی و البته رانش زمین در لحظه وقوع زمین لرزه است.

در یک زلزله احتمالی در تهران ، برخی از مردم در اثر ریزش ساختمان کشته می شوند و برخی دیگر در ساختمان هایی که فروریخته نیستند. زمان نجات برای بازماندگان معمولاً به 72 ساعت پس از زلزله محدود می شود. قربانیان اسیر شده بندرت می توانند 5 تا 6 روز زنده بمانند. تحت شرایط ایده آل خاص (همراه با غذا و آب) ، بقا به طور استثنایی می تواند تا دو هفته ادامه یابد. میزان نجات به کیفیت جستجو و نجات و البته امداد بستگی دارد. نسبت ساختمانهای تخریب شده ، در دسترس بودن تیم جستجو و نجات حرفه ای ، مسافت طی شده توسط تیمهای جستجو و نجات ، احتمال انسداد جاده ها و ایجاد اختلال در حمل و نقل از عوامل موثر بر مرگ و میر افراد است. آسیب پذیر است افراد مسن و کودکان آسیب پذیرتر هستند.

احتمال گسترش آتش سوزی هنگام زلزله در تهران وجود دارد. از شرایط تجربی توسعه یافته در سراسر جهان برای برآورد تلفات استفاده می شود زیرا این مفهوم از ملاحظات لرزه ای در سراسر جهان گرفته شده است.

با این وجود ، پارامترهای مورد استفاده در برآورد لزوماً به روز نشده و با مشخصات ساختمانهای تهران و ایران و شرایط تهران سازگار نیستند. در تهران ، موارد خسارت زلزله که در سالهای اخیر در زلزله های ایران رخ داده است به دقت مورد بررسی قرار گرفته است تا پارامترهای اساسی بدست آید.

با توجه به جمعیت ساختمانها در زمان زلزله ، نسبت افرادی که نمی توانند از ساختمانهای فروریخته فرار کنند تخمین زده می شود. تصور می شود برخی از افراد گرفتار در ساختمان های فروریخته به دلیل شوک ناشی از ریزش سقف یا خفگی ، بلافاصله می میرند. در مورد افرادی که بلافاصله نمی میرند ، فرار از زیر آوار تقریباً غیرممکن است ، آنها زیر مبلمان یا تیرهای افتاده گیر کرده اند و اگر تیم های جستجو و نجات به آنها نرسند ، می میرند. موفقیت یک عمل جراحی اورژانسی به زمان پس از حادثه و سرعت عمل بستگی دارد.

خسارات زلزله در تهران بر اساس سناریوهای زمین لرزه های بزرگ در ایران و زمین لرزه های بزرگ شهری در جهان در سه دهه اخیر برآورد شده است. در جریان زلزله 17 ژانویه 1994 در کوبه ژاپن ، مرکز زمین لرزه در جزیره آواجی ، 30 کیلومتری مرکز کوبه واقع شده است. این زمین لرزه بیش از 104000 خانه را به طور کامل تخریب کرده و به مناطق شهری خسارت زیادی وارد کرده است. حدود 90٪ قربانیان ساختمانهای کاملاً فروریخته به علت مرگ ، خفگی یا سوختگی بوده اند. حدود نیمی از قربانیان بالای 60 سال بودند. مرگ و میر در زنان کمی بیشتر از مردان بود.

در بیشتر سناریوهای زلزله در تهران ، کم خونی برای تمام ایستگاه های انتقال خون در سراسر کشور در سه روز اول پس از زلزله تخمین زده می شود ، زیرا می تواند 2-8 برابر بیشتر از آنچه سیستم پس از زلزله در تهران تولید کرده است ، باشد. .

دکمه بازگشت به بالا