فرهنگ و هنر

حوصله جهان در حد قالب‌های کوتاه می‌گنجد

مراسم رونمایی و جشن امضای کتاب «شمعدان ها» نوشته میلاد عرفان پور برگزار شد.

به گزارش یومیر به نقل از روابط عمومی انتشارات سوره آنلاین، این برنامه ۲۷ آبان ماه در کتابفروشی سوره آنلاین واقع در میدان انقلاب تهران برگزار شد. در این مراسم علاوه بر شاعر، حجت الاسلام محمدرضا زائری، فعال فرهنگی و مدرس دانشگاه، محمدمهدی سیار، شاعر و مدرس دانشگاه و علی اکبر شیروانی، مدیر انتشارات سوره آنلاین نیز حضور داشتند.

در مراسم رونمایی و جشن امضای «شمعدان ها» و دیگر مجموعه شعرهای میلاد عرفان پور، پس از امضای کتاب ها توسط این شاعر، وی و مهمانان درباره «شمعدان ها» به گفتگو پرداختند. حجت الاسلام زائری سخنان خود را با شوخی آغاز کرد و گفت: این روزها صحبت از اینکه فارغ التحصیلان دانشگاه امام صادق (ع) سیاست را در دست بگیرند و کابینه و دولت را در دست بگیرند، می گویند اما اول شعر و بعد از آن بی خبرند. شما به سیاست رسیده اید. ما در بین فارغ التحصیلان این دانشگاه شاعران بسیار خوبی داریم که عرفان پور یکی از آنهاست.

این فعال فرهنگی در ادامه برخی از چهارضلعی ها را ناشی از کاستی های خود دانست و گفت: عرفان پور در مقدمه بسیار خواندنی «شمعدان ها» این سوال را توضیح داد و به نظرم خواندن آن برای درک مسیری که شاعر در این سال ها طی کرده بسیار مفید است. اما تا جایی که می دانیم هر چه زمان می گذرد، در شرایط جدید آن زمان می بینیم که مخاطب حجم کمتری را برای خواندن می پذیرد. اگرچه اشعار در قدیم مثنوی بلند و غزلیات رواج بیشتری داشت، اما این روزها حوصله جهانیان بیشتر به هایکو و رباعیات و قالب های کوتاه محدود شده است.

حجت الاسلام زائری سپس به بیان نکاتی درباره شعر عرفان پور پرداخت و گفت: عرفان پور فرزند زمانه خود است و بی دریغ دردهای مردم را در کنار عاشقانه ها بیان می کند. اگر این شاعر و بسیاری دیگر از دوستان شاعر و نویسنده ما در جبهه انقلاب از این رویه انتقادی پیروی نمی کردند، به اعتبار بسیار بیشتری دست می یافتند. یا مثلاً به جای اینکه خودشان را در کافه تعریف کنند، روابط بسیار متفاوتی داشتند، اما به نظر من هیچ کدام از این چیزها مهم نیست، مهم این است که هر چه جلوتر برویم زمان بیشتر ما و نسل های آینده امروز را از هم جدا می کند. شعر ما را قضاوت خواهد کرد ، قضاوت هایی که مطمئنم شعر عرفان پور را با دیدی متفاوت از امروز می خوانم.

محمدمهدی سیار سپس به اشعار عرفان پور پرداخت و گفت: رباعی به شیوه ای که عرفان پور دنبال کرده است، کشف ابدیت در لحظه است. برای یافتن پنجره ای به هر شی و رویداد، به هر کلمه و هر جاذبه موسیقایی که در کنار هم نشسته است. هر شاعری می تواند جذابیت موسیقایی دو کلمه کنار هم نشستن یا جذابیت یک اتفاق و هر اتفاق دیگری را بفهمد و بیابد، اما این کافی نیست و نحوه بیان آن به شعر جان تازه ای می بخشد. اینکه بتوانی از جذابیت ابدیت بگوییم و از هر لحظه دریچه ای رو به ماورا بگشاییم و مهمتر از آن پی بردن به این واقعه بزرگ تنها در چهار قدم، کار دشواری است که عرفان پور توانسته از پس آن بربیاید.

سیار ادامه داد: چیزی که میلاد را از شاعران زمان خودش متمایز می کند همان چیزی است که در کلمه حکمت خلاصه می شود. حکمت این است که حقیقتی ابدی را در یک لحظه کوتاه ببینی. این کاستی در ادبیات و هنر امروز ما حکمت است. هرکسی می تواند این حقیقت را در یک لحظه بیابد و بازگو کند و این کاری است که عرفان پور انجام داده است. فکر می‌کنم کتاب «شمعدان‌ها» منتخب خود شاعر از آثارش است و هرکسی می‌تواند گزیده‌ای متفاوت از اشعار او را به سلیقه خود عرضه کند.

این مدرس دانشگاه در پایان سخنان خود با تاکید بر اینکه عرفان پور معلم و مشوق بسیار خوبی برای نسل جوان بوده است، گفت: عرفان پور تاثیر زیادی بر نسل امروز شعر فارسی داشته است و مطمئن هستم که انتخاب اشعار او تاثیر زیادی خواهد داشت. در قرون بعدی خوانده شود و مورد توجه قرار گیرد.» شک ندارم که بخشی از رباعیات شمعدانی در گزینش مخاطبان ادبی نسل ها و قرن های آینده گنجانده خواهد شد. مطمئنم وقتی میلاد از این دوران حرف می زند جایگاه ویژه ای خواهد داشت.

عرفان پور در ادامه نحوه انتخاب رباعی و پیوستن به آن را توضیح داد. وی در عین حال تاکید کرد که قبلا قالب های دیگر شعر را امتحان کرده بود و بعد تصمیم گرفت که در شعر بماند زیرا شعر کامل و در عین حال قابل دسترس است.

وی همچنین تصریح کرد: شاید برخی از شعرهای من عمق و تأثیر معنوی اسرارآمیزی پیدا کرده باشد که برخی معتقدند این احساس را ندارد که گویی توسط یک جوان سروده شده است. من یک باور درونی به نحوه خلق این رباعیات دارم. از هر 100 شعر یکی به آن ویژگی خاص می رسد و مخاطب آن را می شناسد و دوستش می دارد. به نظر من اگر شاعر در مسیری که خداوند از او خواسته است برود و در گفتار و کردار صادق باشد، به جایی می رسد که باید باشد. گاهی شعر را از نظر فنی حساب می کنم، اما مردم شعری را دوست دارند و زمزمه می کنند که در آن تأثیر درونی ام را بیان کنم.

شاعر مجموعه «شمعدان ها» سپس بیان کرد: اگر شاعر در مسیر درست حرکت کند، خداوند گاهی دست او را می گیرد و در یک لحظه چیزی را به او نشان می دهد و به زمین باز می گرداند. یعنی لحظه ای او را در معرض دیدن ملکوت قرار می دهد و همین چند لحظه است که اشعار درخشانی را می سازد. كوچك ترين كلمات من آيينه اي است براي به تصوير كشيدن ملكوت و معني آن، پس اگر چيزي در كار من هست از من نيست و اگر ناپاكي است به خاطر مشكلات وجود ما انسان هاست.

وی سپس به بیان فرضیه هایی که درباره شکل گیری رباعی وجود دارد پرداخت و در قسمت آخر عرفان پور، حجت الاسلام زائری و سیار بخش هایی از رباعی های مرموز انتخابی خود را برای مخاطبان قرائت کردند.

در این مراسم سید وحید سمنانی شاعر، معلم و فعال ادبی، عبدالحمید رحمانیان شاعر، معلم و فعال ادبی و جمعی از شاعران و دوستداران شعر نیز حضور داشتند و به بیان شعر عرفان پور پرداختند.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا