فرهنگ و هنر

تصدی‌گری‌های فراوان دولت در حوزه فرهنگ و هنر

سید عباس صالحی در بخشی از گفتگوی خود مطابق با اجرای پروژه تجربی با هدف ثبت و انتقال تجربیات وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی می گوید:

به گزارش یومیر ، به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در قسمت چهارم و پنجم این گفتگو به رویکردهای این وزارتخانه در زمینه تقویت ظرفیت های عمومی به عنوان یکی از بزرگترین آن ها پرداخت. برنامه ها..

در این بخش صالحی تأکید می کند: ما برنامه کلان را برای تقویت ظرفیت مردم با برخی اقدامات دنبال کردیم و اولین راه ایجاد و توسعه اتحادیه های کارگری بود.

او در این بخش می گوید: “مالکیت بیش از حد دولت و کاهش نقش مردم یکی از مشکلات فرهنگ و هنر است.”

صالحی در ادامه تأکید می کند که مشکل دیگری که توجیه شد ضعف اتحادیه های کارگری و موسسات مردمی بود و مردم راه تعامل ، مشارکت و گفتگو را پیدا می کنند و کارکرد سوم آن این است که طبقات مختلف فرهنگی و هنری مجموعه های خود را مورد آزار و اذیت قرار می دهند. بنابراین در دولت دوازدهم سعی شد نیاز اساسی در این زمینه برآورده شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به روند ساخت و استفاده از ظرفیت افراد و اصناف ، ادامه می دهد: ما در این مسیر دو راه داشتیم. اول نوشتن یک قانون مستقل و رفتن به پارلمان به عنوان لایحه ای که زمان زیادی برد و دوم استفاده از ظرفیت قانون کار برای استفاده از این ظرفیت برای تشکیل اتحادیه ها. بنابراین ما راه دیگری را انتخاب کردیم.

در بخشی از این گفتگو ، صالحی روند گذراندن مراحل مختلف تشکیل اتحادیه ، نحوه برگزاری جلسات و در نهایت نتایج را توضیح می دهد و می گوید: “ما جلسات طولانی در این زمینه با همکاری وزارت کار داشتیم و در نهایت منجر به یک تفاهم نامه با این وزارتخانه. “این یادداشت اساس کابینه شد و کابینه آن را در نوامبر 1998 تصویب کرد. علاوه بر این ، کمیسیونی برای اجرای این فرمان تشکیل شد که دبیرخانه آن وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، برنامه هایی که در آن بررسی شد و تا کنون این کمیسیون 58 انجمن ملی در زمینه های مختلف را تأیید کرده است. بنابراین ، تمام تلاش خود را به کار گرفته است تا از ظرفیت افراد این وزارتخانه حداکثر استفاده را ببریم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در بخشی دیگر از این گفتگو به ایجاد خانه مطبوعات اشاره می کند و می گوید: در استانها خانه مطبوعات وجود داشت اما اساسنامه ای در سال 1996 تدوین شد و پس از آن هیئت خانه مطبوعات استان خانه مطبوعات ملی را به مدت سه سال تأسیس کرد. انتخاب کنید. بدین ترتیب خانه مطبوعات ملی شکل گرفت.

وی در ادامه به تشکیل انجمن های انفرادی قرآن و چگونگی تشکیل آنها اشاره می کند.

همچنین سید عباس صالحی در بخشی دیگر از این گفتگو به ایجاد سیستم های صنفی از جمله مجمع انجمن های ادبی در کشور اشاره می کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی می گوید: یکی از اهداف ما این بود که انجمن های ادبی در کنار هم بایستند و بتوانند با یکدیگر هم افزایی کنند. این رویداد پس از سال 1996 رخ داد و جشنواره بهار ملکه شاعر با این دیدگاه برگزار شد که شکلی از انجمن های ادبی در قالب فرهنگ پدیدار می شود.

صالحی در قسمت پنجم این گفتگو و پس از بحث تقویت ظرفیت های انسانی می گوید: در این زمینه نیز به توسعه کمی و کیفی نهادها و مسسات فرهنگی و هنری فکر کردیم. این بدان معناست که نهادهای فرهنگی و هنری خود یک ظرفیت مردمی در زمینه فرهنگ و هنر بودند و در چهار سال گذشته ما رشد قابل توجهی در زمینه های مختلف در این زمینه از جمله رشد موسسات هنری تک منظوره داشته ایم. بین پایان سال 1995 تا 1400 ، تعداد 1166 موسسه هنری یک بار در کشور افزایش یافت و این نشان می دهد که موسسات فرهنگی هنری فرصتی برای حضور مردم است. همچنین در سال 1996 ، 6315 موسسه چند منظوره وجود داشت و در پایان سال 1999 ، این تعداد 7610 موسسه بود. ما همچنین شاهد این رشد در زمینه های مختلف مانند مراکز تبلیغاتی ، رسانه های آنلاین و غیره هستیم.

در بخشی دیگر ، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایجاد فرصت برای حضور فعالیت های فرهنگی مردمی در اشکال مختلف را از دیگر ویژگی های اصلی برنامه برای تقویت ظرفیت مردمی دانست و گفت: تمرکززدایی و کاهش مالکیت دولتی از دیگر ویژگی های این حلقه تشکیل شد ، مانند تفویض اختیار و سپردن برگزاری نمایشگاه کتاب در تهران به صنف مربوطه و غیره.

وی مشارکت و همکاری با کلاسها را از دیگر کارکردهای برنامه برای تقویت ظرفیت انسانی می داند.

صالحی این گفتگو را ادامه می دهد: “بهره مندی اتحادیه های کارگری در تصمیم گیری و برنامه ریزی و حضور اتحادیه های کارگری در وزارت حکمت از جمله این اقدامات بود.”

وی ادامه می دهد: رفع موانع قانونی فعالیت های فرهنگی و هنری ششمین کارکرد اصلی برنامه برای تقویت ظرفیت جمعیت بود. بررسی قوانین و مقررات یکی از اقدامات در این زمینه است.

در آخرین بخش ، صالحی تأکید می کند که یکی از اهداف تجدید نظر در دستورالعمل ها جلوگیری از فعالیت های فرهنگی و هنری به منظور سهولت و سهولت امور بود.

چهارمین و پنجمین گفتگوی سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای تکمیل پروژه تجربی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در فیلم های زیر قابل مشاهده است:

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا