اقتصادی

زبان دولت در بیان دستاوردهایش رسا نبوده/ وزارت ارشاد از مجوزهای خودبه اصحاب فرهنگ‌وهنر دفاع کند

معاون اول رئیس جمهور با تأکید بر نقش دولت در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: مسئولیت اصلی این وزارتخانه براساس قانون ، سیاست و برنامه ریزی در فرهنگ ، هنر ، اندیشه و رسانه است و همه نهادها و نهادهای فرهنگی و هنری باید سیاست ها را دنبال کنند ، که توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تعیین شده است.

به گزارش یومیر ، دکتر اسحاق جهانگیری امشب (شنبه ، 28 ژوئیه) در دیدار با رهبران ارشد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، در آنجا اظهار داشت: یکی از اصلی ترین دغدغه های دولت بازی نقش مدیریت و تخصیص حکمرانی است و گفت: شدت آن است. دقیق تر در وزارتخانه های اقتصادی تعریف شده است ، اما این تمایز در فرهنگ و هنر نیز باید با دقت اجرا شود.
دکتر. جهانگیری با تأکید بر لزوم حرکت در چارچوب فرهنگ عمومی یا تأیید شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: علاوه بر تدوین سیاست ، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید از نزدیک نظارت بر اجرای سیاست ها و پیگیری آن به پایان نرسد.
معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه همیشه در زیر مجموعه وزارتخانه و در فرهنگ ، هنر ، رسانه ، بین المللی و نظرسنجی ها حساسیت های جدی وجود دارد ، افزود: علاوه بر ایفای نقش حاکمیتی و نظارتی ، باید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز نقش ایفا کند. مثل یک پناهگاه و از فرهنگ ، هنر ، اندیشه و رسانه در امان باشید و بگذارید فعالان این حوزه احساس کنند که این وزارتخانه پناهگاه آنهاست.
دکتر. جهانگیری ادامه داد: مردم فرهنگ ، هنر و اندیشه باید در چهارچوب این وزارتخانه کار کنند و مطمئن باشند این وزارتخانه سخنگوی آنها است و در صورت بروز مشکل از آنها حمایت خواهند کرد.
معاون اول رئیس جمهور تأکید کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید از مجوزهای موجود برای فعالیت های فرهنگ جمعیت ، هنر ، رسانه و اندیشه در زمینه های مختلف پشتیبانی کند و اگر کسی در جایی با مشکلی روبرو شد ، نباید زمینه را پاک کند. و مجوزها این تصمیمات را صادر می کند ، دفاع می کند و می ایستد تا مجوزهای آنها معتبر باشد.
دکتر. جهانگیری گفت: نظارت بر افکار عمومی یک کار مهم و حساس است که می تواند منجر به ارتقاء برنامه های ملی شود. “در طول مراسم 4 آوریل ، مردم از سخنان این مقام آگاه بودند ، اگرچه جریمه حضور آنها برای پیاده روی در طبیعت مشخص نشده است.” آنها از بیرون رفتن اجتناب کردند. از این واقعه و همکاری مردم ، نخبگان و دولت می توان در مناطق دیگر و در تنگناهای آینده استفاده کرد تا همه ما بتوانیم در دوره سخت عبور کنیم.
معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اینکه نظرسنجی ها باید بصورت دوره ای و مداوم انجام شود ، اظهار داشت: نتایج این نظرسنجی ها می تواند افزایش یا کاهش سرمایه اجتماعی و گرایش مردم به تکمیل پروژه های مختلف باشد. بنابراین ، این مطالعات نباید متوقف شود یا نتایج در کتابخانه ها باقی بماند بلکه باید برای حل مشکلات کشور در حوزه های مختلف استفاده شود.
دکتر. جهانگیری افزود: همه مسئولان باید با بیان آمار به نتایج مراکز رسمی و نظرسنجی های معتبر مراجعه کنند در غیر این صورت هر کس می تواند برای بیان نظرات خود عدد مختلفی را بیان کند در حالی که برای تقویت نقاط مثبت باید نتایج نظرسنجی تقویت شود یا اجازه دهید از اصلاح استفاده کنیم.
معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه همه کارشناسان معتقدند زندگی بعد از کرونا در همه ابعاد زندگی بین المللی ، اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی تحت تأثیر قرار خواهد گرفت گفت: ما همچنین باید تأثیر و تأثیرات اجتماعی و فرهنگی کورونا را بررسی کنیم. و برای رسیدن به چیزی غیر عادی ، آنها باید در نگرش خود تجدید نظر کنند.

دکتر. جهانگیری افزود: مشاغل فرهنگی مانند شرکت های سایر بخش ها تحت تأثیر تاج قرار گرفته اند که در این ارتباط اخیراً جلساتی با فعالان حوزه هنر و فرهنگ برگزار کردم و موضوعات مطرح شده در این جلسات بسیار زیاد بود. نگران کننده زیرا گزارش ها حاکی از آن است که برخی از هنرمندان در رفع نیازهای فعلی زندگی نیز مشکل داشته اند.
معاون اول رئیس جمهور با استناد به برنامه دولت برای تأمین تسهیلات به مشاغل و بخشهایی که تحت تأثیر کرونا قرار دارند ، توضیح داد: “دولت تسهیلات را با نرخ 50 هزار میلیارد تومان با نرخ 12٪ به تصویب رسانده تا در صورت کمک به این بخش ها این تسهیلات نرخ بهره را فراهم می کند. ” 12 درصد برای بخش فرهنگی و هنری مناسب نیست ، می توان از امکانات اشتغال روستایی و عشایری استفاده کرد که با نرخ چهار و شش درصد تصویب می شود. برخی از برنامه ها و آثار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید در روستاها اجرا شود و این وزارتخانه باید سهم خود را از این امکانات دریافت کند.
دکتر. جهانگیری همچنین با اشاره به پیام ارسالی مدیر عامل به مناسبت تحلیف یازدهم اردیبهشت ، گفت: “رئیس اجرایی معمولاً برای هر سال نامه های مالی می نویسد ، اما در پیامی که برای آنها ارسال شده است. برای افتتاح این دوره از مجلس شورای اسلامی ، دو اولویت مهم. ” آنها برای مقامات کشور تعیین کردند که این دو اولویت ، مسائل فرهنگی و اقتصادی کشور بوده است. متأسفانه همه مسئولان نسبت به مسئله اقتصاد آگاهی بیشتری دارند و به مسئله فرهنگ توجه کافی نمی شود. بنابراین ، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان مدیر منطقه فرهنگی باید اقدامات لازم را برای رسیدگی به اولویت های فرهنگی مؤسسات انجام دهد.

معاون اول رئیس جمهور با تأکید بر اینکه آگاهی از شرکت هایی در بخش فرهنگی که تحت تأثیر اوضاع کرونا قرار گرفته اند بسیار مهم است اظهار داشت: “در جلسات با فعالان فرهنگی و هنری تصمیماتی برای کمک به شرایط زندگی گروه های آسیب دیده در کورونا گرفته شد. ” انتظار می رود نتایج این تصمیمات ماهانه گزارش شود. البته اعلام شده است که برای اجرای این تصمیمات با سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی توافق های خوبی حاصل شده است.
دکتر. جهانگیری در ادامه تصریح کرد: اقتصاد زمینه ای از فرهنگ خلاق اقتصادی است و از قابلیت های گسترده ای برخوردار است و وی گفت: باید یک برنامه جامع برای اقتصاد خلاق در هنر و هنر تهیه و در دستور کار محله “اقتصاد مقاومتی” قرار گیرد. این طرح تدوین نشده است و امیدوارم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این موضوع را جدی بگیرد.
معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه یکی از مهمترین پیامهای “اقتصاد مقاومتی” آگاهی از ظرفیت داخلی کشور است و گفت: “براساس سیاست کلی” اقتصاد مقاومتی “فعالیت هایی که به ظرفیت داخلی کشور و نتایج آن بستگی دارد. بله ، باید به آنها اولویت داده شود ، که شامل اقتصاد بخش فرهنگی نیز می شود ، زیرا اقتصاد یک حوزه فرهنگی است ، اقتصاد خلاق و متکی به قدرت داخلی ، بسیار کارآمد و قابل تحویل به جهان است.
دکتر. جهانگیری با تأکید بر اینکه موضوع اقتصاد خلاق باید در کلیه دستگاههای اجرایی مورد توجه قرار گیرد تصریح کرد: زمینه اقتصاد فرهنگی هم در ساختار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و هم در دستگاههای دیگر مانند سیستم بانکی و صندوق توسعه ملی باید مورد توجه قرار گیرد. و شرط این امر این است که مسئولان وزارت بسیار جدی هستند و پیگیر این موضوع هستند تا سایر آژانس ها نیز بتوانند برای کار بیایند.
معاون اول رئیس جمهور با تأکید بر اهمیت توجه گسترده به فرهنگ ، هنر و رسانه ، اظهار داشت: فرهنگ ، هنر و رسانه از مهمترین دارایی های کشور است که هم از نظر معیشت و هم وضعیت اجتماعی مورد توجه قرار می گیرد.
دکتر. جهانگیری افزود: افراد فرهنگی و هنری در حین شیوع کرونا نشان دادند که می توانند بسیار مؤثر و مفید باشند بر خلاف اعتقاد کسانی که معتقدند مردم فرهنگی و هنری فقط در طول انتخابات مورد توجه دولت قرار می گیرند ، فعالیت های آنها در کورونا نشان داد. – دوره ای که مشکلات مختلف در کشور نیز می تواند به عنوان یک مرجع مؤثر در جامعه نقش داشته باشد.
معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: “نمونه بارز فعالیت های فرهنگ و هنر در دوره تحریم ها و در ارتباط با گسترش کرونا باعث شد که ایالات متحده تحت فشار افکار جهانی قرار گیرد و فعالیت های فرهنگ و هنر فضایی را در عرصه بین المللی ایجاد کند.” آنها دروغ گفتند و گفتند که ما واردات دارو و کالاهای اساسی به ایران را متوقف نکرده ایم. فعالان فرهنگ و هنر در ایران نامه هایی به فرهنگ و هنر جهان نوشتند و اعلام کردند ملت ایران در استفاده از پول و دارایی خود برای واردات مواد مخدر و کالاهای اساسی مشکل دارد و همین امر عواقب گسترده ای را در جهان به وجود آورده است. وی گفت: مردم فرهنگ و هنر در مواقع نیاز در کنار کار کشور ایستاده اند و سخنان آنها مؤثر است.
دکتر. جهانگیری برقراری ارتباط با نخبگان و اعضای فرهنگ و هنر را ضروری و مهم خواند و افزود: به دلیل ایجاد اختلال در ارتباطات است که آنها می گویند دولت قادر به انتقال پیام خود به عموم نیست. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نماینده دولت در ارتباط با جامعه است زیرا مهمترین گروههای مرجع در جامعه وزارتخانه است و این وزارتخانه است که می تواند ارتباطات دولت با نخبگان را بهبود بخشد.
معاون اول رئیس جمهور گفت: مناطقی مانند مطبوعات کشور شرایط سختی را پشت سر می گذارند. “مشکلات و مشکلات مطبوعات مستقل که به بودجه دولت و نهادهای عمومی وابسته نیستند ، دو برابری است و انتظار دارند دولت در این شرایط دشوار از آنها حمایت کند.” آهسته
دکتر. جهانگیری با یادآوری اینکه دولت سال گذشته برای حل مشکل روزنامه تصمیم گیری كرده است ، اظهار داشت: “سال گذشته بودجه 4200 تومانی حدود 15 میلیارد دلار بود ، اما امسال به حدود رسیده است. 8 میلیارد دلار؛ در عین حال ، منابع این منابع معتقدند که حتی تخصیص 8 میلیارد دلاری برای سال 1999 نیز به طور کامل تحقق نخواهد یافت و کاستی ها با استفاده از منابع و راه حل های دیگر برای پشتیبانی از مطبوعات ضروری است.
معاون اول رئیس جمهور با تأکید بر لزوم کار جدی در فرهنگ ، دین و زبان مشترک از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: “در روزهای اخیر به نظر می رسد جنبشی اصرار بر ایجاد اختلاف در زبان فارسی داشته است. بین ایرانیان و افغانها “. آهسته و آن را تشویق کنید. همچنین حوادث تقسیم بین دو کشور رخ داده است ، اما مقامات ذیربط گزارش های لازم را ارائه داده و ادعاها را تکذیب کردند.
دکتر. جهانگیری با تأکید بر اینکه باید از حوزه فرهنگی و روابط فرهنگی بین المللی و همچنین شخصیت های این بخش محافظت کنیم و تصریح کرد: اعلام شد اما این حادثه که اتفاق افتاد وقتی یکی از خانواده های این استاد نسبت به ماندن پدرش در مشهد اعتراض کرد ، شد. جو علیه جمهوری اسلامی ایران.
معاون اول رئیس جمهور اضافه کرد: “وقتی بازتاب خدمات و واقعیتها در بخشهای مختلف به خوبی انجام نشود ، سایر خدمات و اقدامات مثبت با ارائه مطالب غیرقابل اعتماد به سوالات علیه کشور روی می آورند.”
دکتر. جهانگیری با اشاره به استفاده از فضای مجازی در حین شیوع کورونا گفت: در این ایام خدمات مختلفی از جمله برگزاری کنسرت و فیلم های خانگی از طریق فضای مجازی به مردم ارائه شد و این نشان داد که باید در فضای مجازی حساب باز کنیم. “” البته در هر بخش تهدیدها و فرصت هایی وجود دارد که به نظر می رسد از فرصت های فضای مجازی فراتر است.
معاون اول رئیس جمهور همچنین در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع بودجه بخش فرهنگی اشاره کرد و گفت: بودجه دولت و منابع دولت دو موضوع جداگانه است. بودجه هر روز محدودتر می شود و اگر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی معتقد است با محدودیت شدید منابع روبرو است ، باید برای نوشتن بخش فرهنگ ، تجدید نظر در بودجه را در نظر بگیرید.
دکتر. جهانگیری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خواست که با مدیران سازمان برنامه و بودجه دیدار و گفتگو کند تا در مورد مدیریت این وزارتخانه بحث کرده و ماهیت بخش ها و نیازهای مختلف این دستگاه اجرایی را در سالهای آینده توضیح دهد.
معاون اول رئیس جمهور با تأکید بر اینکه باید کل بودجه بخش فرهنگی کشور تجدید نظر شود ، گفت: برخی از سازمانها و نهادهای فرهنگی که بودجه دولت را دریافت می کنند ، گرچه از نظر رهبری مستقل هستند اما باید توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نظارت شود. فقط این وزارتخانه در قبال مسائل فرهنگی مسئولیت رئیس جمهور ، دولت و مجلس را برعهده دارد.
دکتر. جهانگیری افزود: برای تأمین منابع لازم ، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید سعی كند از تسهیلات كشور مانند صندوق توسعه ملی ، اداره تسهیلات ، سیستم بانكداری و سایر تسهیلات دولتی استفاده كند.
معاون اول رئیس جمهور ، یافته های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را با ارزش و قابل قبول توصیف کرد و گفت: “البته رئیس اجرایی توصیه کرده است که نتایج به زبان هنر بیان شود و نه به زبان آماری ، به گونه ای که برای مردم ملموس تر باشد.”
دکتر. جهانگیری افزود: اقدامات و اقدامات دولت تدبیر و امید در این مدت در بخش های مختلفی از جمله نفت ، انرژی ، کشاورزی و صنعت با دوره های قبلی قابل مقایسه نیست.
معاون اول رئیس جمهور همچنین با بیان اینکه زبان دولت بیانگر اقدامات و نتایج آن نیست ، افزود: اقدامات بزرگی در این دولت انجام شده است ، اما ما نتوانسته ایم آنها را به خوبی برای مردم توضیح دهیم. یکی از وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همکاری با سایر آژانس ها برای استفاده از ظرفیت کلیه آژانس ها برای بیان دستاوردهای خود از طریق روش های فرهنگی و هنری است که مؤثرتر و ماندگار تر است.
وی اضافه کرد: “هم در حوزه هنری و هم در حوزه هنری و همچنین در زمینه صنعتی در کشور قابلیت های خوبی وجود دارد. از این قابلیت ها می توان نتایج قابل ملاحظه ای بدست آورد. از یک طرف پروژه های تکمیل شده باید به صورت عمومی و از سوی دیگر اطلاع رسانی شوند. این فرهنگ با استفاده از فرصت شرکت هایی که میلیاردها تومان درآمد دارند به پایان می رسد. اجرای پروژه های فرهنگی قطعاً می تواند جوانان یک استان یا شهرهای مختلف را بسیار خوشحال کند.
در ابتدای سخنان خود ، دکتر تسلیت جهانگیری در سالگرد شهادت شهید مظلوم آیت الله دکتر بهشتی و 72 نفر از کارمندانش. وی اظهار داشت: هر سه قوه قضاییه ، قوه مقننه و دستگاه اجرایی ضربه بزرگی به این ماجرا وارد کردند. گردن های سخت عبور خواهد کرد و امیدواریم در سالهای آینده با استفاده از این امر بتوانیم رفاه و آسایش را برای مردم ایجاد کنیم. تجربه 40 سال گذشته و تدوین استراتژی ها و برنامه های دقیق علاوه بر غلبه بر چالش ها ، زیرا مهمترین کار حکومتداری فراهم کردن زندگی راحت برای زندگی افراد شایسته است.

دکتر. صالحی ، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ، ضمن ارائه گزارشی از اقدامات ، فعالیت ها ، قابلیت ها و چالش های حوزه های فرهنگی ، هنری ، رسانه ها ، نظرسنجی های بین المللی و نظرسنجی ، فضای فرهنگی و هنری را از دستاوردهای برجسته دولت توسعه داد. تحقیقات رو به رو است امید رابطه فرهنگ و هنر و جامعه را از جمله شبکه شهرهای خلاق ، پروژه مروجان کتابخوانی ، پروژه سینمای امید و فعالیتهای فرهنگی و رسانه ای فعال درمورد آسیب های اجتماعی تشریح کرد. وی در استان ها خلاق بوده و توانسته اشتغال ایجاد کند و تولید ناخالص داخلی را افزایش دهد.
همچنین چند معاون از وزارت و مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان شرقی “از طریق کنفرانس ویدئویی” به طور جداگانه از نحوه برگزاری گردهمایی خود در کمیته اطلاع رسانی رسانه و کرونا ، افزایش کتابخانه های عمومی و وضعیت کتابداران ، موقوفات ، موافقت نامه های فرهنگی خبر دادند. با سایر کشورها مدیریت فضای مجازی ، اجرای طرح مهندسی فرهنگی کشور ، مشکلات و چالش های پیش روی ما و تخصیص بودجه مورد نیاز ، ظرفیت شورای فرهنگ عمومی و گفتگو برای بهبود فضای کسب و کار فرهنگی ارائه شده است و ایجاد فضاها و ساختمانهای فرهنگی در برخی مراکز استانها.
در ابتدای جلسه با حضور معاون اول رئیس جمهور ، سند برنامه تحول فضای سایبر ، اسناد شورای فرهنگ عمومی کشور و برنامه ، گزارش ، مطالعه و مطالعات ملی (17 سند) وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فاش شد .

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا