اگرچه هیئت مدیره برای 21 موزه ملی پس از 15 سال برای سرعت بخشیدن به اجرای آنها مورد بازنگری قرار گرفته است ، اما مشخص نیست که آیا به برخی نکات مهم پرداخته خواهد شد ، مانند خود موزه سازی موزه و حتی بازگشت فروش بلیط موزه به خود مجموعه ها. که سالها یکی از درخواست های صاحبان موزه به حساب می آمد ، آیا در این اصلاحیه مورد توجه قرار گرفت؟
به گزارش یومیر ، اگرچه ماده 5 قانون تشکیل سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری که در اکتبر 2004 تصویب مجلس شد ، اما اجازه داده است که نگهداری و مدیریت آثار و موزه های تاریخی طی سالهای متمادی به عهده هیئت مدیره باشد. در گذشته گزارشهایی مبنی بر تأمین برخی موزه ها توسط مسئولان میراث فرهنگی ارائه شده است ، اما برای تصویب و تصویب آخرین اصلاح این لایحه ، 15 سال طول کشید. در این مرحله ، “نگهداری و مدیریت 21 مجتمع ملی در قالب هیئت مدیره آغاز می شود.
علی اصغر مونسان – وزیر میراث فرهنگی ، جهانگردی و صنایع دستی – وی با تأکید بر اینکه ماده اصلاح شده ماده 5 این قانون در روز چهارشنبه 10 آوریل 1999 به تصویب هیئت دولت رسیده است ، توضیح داد: اجرای مقررات ماده 5 قانون تأسیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و تغییرات بعدی در مدیریت سایتها ، کاخ ها و بناهای تاریخی با توجه به تغییر در ساختار اداری دولت از سال 1983 و همچنین تبدیل سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری به یک وزارتخانه ، بررسی و تغییر دهید.
به گفته وی ، پیشنهاد او برای تغییر با اعلام سیاست ها و رویکردهای جدید در وزارتخانه به منظور تسهیل ، تسریع ، چابکی و فراهم کردن فضای مشارکت مؤسسات فرهنگی و اقتصادی در قالب هیئت کاخ ها ، موزه ها ، اماکن و بناهای تاریخی تهیه می شود. جلسه شورای عالی میراث فرهنگی در 7 دسامبر سال گذشته به ریاست معاون اول رئیس جمهور اسحاق جهانگیری بررسی و تصویب شد.
وی با تأکید بر اینکه آیین نامه فعلی و فعلی و اصلاحات بعدی در دولت تصویب شده است ، افزود: بر این اساس ، قوانین جانبی به طور فوری روز چهارشنبه 10 آوریل 1999 در دستور کار قرار گرفتند و توسط دولت تصویب شدند.
مونسون گفت: هدف اصلی اصلاحیه آیین نامه هموار کردن راه برای ایجاد سریع هیئت مدیره یکپارچه و متمرکز در وزارتخانه و زیر نظر وزیر برای 21 مجموعه ملی مصوب و طبقه بندی این 21 مجموعه ملی به شرح زیر است: “مجتمع فرهنگی تاریخی سعدآباد” ، “مجتمع فرهنگی تاریخی نیاوران” ، “سایت میراث جهانی کاخ گلستان” ، “موزه ملی فرش ایران” ، “موزه ملی ایران” ، “مجتمع توس و آرامگاه فردوسی مشهد” ، “جهان تخت جمشید” سایت میراث “پاسارگاد” ، “سایت باستان شناسی میراث جهانی ساسانیان ایران” ، “یادبود شیراز و مجموعه سعدیه” ، “سایت میراث جهانی میدان امام اصفهان” ، “میراث میراث باغ کاشان فین” ، “میراث جهانی بیستون کرمانشاه” ، سازه های آب شوشتر “،” میراث جهانی یونسکو “چغازنبیل و هفت تپه” ، “سایت میراث جهانی شوش” ، “موزه میراث روستایی یلان” ، “میراث جهانی تخت سلیمان تکاب” ، سایت میراث جهانی شیخ صفی الدین اردبیلی “،” میراث جهانی ارگ بم و چشم انداز فرهنگی آن “،” سایت میراث جهانی گنبد سلطانیه “و” سایت میراث جهانی یزد “.
وی تأکید کرد: این لیست بیست و یکم قبلاً در جلسه Verkhovna Rada برای میراث فرهنگی و گردشگری در 7 دسامبر 1998 تصویب شد.
وزیر میراث فرهنگی ، جهانگردی و صنایع دستی همچنین اظهار داشت: تصویب این آیین نامه زمینه را برای انتخاب ، ایجاد و اجرای هیئت مدیره با تغییر مواد فراهم می کند که امکانات و مجوزهای لازم را به وزارت میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی فراهم می کند. وی گفت: “تعریف و شفاف سازی مفاهیم و اصطلاحات ، اعمال تغییرات و تحولات در ساختار اداری کشور طی 15 سال آینده (از سال 2004 تا قطعنامه قبلی) ، اطمینان از ایجاد و راه اندازی هیئت منفرد وزارت مجموعه های ملی به سرپرستی این شورا. – b موزه ملی ایران) ، برای بهبود جایگاه مدیر نماینده قانونی از مهمترین جنبه های این قانون ، تسهیلات نمایندگان برای تعیین و بررسی ترکیب هیئت مدیره استان و موزه ملی ایران است ، و.
مونسان گفت: “همه اینها یک پایه امیدوار کننده برای دو حوزه میراث فرهنگی و جهانگردی است که در نتیجه بحران کرونا با چالش های جدی روبرو شده اند.” .
به گزارش یومیر ، در ماده 5 این قانون مصوب سال 2004 تصریح شده است که “یک سازمان میراث فرهنگی و جهانگردی ممکن است مکانها و موزه های تاریخی را تحت نظارت هیئت مدیره حفظ و مدیریت کند”. “وظایف و اختیارات هیئت مدیره و نحوه حمایت ، نظارت و ارزیابی فعالیتهای آنها مطابق آیین نامه مصوب شورای وزیران به توصیه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری خواهد بود.”
یك تحلیلی كه از سال 2004 و با تأیید این مقاله ارائه شده است ، “خودكفایی موزه ها در امور مالی و درآمد” است ، بدین معنی كه از آنجا كه تمام اختیارات مالی و بودجه به هیئت ها واگذار شده است ، می توان فهمید كه موزه ها و اماکن می توانند درآمد خود را به صورت جریان متمرکز یا غیر متمرکز درآمد ایجاد کنند و درآمد خود را برای بهبود شرایطشان هزینه کنند ، که انتظار می رود روند بازگشت بلیت فروشی به موزه ها و اماکن تاریخی را ادامه دهد.
انتهای پیام
این مقاله مطابق با استخراج اخبار روز، اقدام به خبررسانی می نماید، لذا مسوولیت نوشته های سایت بر عهده پایگاه های اصلی بوده و یومیر هیچ مسوولیتی در قبال انتشارات سایت نخواهد داشت.