فرهنگ و هنر

جای خالی اربعین تمدن ساز در سرفصل های متون درسی

یومیر/قم حجت الاسلام حسین درودی معاون امور استان ها، دبیر ستاد حوزه های علمیه و آموزش و پرورش در یادداشتی از سیاستمداران آموزش و پرورش خواست به پیام های آموزشی پیاده روی اربعین شهدا در متون آموزشی توجه کنند.

به گزارش یومیر، متن این یادداشت به شرح زیر است:

پيامبر رحمت فرمود: من خدا را دوست دارم، من حسين را دوست دارم. خداوند عاشقان حسین علیه السلام را دوست دارد. آیا دوستی خدا به معنای تعامل و تغییر است؟ یا اینکه هیچ موجودی در وجود نیست که قدرت تغییر در خداوند متعال را داشته باشد; در نتیجه خداوند به دلیل نداشتن معادل و متضاد عاشق خودش است و بس; در حقیقت پیوند عشق با محبوب و معشوق است، به همین دلیل است که پیامبر می فرماید: «خداوند خالق عشق و ارادت، حسین را دوست دارد». از این رو سفره اصول دین در کربلا بر همه دروس (توحید – نبوت – معاد) امامت و عدل حضرت اباعبدالله علیه السلام با جان و دل باز است، بر این اساس نوع آن حضرت. امر به آن خیر داده می شود و میل به عدالت دل او به اربعین زیارتی بی بدیل شده است.

حال این سوال پیش می آید که چرا از ظرفیت بی نظیر راهپیمایی دانش آموزان در اربعین حسینی، تبدیل آموزش از دانشی مفید به خاطره ای مفید از سوی مدیران برنامه ریزی درسی با رویکرد جهادی به عنوان یک وظیفه انقلابی احساس نشده است. تمدن نوین اسلامی باید گفت; برای بهره مندی از حماسه اربعین لازم است تمامی کتاب های علوم اسلامی و انسانی و همچنین فضای مجازی در ابتدای فصل های خود جایگاه ویژه ای برای این حماسه تمدنی ایجاد کنند. پس متون آموزشی و کتب درسی آماده تربیت نسلی است که انتظار می رود در مرحله دوم انقلاب اسلامی مسئولیت پذیر باشد.

برای تبیین این اهمیت، نگاهی به سرفصل هایی می اندازیم که جایشان در نظام آموزشی کشور خالی است. این فصل ها را می توان به سه بخش تقسیم کرد: قلب، ذهن و رفتار. در دل، مروارید عشق و ارادت، اربعین صادقانه و پایدار، نیاز حیاتی به تربیت قلب طلاب است؛ زیرا در آموزش توحید امام حسین علیه السلام در کربلا، صحنه مزین است. اما در دنیا معلمان و زائران محل شستشوی دل یا ذهن برای عبادت و آرامش دلها هستند. از آنجایی که در آن مفهوم بت پرستی و عقل وجود ندارد، باید پذیرفت که در ساخت ذهن دانشجویان و زائران عزیز، تمام تلاش ها از نگاه ظاهری و ذهن مادی تا رنگ، نژاد و ملیت، با توجه به شهود آیه شریفه «نحات فی من روحی: چرخش داده شده است.

هوش ملکوتی اربعین و چرخش های تربیتی سناد توله

در قسمت سوم این مبحث باید اذعان داشت که رفتار زائران حسینی در عرصه امتحان و رنج برای انسان کامل، برای شرکت کنندگان در این حماسه حسینی، گویی هزاران ساعت برنامه ریزی شده است. بهترین و بهترین برنامه ریزان جهان برای این حماسه بزرگ این کار را انجام داده اند. تقوای عملی یا خویشتن داری که پادزهر سرگردانی و سرگردانی انسان امروزی است و اساس جشن تمدن با هوش ملکوتی و مبشر جامعه مهدوی است. زیرا این اکسیر بزرگ را تا زمانی که ضایعه الهی انسان کشف و درک نشود، در هیچ خانه و زمین دیگری یافت نمی شود، زیرا در تمدن مهدوی، سر شیطان توسط نماینده خدای متعال از بدن او جدا می شود و حکم و قانون احسان و عدل است. در نظام آموزشی مهدوی، آرمان ها و امیدها به اعمال و رفتار کشیده می شود، به همین دلیل مردم از سراسر جهان با میل درونی برای ثبت نام در این مدرسه همیشه سودمند گرد هم می آیند تا چرخش های کاملی در نظام اجتماعی پیدا کنند. اربعین و در ابعاد مختلف زندگی که بن بست ها و بن بست هایی را برای آنها ایجاد کرده است، می توانند شاهد و رصد راه برون رفت در این نمایش بین المللی باشند.

ظرفیت خلاقیت اربعین در سامانه شاد

حماسه چهلمین روز شهادت آخرین فرزند رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم. قدرت و قدرت دانش زیبایی‌شناختی را دارد که می‌تواند سیستم شاد آموزش و پرورش را مناظر خیره‌کننده و آموزه‌های شفابخش آن تولید کند. برای پاسخ ماندگار به عدم ایمان و آگاهی دانش آموزان، آنها را به گونه ای مسلح و تعیین کنید که با ایجاد محیطی کاملاً طبیعت محور برای نونهالان و جوانان و همچنین دانش آموزان در کلاس درس، کارگاه علوم اسلامی و انسانی با فرشتگان خدا می نشیند. و کتاب ها و کلاس های مورد نظر و لازم را از اربعین حسینی به عنوان پایه تمدن بسازید.

فرصت هایی برای تمدن جهانی

اربعین حسینی مزین به چه معارف اسلامی و انسانی است که می تواند متون آموزشی و کتب درسی آموزش و پرورش و دانشگاه ها را متحول کند؟ در حوزه های شش گانه تعلیم و تربیت در سند تحول بنیادین تعلیم و تربیت (حوزه ایمانی- عبادی- اخلاقی) بر سایر حوزه ها اولویت دارد چرا که می توان این اولویت را با صحنه های اربعین صحبایی، محبت و عنایت به این گونه افراد اثبات کرد. از ملیت های مختلف در جامعه بشری به وضوح بر همگان شهود است که اگر دل ها ظرفیت عشق ایثارگرانه را داشته باشد، تمدن توحیدی پدید می آید وگرنه با دلی شاد شاهد گستره تمدن توحیدی نخواهیم بود، زیرا دنیا دوستی است. دلی که خواست بی پایان دنیاست در این سفر دل جایی نخواهد داشت. صحنه های آموزشی و نشاط آور که ظرفیت عشق بی قید و شرط را در مقیاس جهانی برای آموزش همه جانبه سیاستمداران و رهبران مذهبی به شیوه ای بدیع، جذاب و انگیزشی نشان می دهد.

مدرسه ای با معماری فداکار

آموزه مهربانی و کرامت انسانی برگرفته از شهد اربعین حسینی است که شفای حتمی بیماری های فردی و اجتماعی است. اهل مکتب لیبرال و نظام استثماری سرمایه داری و غرب به وقت گریه می کنند و راه انسانی زندگی را برایشان سد کرده است. مانند سبک زندگی فردی که زندگی حیوانات را به آنها تمدن معرفی کرده و برای آنها انواع خودکشی های طبیعی، جسمی، شخصی و شرافتمندانه ایجاد کرده است; با مشاهده یا حضور در این حماسه درمانی، آن‌ها چنان سرحال و شاد می‌شوند که گویی به یکباره خود گمشده خود را در آغوش گرفته‌اند. زیرا آنها احساس ثروتمند شدن و هموار کردن راه آینده بی پایان خود و همچنین داروی لاعلاج خونخواهی را که از انواع تحقیر-ترس-تهدیدها و از همه مهمتر دنیای بدون زندگی سرچشمه می گیرد را از درون خود می فهمند و دریافت می کنند. بعد از مرگ. در این مدرسه دانش آموزان با فداکاری معماری را یاد می گیرند و آن را در زندگی خود حفظ می کنند.

اسلام و ارتباطات آموزشی جامع آن

مجموعه بی نظیر اربعین اباعبدالله الحسین علیه السلام نشأت گرفته از مجاهدت انسان کاملی است که در سختی های زندگی درس خضوع و رضایت در برابر خداوند حکیم را به بشر آموخته است، همان درسی که درمان ناامیدی و ناامیدی است و احساس تنهایی انسان در عصر فضا مجازی است. این راهپیمایی حاکمیت انسان کامل، نور دلهای گرفتار در تاریکی و تنهایی نظام شهوترانی و لذت طلبی را می طلبد. اربعین حسینی امکان اجرای عدالت اجتماعی در جامعه اسلامی و همچنین شبهه دو بعدی بودن زندگی را در سوره طیبه سوره نهال با چه زبانی مطرح کرد؟ توضیح داده است که راه حل مطمئن و مطمئن برای نجات برده داری مدرن در جهان غرب و مردم اسیر آن است، اربعین سبک مدیریت سودآوری را رسوا کرده است. ناشی از خودخواهی در نظام استعماری و نیز یکی از راهکارهای درمان ظلم شغلی دیگران که در نظام آموزشی مدارس ثروت مدار جهان ساماندهی شده است، در این حماسه رهایی بخش ارتباطات گسسته خانواده بشری امروز. و روابط بین فردی جامعه متمدن بر اساس ارزشهای انسانی و اخلاقی با نوع معرفت و محبت و اطاعت خداوند رئوف و نیز پیروی آگاهانه و داوطلبانه از نظام موازین دینی بدون تحریف. منجر به همگرایی و انسجام پایدار می شود.

چرخش آموزش از ذهن به میدان

از برکات و برکات پیاده روی اربعین حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام; نفی تعصبات قومی و قبیله ای نژادپرستانه است که هر جوان و طلبه ای سرگردان در این مشاهده آرمان گرایانه و ملکوتی صحنه های شادی آور و منتهی به فطرت خداپرستی و خیرخواهی او را روشن می کند و به مقامی خالصانه می رساند. مهربانی و نیز توحید الهی که در رابطه اربعین مورد نظر ملائکه تجلی یافته است، کام جوانان و طلبه را در مبارزه با شیاطین جن و انسی معطر و شیرین می کند. و سرانجام هدایت و رهبری قوه غضبشان که امید و آرزوی شیطان است در نهایت. او اختیار عشق خردمندانه خود را می گیرد. توجه به تأثیرات اربعین در مرحله دوم انقلاب اسلامی بر مجامع جهانی، جامعه شناسان و روانشناسان جهان به حدی بوده است که برخی از آنان را به حضور در این راهپیمایی و در برخی موارد این مشتاقان انسان دوستی را علاقمند کرده است. . ; با مانع استکبار جهانی مواجه شده است. همانطور که بازتاب رسانه ای از این حضور معنوی و راهگشای تمدن جدید که مانع از انتشار واقعی آن به سبک واقعی و واقعی شده است. زیرا این فرهنگ سازی یک تمدن، قرب به خدا، یعنی خدایی شدن دارد که می تواند جایگزین منیت شیطانی شود; در اربعین اباعبدالله الحسین علیه السلام چون وحدت رب العالمین تبیین و تجلی می یابد; دل مشتاقان دنیا بر آن بی تاب می شود تا عطش مهربانی بی پایانشان سیراب شود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا