فرهنگ و هنر

آیا وزارت میراث فرهنگی 15 سال به تعویق افتاده را نجات داده است؟



اگرچه هیئت مدیره برای 21 موزه ملی پس از 15 سال برای سرعت بخشیدن به اجرای آنها مورد بازنگری قرار گرفته است ، اما مشخص نیست که آیا به برخی نکات مهم پرداخته خواهد شد ، مانند خود موزه سازی موزه و حتی بازگشت فروش بلیط موزه به خود مجموعه ها. که سالها یکی از درخواست های صاحبان موزه به حساب می آمد ، آیا در این اصلاحیه مورد توجه قرار گرفت؟

به گزارش یومیر ، اگرچه ماده 5 قانون تشکیل سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری که در اکتبر 2004 تصویب مجلس شد ، اما اجازه داده است که نگهداری و مدیریت آثار و موزه های تاریخی طی سالهای متمادی به عهده هیئت مدیره باشد. در گذشته گزارشهایی مبنی بر تأمین برخی موزه ها توسط مسئولان میراث فرهنگی ارائه شده است ، اما برای تصویب و تصویب آخرین اصلاح این لایحه ، 15 سال طول کشید. در این مرحله ، “نگهداری و مدیریت 21 مجتمع ملی در قالب هیئت مدیره آغاز می شود.

علی اصغر مونسان – وزیر میراث فرهنگی ، جهانگردی و صنایع دستی – وی با تأکید بر اینکه ماده اصلاح شده ماده 5 این قانون در روز چهارشنبه 10 آوریل 1999 به تصویب هیئت دولت رسیده است ، توضیح داد: اجرای مقررات ماده 5 قانون تأسیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و تغییرات بعدی در مدیریت سایتها ، کاخ ها و بناهای تاریخی با توجه به تغییر در ساختار اداری دولت از سال 1983 و همچنین تبدیل سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری به یک وزارتخانه ، بررسی و تغییر دهید.

به گفته وی ، پیشنهاد او برای تغییر با اعلام سیاست ها و رویکردهای جدید در وزارتخانه به منظور تسهیل ، تسریع ، چابکی و فراهم کردن فضای مشارکت مؤسسات فرهنگی و اقتصادی در قالب هیئت کاخ ها ، موزه ها ، اماکن و بناهای تاریخی تهیه می شود. جلسه شورای عالی میراث فرهنگی در 7 دسامبر سال گذشته به ریاست معاون اول رئیس جمهور اسحاق جهانگیری بررسی و تصویب شد.

وی با تأکید بر اینکه آیین نامه فعلی و فعلی و اصلاحات بعدی در دولت تصویب شده است ، افزود: بر این اساس ، قوانین جانبی به طور فوری روز چهارشنبه 10 آوریل 1999 در دستور کار قرار گرفتند و توسط دولت تصویب شدند.

مونسون گفت: هدف اصلی اصلاحیه آیین نامه هموار کردن راه برای ایجاد سریع هیئت مدیره یکپارچه و متمرکز در وزارتخانه و زیر نظر وزیر برای 21 مجموعه ملی مصوب و طبقه بندی این 21 مجموعه ملی به شرح زیر است: “مجتمع فرهنگی تاریخی سعدآباد” ، “مجتمع فرهنگی تاریخی نیاوران” ، “سایت میراث جهانی کاخ گلستان” ، “موزه ملی فرش ایران” ، “موزه ملی ایران” ، “مجتمع توس و آرامگاه فردوسی مشهد” ، “جهان تخت جمشید” سایت میراث “پاسارگاد” ، “سایت باستان شناسی میراث جهانی ساسانیان ایران” ، “یادبود شیراز و مجموعه سعدیه” ، “سایت میراث جهانی میدان امام اصفهان” ، “میراث میراث باغ کاشان فین” ، “میراث جهانی بیستون کرمانشاه” ، سازه های آب شوشتر “،” میراث جهانی یونسکو “چغازنبیل و هفت تپه” ، “سایت میراث جهانی شوش” ، “موزه میراث روستایی یلان” ، “میراث جهانی تخت سلیمان تکاب” ، سایت میراث جهانی شیخ صفی الدین اردبیلی “،” میراث جهانی ارگ بم و چشم انداز فرهنگی آن “،” سایت میراث جهانی گنبد سلطانیه “و” سایت میراث جهانی یزد “.

وی تأکید کرد: این لیست بیست و یکم قبلاً در جلسه Verkhovna Rada برای میراث فرهنگی و گردشگری در 7 دسامبر 1998 تصویب شد.

وزیر میراث فرهنگی ، جهانگردی و صنایع دستی همچنین اظهار داشت: تصویب این آیین نامه زمینه را برای انتخاب ، ایجاد و اجرای هیئت مدیره با تغییر مواد فراهم می کند که امکانات و مجوزهای لازم را به وزارت میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی فراهم می کند. وی گفت: “تعریف و شفاف سازی مفاهیم و اصطلاحات ، اعمال تغییرات و تحولات در ساختار اداری کشور طی 15 سال آینده (از سال 2004 تا قطعنامه قبلی) ، اطمینان از ایجاد و راه اندازی هیئت منفرد وزارت مجموعه های ملی به سرپرستی این شورا. – b موزه ملی ایران) ، برای بهبود جایگاه مدیر نماینده قانونی از مهمترین جنبه های این قانون ، تسهیلات نمایندگان برای تعیین و بررسی ترکیب هیئت مدیره استان و موزه ملی ایران است ، و.

مونسان گفت: “همه اینها یک پایه امیدوار کننده برای دو حوزه میراث فرهنگی و جهانگردی است که در نتیجه بحران کرونا با چالش های جدی روبرو شده اند.” .

به گزارش یومیر ، در ماده 5 این قانون مصوب سال 2004 تصریح شده است که “یک سازمان میراث فرهنگی و جهانگردی ممکن است مکانها و موزه های تاریخی را تحت نظارت هیئت مدیره حفظ و مدیریت کند”. “وظایف و اختیارات هیئت مدیره و نحوه حمایت ، نظارت و ارزیابی فعالیتهای آنها مطابق آیین نامه مصوب شورای وزیران به توصیه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری خواهد بود.”

یك تحلیلی كه از سال 2004 و با تأیید این مقاله ارائه شده است ، “خودكفایی موزه ها در امور مالی و درآمد” است ، بدین معنی كه از آنجا كه تمام اختیارات مالی و بودجه به هیئت ها واگذار شده است ، می توان فهمید كه موزه ها و اماکن می توانند درآمد خود را به صورت جریان متمرکز یا غیر متمرکز درآمد ایجاد کنند و درآمد خود را برای بهبود شرایطشان هزینه کنند ، که انتظار می رود روند بازگشت بلیت فروشی به موزه ها و اماکن تاریخی را ادامه دهد.

انتهای پیام


این مقاله مطابق با استخراج اخبار روز، اقدام به خبررسانی می نماید، لذا مسوولیت نوشته های سایت بر عهده پایگاه های اصلی بوده و یومیر هیچ مسوولیتی در قبال انتشارات سایت نخواهد داشت.

دکمه بازگشت به بالا