فرهنگ و هنر

از ضوابط میراث فرهنگی کوتاه نخواهیم آمد/در مقابل گردشگران خارجی مسئول هستیم

یومیر/ کرمان وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در پاسخ به این اظهارات عنوان کرد: در زمان وزیر سابق میراث فرهنگی تصمیم بر این شد که ارتفاع مجموعه ساروج پارس کاهش یابد اما در این مدت استانداری و قوه قضائیه اصرار دارد که پروژه باید به کار خود ادامه دهد. : ما به هیچ وجه از قوانین میراث فرهنگی کوتاه نمی آییم

عزت الله ضرغامی شامگاه 16 آبان ماه در جمع خبرنگاران کرمانی درباره گلایه خبرنگاران از دیر سفرش به این منطقه گفت: کرمان باید جزو اولویت های اول بود اما در مناطق دیگر مشکلات بیشتر بود. کشور، و همچنین باعث برخی از آنها شده است. دو سه بار به نقاط مختلف کشور سفر کرده ام و از این بابت از مردم کرمانی عذرخواهی می کنم.

وی به برنامه های متنوع وزارت میراث فرهنگی و گردشگری در استان کرمان اشاره می کند و می افزاید: با توجه به فرصت ها و پتانسیل های این منطقه حداقل یک روز باید برای همه شهرهای کرمان اما به طور کلی برای همه شهرستان ها وقت گذاشت. در استان کرمان برنامه داریم و به زودی دوباره به کرمان سفر خواهم کرد.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در پاسخ به گلایه خبرنگاران از بازدید وزیر از پروژه پشت بام کرمان بدون حضور خبرنگاران می گوید: من اطلاع نداشتم در این بازدید خبرنگاران حضور نداشتند و معتقدم برکت و باید از ظرفیت رسانه ها در حوزه اطلاع رسانی استفاده شود و از انتقادات و پیشنهادات استفاده شود.

برای بام کرمان و ساروژ پارس تصمیمی نگرفتم

وی درباره جایگاه میراث فرهنگی در رابطه با پروژه های ساروج پارس و بام کرمان نیز می گوید: به هیچ وجه قرار نیست استانداردهای خود را رعایت کنیم و حتی اگر هزینه آن را بپردازیم با جدیت دنبال می کنیم. .

به گفته ضرغامی، برخی معتقدند بافت قدیمی، بافت فرسوده ای است که باید تخریب و تخریب شود و آپارتمان و پاساژ ساخته شود، اما وزارت میراث فرهنگی و گردشگری در مقابل این گونه برداشت ها و رفتارها ایستاده و خواهد ایستاد.

وی ادامه می دهد: من حق طرح بام کرمان را ندارم و تصمیمی هم نگرفته ام و به همین دلیل طی سال های گذشته تصمیمات تقریبی و غیرعلمی در خصوص حریم ها گرفته شده است و متأسفانه محدوده به طور دقیق مشخص نشده است. لذا دستور بررسی و بازنگری حدود صادر شده است.» این محدوده ها و محدوده ها البته بر اساس معیارهای میراث فرهنگی تعیین خواهد شد.

وزیر میراث فرهنگی و گردشگری در خصوص بررسی دقیق دو پروژه بام کرمان و ساروج پارس قول مثبت داد و با تاکید بر اینکه تصمیمی در این زمینه نگرفته است، ادامه داد: در برخی موارد تصمیم گیری خواهد شد. وی در قالب هیئت اعزامی به استان ها می افزاید: در ابتدای کار در این سمت 26 حوزه مسئولیتی زیر نظر وزارت میراث فرهنگی را به ادارات کل استان ها تفویض کردیم.

وی ادامه می دهد: متأسفانه نامه ها در سیستم پوسیده اداری ما گیر کرد و کار مردم ماه ها متوقف شد، در حالی که فساد نیز در آن وجود داشت و این در حالی است که امضای طلایی و تضاد منافع می تواند بر سلامت تصمیم گیری تأثیر بگذارد. ستاد ما را در معرض خطر قرار داد، بنابراین ما اختیارات را به استان ها تفویض کردیم.

ضرغامی می افزاید: مدیر کل میراث فرهنگی استان کرمان موظف است پروژه بام کرمان و ساروج پارس را به صورت کارشناسی بررسی و بر اساس ضوابط و مقررات میراث فرهنگی و رفع مشکلات مردم تصمیم مقتضی اتخاذ کند.

وی در پاسخ به اینکه در زمان وزیر سابق میراث تصمیم گرفته شد ارتفاع ساروج پارس کاهش یابد اما در این مدت استانداری و قوه قضائیه اصرار دارند که این پروژه پیش برود، تصریح کرد: از روی هنجارها. میراث فرهنگی، به هیچ وجه کوتاه نخواهیم آمد.

این مسئول گفت: با اجرای پروژه ساروج پارس با توجه به اینکه ارتفاع این مجموعه از بازار تاریخی کرمان بیشتر می شود، باعث عدم ثبت جهانی این بازار می شود. و تا زمانی که میراث اجازه ندهد، وجود ندارد. می تواند ساختمانی در بافت تاریخی بسازد.

موضع ضرغامی درباره فیلترینگ فضای مجازی

در ادامه، ضرغامی درباره فیلتر شدن برخی پلتفرم‌ها و قطع شدن اینترنت و آسیب‌هایی که این معضل به حوزه گردشگری وارد کرده است، می‌گوید: وضعیت فوق‌العاده‌ای که به دلیل ناآرامی‌ها و نابسامانی‌های پنج هفته اخیر در بسیاری از حوزه‌های اقتصادی تجربه کردیم. و جریان عادی امور و مشاغل مردم تحت تاثیر قرار گرفته است و این مشکل تنها به دلیل قطعی اینترنت نیست زیرا با حضور اغتشاشگران در برخی از بازارها اقدام به تعطیلی مغازه ها کرده و بسیاری از فعالیت ها را در کشور مختل کرده اند.

وی ادامه داد: البته در این مدت دولت تلاش کرده است ظرفیت های جدید ایرانی را جایگزین کند و به طور کلی باید از بسترهای داخلی حمایت کنیم اما من همیشه از فضای مجازی و توانمندی هایی که وارد کشور شده دفاع کرده ام و معتقدم که از این فضا برای تقویت انقلاب استفاده شد و من سال ها در فضای مجازی فعال بودم این ادامه صحبت های ضرغامی در خبرنگاران کرمانی است.

وی می افزاید: باید امکانات ویژه ای برای گردشگران فراهم کنیم تا بتوانند در ایران به خوبی ارتباط برقرار کنند و در این زمینه تلاش های لازم را انجام خواهم داد.

وزیر میراث فرهنگی و گردشگری می گوید: در جریان اغتشاشات تعدادی از گردشگران در محل مشغول عکسبرداری بودند که توسط پلیس دستگیر شدند که من شخصاً زمان زیادی را صرف آزادی آنها کردم و همچنین به گردشگران توضیح دادیم که مجوز لازم است. در جریان شورش ها عکس بگیرید.” فهمیدم. ما خود را در قبال گردشگران خارجی مسئول می دانیم و تلاش می کنیم محدودیت ها را برداریم و امیدوارم با برقراری آرامش در کشور بتوانیم این شکاف ها را در آرامش برطرف کنیم.

وی درباره شناخت خود از استان کرمان اظهار داشت: در دهه 70 زمانی که معاونت صدا و سیما بودم جشنواره بین المللی کودک و نوجوان را که همیشه در اصفهان برگزار می شد در سال 75 به کرمان آوردم و آن جشنواره. . یکی از موفق ترین جشنواره های کودک و نوجوان بود.

وجود عقب ماندگی در مکان های مرتبط با شادی مردم

به گفته ضرغامی، در زمینه تفریحات و امور مربوط به شادی مردم (مانند پارک های تفریحی و …) عقب هستیم، افزود: این وزارتخانه حمایت های لازم را برای سرمایه گذاری در این حوزه از جمله ارائه تسهیلات، واگذاری زمین انجام می دهد. و خواهد داشت…

برای تکمیل برخی پروژه های گردشگری و میراثی در استان کرمان از وزارتخانه و بودجه استانی تخصیص می دهیم و در حوزه صنایع دستی نیز اقداماتی انجام خواهیم داد. این یکی دیگر از اخبار ضرغامی کرمانی ها بود.

وی می گوید: بر اساس دستور رئیس جمهور 10 هزار صنعتگر بیمه می شوند (بیمه یک طرفه دولت نه کارفرما) و وزارت کار و رفاه اجتماعی نیز در این زمینه و سهمیه کرمان از این قانون اقدامات مثبتی انجام داده است. ، سهمیه خوبی خواهد بود.

وزیر میراث فرهنگی و گردشگری، گردشگری مقاومتی را یک مزیت نسبی در گردشگری کشور دانست و تصریح کرد: ایران به صورت حرفه ای پرچمدار جبهه مقاومت در سطح جهانی است و کرمان با وجود اینکه یکی از قطب های جبهه مقاومت است. حضور بر مزار سردار شهید حاج قاسم سلیمانی.

به گفته وی، موزه دفاع مقدس کرمان منحصر به فرد، غنی و تاثیرگذار است و هیچ یک از موزه های دفاع مقدس کشور قابل مقایسه با موزه کرمان نیستند و قطعا گردشگری مقاومتی یکی از اولویت های این وزارتخانه است. میراث فرهنگی

وی ادامه داد: از دستگاه ها و کارشناسان حوزه گردشگری مقاومتی کمک گرفته می شود تا ظرفیت لازم برای علاقمندان به گردشگری مقاومتی ایجاد شود.

ضرغامی تاکید کرد: صنعت گردشگری کشور با روش های کلیشه ای رونق نمی گیرد و گردشگری پیچیدگی های خاص خود را دارد و نیاز به اجتهاد در این زمینه است و باید جمع بندی مفهومی روی آن صورت گیرد ضمن اینکه قیمت گذاری نیز باید بر اساس کیفیت و استاندارد باشد. انعطاف پذیر باشید.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا