اقتصادی

ترکیدگی چرخ‌ها، علت سانحه هواپیمای قشم در مشهد

در پی فرود اضطراری هواپیمای شرکت هواپیمایی قشم در فرودگاه مشهد که صبح امروز رخ داد، هیات بررسی سانحه سازمان هواپیمایی کشوری در اولین گزارش خود ترکیدگی لاستیک های 1 و 2 هواپیما را علت این سانحه عنوان کرد.

به گزارش یومیر، در پی فرود اضطراری هواپیمای تهران-مشهد-مسقط-مشهد-تهران که صبح امروز رخ داد، هیات بررسی سانحه سازمان هواپیمایی کشوری اولین گزارش خود را منتشر کرد که به شرح زیر است.

بر اساس این گزارش، بر اساس برنامه شرکت هواپیمایی قشم، هواپیمای فوکر 100 با نشان ثبت P-FQG متعلق به این شرکت برای پرواز در مسیر تهران – مشهد – مسقط – مشهد – تهران در حوالی ساعت 01:00 به وقت محلی (UTC20: 30) روز چهارشنبه 04/08/1401 هواپیما با شماره پرواز 2118 با 70 مسافر و 11 خدمه از باند سیزدهم فرودگاه هاشمی نژاد مشهد به سمت فرودگاه مسقط حرکت کرد. به عنوان یک لرزش غیرعادی در هواپیما و موتور شماره یک. «پس از ادامه پرواز، خلبان موضوع را به برج مراقبت فرودگاه مشهد گزارش و درخواست بازدید از باند فرودگاه را کرد. پس از بازدید عوامل زمینی، قطعات لاستیک چرخ های هواپیما در نزدیکی TWY G مشاهده شد و متعاقبا به خلبان اطلاع داده شد.

در ادامه تشریح این حادثه، AIBN به شرح زیر توضیح داد: خلبان با رعایت دستورالعمل های مربوطه و ضمن کاهش سوخت و اعلام وضعیت اضطراری به فرودگاه مشهد بازگشت که خلبان درخواست بازدید از چرخ ها با سرعت کم را داشت که مشخص شد چرخ اصلی هواپیما در ساعت 04:40 به وقت محلی، هواپیما آماده فرود در باند 31 شد. در حین فرود، چرخ شماره دو نیز منفجر شد و قسمت فولادی چرخ ها (حلقه) به شکل غیرعادی با سطح باند برخورد کرد. حرکت ادامه یافت و در انتهای باند متوقف شد و باند غیرفعال اعلام شد، سپس مسافران در انتهای باند تخلیه و به پایانه CIP منتقل شدند و کادر فنی شرکت پس از تعویض چرخ آسیب دیده، انتقال داده شدند. هواپیما به پارکینگ فرودگاه. با توجه به بررسی های لازم و مسیر جهت عملیاتی شدن سریعا.. پس از اطلاع از موضوع ارسال شد. هیأت بررسی سانحه سازمان هواپیمایی کشوری بلافاصله کارشناسان خود را به محل حادثه اعزام می کند. شایان ذکر است مسئولین مربوطه به محض دریافت این خبر در اولین لحظات اقدام به تشکیل کارگروه مدیریت اضطراری (ERP) و تمامی عوامل لازم در آمادگی کامل داشتند که خوشبختانه خسارات جانی در پی نداشت. همچنین با هماهنگی های لازم مسافران با یک فروند هواپیمای جایگزین به مسقط اعزام شدند و بررسی همه جانبه این سانحه آغاز شده است. قطعات آسیب دیده و پرینترهای اطلاعات پرواز هواپیما نیز با حضور نماینده سازمان در فرودگاه مشهد ذخیره و برای بررسی به تهران ارسال شد.

در بخشی دیگر از این گزارش، AIBN در خصوص جراحت یا خسارت این حادثه عنوان کرد: این حادثه هیچ گونه جراحت یا تلفات جانی و جانی در پی نداشته است. ویزیت روانی، اما مشکل خاصی مشاهده نشد و او و سایر مسافران در ساعت 24 به مسقط ادامه دادند. 8.00.”

در ادامه این گزارش در خصوص خسارت وارده به این هواپیما آمده است: بر اثر این حادثه چرخ های شماره 1 و 2 منفجر شده و همچنین آسیب به درب ارابه فرود چپ، پوسته بال، بدنه و فلپ چپ، موتور شماره یک و جزئی وارد شده است. آسیب به سرنخ های ارابه فرود مشاهده شد.

سازمان هواپیمایی کشوری در بخش محدودیت های پرواز گزارش اولیه هیئت بررسی سانحه توضیح داد:. پس از حادثه، پروازهای فرودگاه از باند دوم فرودگاه انجام شد و پس از انتقال هواپیما به پارکینگ، ظهر چهارشنبه باند درگیر فرودگاه مشهد شد.

در قسمت اطلاعات پرواز این گزارش آمده است: فوکر 100 مدل F28-MK100 با شماره سریال 11462 و نشان ثبت EP-FQG متعلق به شرکت هواپیمایی قشم بوده و سرعت عملیاتی آن از زمان تولید تا زمان رویداد برابر با 55705 ساعت و پرواز 53420 می باشد. سیکل ها ثبت شده است گواهی ثبت معتبر و گواهی پرواز از سازمان هواپیمایی کشوری.

مشخصات خدمه پرواز

آخرین قسمت گزارش دفتر بررسی سانحه سازمان هواپیمایی کشوری به مشخصات خدمه پرواز اختصاص دارد که به شرح زیر است: اعتبار وی و گواهی پزشکی وی تا تاریخ 1391/08/01 اعتبار دارد. خلبان دوم پرواز دارای گواهینامه خلبانی ATPL به شماره 606399 با درجه مدرس خلبانی در هواپیمای F100 بوده که تا تاریخ 1392/01/31 اعتبار دارد و گواهی پزشکی وی نیز تا تاریخ 1391/11/30 اعتبار دارد.

شدت حادثه فوق توسط اداره بررسی حوادث به میزان وقوع حادثه (حادثه) تشخیص داده شده است و با توجه به اهمیت مشکل و تکرار سیکل های پروازی در باند فرودگاه مشهد، بررسی ها مطابق مقررات انجام می شود. شیکاگو- کنوانسیون اجرا می شود و ارتباط لازم به ایکائو و مرجع ذیصلاح برای بررسی حادثه در کشور سازنده (DSB) برای تعیین علت اصلی حادثه اعلام می شود. پس از دریافت و بررسی کلیه اطلاعات و مستندات مربوط به این حادثه، نتیجه نهایی اخذ و اعلام خواهد شد.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا